Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Rapportage Overwegen 2009

Van ProRail

Kenmerk EDMS763176
Versie 1
Datum 24 februari 2009
Bestand EDMS-#763176-v1

Status definitief





Inhoudsopgave

1 Inleiding 3
1.1 Aanleiding 3
1.2 Inhoud Rapportage Overwegen 2009 3
1.3 Scope Rapportage Overwegen 3
2 Overzicht aanpassingen overwegen in 2008 4
2.1 Inleiding 4
2.2 Overzichtabel 4
2.3 Toelichting 4
3 Overzicht opgeheven overwegen en projecten in uitvoering in 2008 6 3.1 Inleiding 6 3.2 Overzichtstabel 6 3.3 Toelichting 6
4 Stand van zaken 8 projecten uit Rapportage Overwegen 2008 8 4.1 Inleiding 8 4.2 Toelichting 8 overwegprojecten 8
5 Toelichting overige op te heffen overwegen 12 5.1 Inleiding 12 5.2 Toelichting 12 5.3 Niet in het overzicht opgenomen overwegen 14
6 Overzichtstabel voorgenomen opheffingen van overwegen 17

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 2/23






1 Inleiding


1.1 Aanleiding

De Rapportage Overwegen wordt door ProRail opgesteld op verzoek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Rapportage Overwegen 2009 is een vervolg op de Rapportage Overwegen 2008 die op 24 april 2008 aan de Tweede Kamer is aangeboden.


1.2 Inhoud Rapportage Overwegen 2009

De Rapportage Overwegen 2009 bevat :


- een overzicht van het aantal overwegen per beveiligingstype per 31 december 2008 ten opzichte van 31 december 2007 (hoofdstuk 2).
- het overzicht van overwegen die in 2008 zijn opgeheven (hoofdstuk 3)
- een toelichting over de stand van zaken met betrekking tot de 8 specifieke overwegen zoals toegezegd aan de Tweede Kamer in de brief met kenmerk TK 2008-2009/ 29893, Nr 76 (hoofdstuk 4).

- een toelichting op de overige beoogde opheffingen van overwegen (hoofdstuk 5)
- een totaaloverzicht met daarin alle overwegen waarvan een voornemen tot opheffing bestaat (hoofdstuk 6).


1.3 Scope Rapportage Overwegen

De Rapportage Overwegen betreft alle overwegen die zijn gelegen in de hoofdspoorweginfrastructuur en de overwegen op stamlijnen die door ProRail beheerd worden.

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 3/23






2 Overzicht aanpassingen overwegen in 2008


2.1 Inleiding

In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van het aantal overwegen per type beveiliging op 31 december 2007 en 31 december 2008.

Het overzicht bevat zowel de openbare als particuliere overwegen (met en zonder openbaar karakter).


2.2 Overzichtabel

Type beveiliging 31-12-2007 31-12-2008 ADOB 2 3 AHOB 1051 1046 Mini AHOB 426 423 Overige typen met bomen en lichten 163 170 Actief beveiligde AKI 24 22 overwegen Overige typen met lichten 170 163 Andere vormen van beveiliging 226 232

(sub) Totaal 2062 2059

Niet-actief beveiligde Alleen Andreaskruis 254 243 overwegen Hekken 326 317 Geen nadere aanduiding 78 77

(sub) Totaal 658 637

Actief en niet-actief Totaal 2720 2696 beveiligde overwegen Aandeel actief beveiligde overwegen 75,8% 76,4% Aandeel niet-actief beveiligde 24,2% 23,6% overwegen

Afkortingen tabel:

ADOB Automatische Dubbele OverwegBomen (mini-) AHOB Automatische Halve OverwegBomen AKI Automatische KnipperlichtInstallatie


2.3 Toelichting

Het aandeel actief beveiligde overwegen is in 2008 toegenomen van 75,8% tot 76,4%.

Het aantal actief beveiligde overwegen is beperkt afgenomen. Deze afname is het netto-effect van:

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 4/23






· Het vervangen van overwegen door ongelijkvloerse kruisingen (zie ook hfd 3)
· De ombouw van niet-actief beveiligde overwegen naar actief beveiligde overwegen

De afname van de niet-actief beveiligde overwegen wordt veroorzaakt door:


· De ombouw van niet-actief beveiligde overwegen naar actief beveiligde overwegen
· Het opheffen van de oude Sloelijn

· Het vervangen van overwegen door ongelijkvloerse kruisingen en het opheffen van overwegen (zie ook hfd 3)

· Het opheffen van particuliere overwegen met zuiver particulier gebruik

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 5/23






3 Overzicht opgeheven overwegen en projecten in uitvoering in 2008

3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk is een overzicht gegeven van de opgeheven openbare overwegen en particuliere overwegen met openbaar gebruik in 2008 alsmede de projecten die reeds in uitvoering zijn maar waarbij de daadwerkelijke opheffing van de overweg nog niet heeft plaatsgevonden.

