Communication in buyer-supplier relationships: the value of shared
perceptions
Datum: 09 april 2009
Promotie: mw. M.J. Oosterhuis, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat
5, Groningen
Proefschrift: Communication in buyer-supplier relationships: the value
of shared perceptions
Promotor(s): prof.dr. H.B.M. Molleman
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
Gelijke percepties erg belangrjk in afnemer-leveranciersrelaties
Bedrijven die samenwerken in een afnemer-leveranciersrelatie kunnen
sterk van perceptie verschillen over deze relatie en de context waarin
wordt samengewerkt. Deze perceptieverschillen belemmeren de
communicatie tussen partijen, resulterend in een lagere performance,
minder vertrouwen en meer conflicten. Dat blijkt uit onderzoek van
promovenda Marian Oosterhuis. Oosterhuis benadrukt in haar
proefschrift het belang van gelijke percepties in
afnemer-leveranciersrelaties.
Psychologisch onderzoek laat zien dat mensen beter samenwerken wanneer
zij een vergelijkbaar beeld hebben van hetgeen er plaatsvindt in de
relatie. Gelijke percepties zorgen er niet alleen voor dat mensen in
staat zijn hun werk beter te coördineren, maar ook om efficiënter tot
beslissingen te komen. Hoewel samenwerking een belangrijk onderwerp is
binnen het onderzoeksveld van afnemer-leveranciersrelaties, heeft het
idee dat partijen gelijke percepties moeten hebben om goed te kunnen
samenwerken nauwelijks aandacht gekregen. De meeste studies in dit
veld hebben óf de percepties van afnemers onderzocht, óf de percepties
van leveranciers. Oosterhuis veronderstelt dat juist de combinatie van
beide percepties veel van het succes (en falen) in
afnemer-leveranciersrelaties kan verklaren.
Zij onderzocht daarvoor een belangrijk aspect van samenwerking,
namelijk communicatie. Analyses van onderzoeksgegevens laten zien dat
de percepties van leveranciers en afnemers structureel kunnen
verschillen. Zoals verwacht belemmeren deze perceptieverschillen de
effectiviteit van communicatie in afnemer-leveranciersrelaties,
resulterend in lagere performance, minder vertrouwen en meer
conflicten.
Marian Oosterhuis (Delfzijl, 1979) studeerde bedrijfskunde aan de
Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek bij
onderzoeksschool SOM van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Rijksuniversiteit Groningen