Ingezonden persbericht


Volvo Trucks' Accident Research Team bestaat 40 jaar

Het Accident Research Team, ART, van Volvo Trucks viert vandaag zijn jubileum. Al 40 jaar onderzoekt dit ongevallenonderzoeksteam veiligheidsaspecten van trucks in het verkeer. Het werk van het team ligt grotendeels ten grondslag aan de goede reputatie van Volvo Trucks op het gebied van veiligheid.

"Volvo Trucks kan met recht marktleider worden genoemd op het gebied van veiligheid. Het systematische en professionele werk verricht door het Accident Research Team sinds zijn oprichting 40 jaar geleden, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het behalen en behouden van deze positie," verklaart Volvo Trucks' President en CEO Staffan Jufors.

Sinds 1969

Het Accident Research Team, of kortweg ART, werd opgericht in 1969 door Volvo Trucks. De opdracht die het team meekreeg, was onderzoek te verrichten naar ongevallen waarbij Volvo-trucks betrokken waren en waarbij letsel is ontstaan bij chauffeurs of bijrijders. ART heeft het werk door de jaren heen onverminderd voortgezet. Bij de start was het team op ieder moment en het hele jaar door beschikbaar om onderzoek te verrichten naar ongevallen in de omgeving van Göteborg. Vandaag de dag is de focus wat verschoven: in plaats van alleen onderzoek te doen naar ieder afzonderlijk ongeval concentreert men zich nu vooral op nieuwe vormen van ongevallen.

Unieke en uitgebreide kennisverzameling

Door de vele onderzoeken die door de jaren heen zijn uitgevoerd, ontstond een unieke en uitgebreide kennisverzameling over hoe ongevallen waarbij trucks zijn betrokken, kunnen gebeuren. Ervaringen uit de werkzaamheden van het ongevallenonderzoeksteam zijn niet alleen van onschatbare waarde voor de veiligheidsverhogende werkzaamheden van Volvo Trucks; ze dragen ook bij aan nationaal en internationaal onderzoek op het gebied van verkeersveiligheid. Volvo's onderzoek naar verkeersveiligheid bevordert hiermee de extra veiligheid van vrachtwagens over de hele wereld. Het team heeft daardoor ook ver buiten de eigen Volvo-organisatie erkenning gekregen.

Actieve en passieve veiligheid

Het werk van het Accident Research Team richt zich zowel op de actieve als passieve veiligheid. Onderzoek naar passieve veiligheid werd ontwikkeld om het letsel bij ongevallen te minimaliseren. Hoewel ieder veiligheidsdetail in een truck belangrijk is, bepaalt alleen het totale ontwerp hoe veilig een truck is bij een botsing. Het zoeken naar oorzaken van ongevallen en hoe deze te voorkomen, valt onder actieve veiligheid. Volvo streeft er zo veel mogelijk naar om ongevallen te voorkomen. Sinds de jaren '70 benadrukt ART daarom het belang van de chauffeursomgeving en rijhouding. De ontwikkeling is gebaseerd op het functioneren en reageren van mensen. Zicht, lawaai, trillingen en het klimaat in de cabine hebben meer invloed op de veiligheid dan men in eerste instantie verwacht.

"We hebben al veel bereikt op het gebied van passieve veiligheid in trucks. Onze focus ligt nu op de actieve veiligheid en natuurlijk op het voorkomen van ongevallen. De menselijke factor is de oorzaak van veel ongevallen, weten we dus hier valt nog veel te winnen," aldus Anna Wrige, manager van het Accident Research Team. Ze besluit: "Net als in het verleden heeft het team veel invloed bij de ontwikkeling van nieuwe producten en systemen. Bij ieder nieuw veiligheidsconcept van Volvo Trucks heeft ons onderzoek een cruciale rol gespeeld."

8 april 2009

Feiten rondom veiligheid:

Al veertig jaar draagt het onderzoek van Volvo Trucks' Accident Research Team bij aan de ontwikkeling van verschillende veiligheidsmaatregelen. Hier volgen enkele voorbeelden van ontwikkelingen waarbij Volvo Trucks aan de wieg stond.

1977 Volvo F10/F12 veiligheidscabine met versterkte voorkant, impactabsorberend dashboard en lage bumper aan de voorzijde.

1979 Driepunts- oprolbare veiligheidsgordel met elektronisch slot en vervormd, impact- absorberend stuurwiel.

1985 De Volvo Z-cam remsysteem met ABS

1994 Airbag

1996 FUPS (Front Underrun Protection System) - frontale onderrijbeveiliging

1998 EBS (Electronic Brake System) - elektronisch remsysteem

2001 ESP (Electronic Stability Program) - elektronisch stabiliteitssysteem

2003 ACC (Adaptive Cruise Control)

2005 Alcolock - om rijden onder invloed tegen te gaan

2008 LCS - Lane Changing Support. Een systeem dat waarschuwt voor voertuigen in de blinde hoek aan de passagierszijde.

DAS - Driver Alert Support. Een systeem dat vermoeide chauffeurs adviseert een pauze te nemen.

ESP - Electronic Stability Program - voor LZV's

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Charles Engelaar, Volvo Truck Corporation, telefoon: 0345-688 410 of 06-51 42 71 51 E-mail charles.engelaar@volvo.com Website www.volvotrucks.nl