CNV Onderwijs
8 april 2009
Veel allochtoon talent gaat voor het leraarschap verloren
Categorie: Hoger onderwijs, Basisonderwijs
Allochtone studenten stoppen vaker na het eerste studiejaar met de
tweedegraads lerarenopleiding dan autochtone studenten. Net als
autochtonen hebben zij twee belangrijke redenen: een verkeerde
studiekeuze en de opleiding zelf viel tegen. Daarnaast voelen
allochtonen zich minder thuis op de opleiding.
Dit zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek `Stoppen met
een tweedegraads lerarenopleiding' van het Sectorbestuur
Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) uit Den Haag. Het SBO wilde weten waarom
43 procent van de allochtone studenten ten opzichte van 27 procent van
de autochtone student na een jaar de studie staakt. Risbo van de
Erasmus Universiteit Rotterdam voerde het onderzoek uit.
SBO-directeur Freddy Weima: `Een grote groep potentiële leraren gaat
voor het onderwijs verloren. En leerlingen zien onvoldoende allochtone
rolmodellen voor de klas. Met een intensievere studiekeuzebegeleiding
en een diversiteitsvriendelijker lerarenopleiding kan de uitval
omlaag.'
Uitvalredenen
Veertig procent van alle - allochtone en autochtone - studenten zegt
de verkeerde studie te hebben gekozen en dertig procent heeft kritiek
op de opleiding. Allochtonen stoppen daarnaast vaker vanwege
taalproblemen en vooroordelen. Ook ervaren ze een grotere afstand
tussen de thuis- en schoolcultuur.
Aanbevelingen
De belangrijkste aanbevelingen om de hoge uitval te voorkomen, zijn:
een betere beroepskeuze- en studievoorlichting, het bespreekbaar maken
van de kwaliteit van de opleiding en het leerklimaat, het extra
trainen in taalvaardigheden tijdens studie en vooropleiding en het
ontwikkelen van een diversiteitsvriendelijk klimaat. Uit eerder
onderzoek blijkt dat de prestaties van allochtone studenten
vooruitgaan als docenten diversiteit expliciet als positieve waarde
benoemen en contact onderhouden met al hun studenten.
NB Het onderzoek staat op www.onderwijsarbeidsmarkt.nl
---