3.2 Overzichtstabel

Gemeente Straat Status Oude Maatregel beveiliging

Zevenhuizen- Noordelijke Openbaar AHOB Overweg opgeheven en vervangen door Moerkapelle Dwarsweg onderdoorgang op dezelfde locatie Oudewater Papekopperdijk Openbaar AHOB Overweg wordt in 2009 vervangen door onderdoorgang. Als gevolg van de reconstructie van de wegverbinding waarin deze overweg gelegen was ligt de onderdoorgang niet exact op de locatie van de overweg (
3.3 Toelichting

De in de tabel opgenomen overwegen maken onderdeel uit van overwegprojecten die reeds voorafgaand aan de Tweede Kamerbrief van 2 juli 2008 in uitvoering waren1. Tot juli 2008 was het gebruikelijk om bij vervanging van overwegen door onderdoorgangen of ongelijkvloerse kruisingen en bij het opheffen van overwegen waarbij de routevermeerdering voor het kruisend langzaam wegverkeer beperkt bleef, geen aparte risicoanalyse op te stellen. Zorgvuldig


1 Met uitzondering van de weg nr 71 te Tynaarlo (zie hoofdstuk 4).

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 6/23





overleg met belanghebbenden vormde voor deze overwegprojecten de basis voor de uit te voeren maatregelen.

Tijdens het opstellen van de Rapportage Overwegen 2009 is gebleken dat de opheffing van de overweg "Zwarteweggetje" te Weststellingwerf abusievelijk niet is opgenomen in het overzicht op te heffen overwegen in 2008 uit de Rapportage Overwegen 2008.

Het onttrekkingsbesluit voor deze overweg is reeds genomen op 13 januari 2006. Aanleiding voor het opheffen van de overweg was de realisatie van nieuwe recreatieve wandelpaden en fietspaden inclusief een (fiets)brug over de rivier de Linde. Hierdoor werd een recreatieve route mogelijk gemaakt tussen Wolvega en het natuurgebied de Lindevallei. De verbindingsfunctie van het zandpad "het Zwarteweggetje" was hiermee komen te vervallen.

Direct na het onttrekkingsbesluit in 2006 is door ProRail opdracht verleend aan een aannemer om de overweg fysiek op te heffen. De feitelijke opheffing van de overweg heeft naar nu blijkt pas in 2008 plaatsgevonden. De vertraging in de uitvoering was het gevolg van onduidelijkheden met betrekking tot het verleggen van een aantal nutskabels.

Deze ongebruikelijke lange doorlooptijd van dit eenvoudig uitvoeringsproject heeft er toe geleid dat er binnen ProRail onduidelijkheid was over het feitelijke uitvoeringsjaar.

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 7/23






4 Stand van zaken 8 projecten uit Rapportage Overwegen 2008

4.1 Inleiding

Naar aanleiding van brief aan de Tweede Kamer met kenmerk TK 2008-2009/ 29893, Nr 76 is ProRail gevraagd om voor een achttal projecten uit de Rapportage Overwegen 2008 de gevolgen voor het recreatief verkeer in beeld te brengen alvorens over te gaan tot daadwerkelijke realisatie hiervan.

Deze acht overwegprojecten betroffen geplande opheffingen van overwegen die waren opgenomen in de Rapportage Overwegen 2008 met als uitvoeringsjaar 2008 en voorafgaand aan de Tweede Kamerbrief van 2 juli 2008 nog niet in uitvoering waren.

ProRail is met de Stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat overeengekomen om voor deze overwegprojecten en iedere toekomstig voornemen tot opheffing van een overweg de volgende stappen te doorlopen:


· Elk voornemen tot opheffen van een overweg met openbaar gebruik wordt door ProRail aangemeld bij de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming- recreatie.

· De stuurgroep van het project Infrastructurele Barrierevorming-recreatie stelt het recreatieve belang van de overweg vast aan de hand van objectieve criteria.
· In een risicoanalyse worden gevolgen voor het (eventuele) recreatieve gebruik en de veiligheid van het opheffen van de overweg in kaart gebracht en worden eventuele alternatieven voor opheffing afgewogen.
· De stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie stelt voor overwegen met recreatieve waarde een advies op over de voorgenomen maatregelen op basis van de uitgevoerde risicoanalyse.
· De risicoanalyse en wanneer van toepassing het advies van de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie worden voorgelegd aan de IVW.

In het nu volgende wordt aan de hand van bovenstaande stappen een toelichting gegeven over de stand van zaken van de acht overwegprojecten uit de Tweede Kamerbrief van 2 juli 2008.

4.2 Toelichting 8 overwegprojecten

Kaasfabriek te Soest
De overweg betreft een particuliere overweg die een aantal agrarische kavels ontsluit op de Soester Eng. In de praktijk wordt de overweg ook gebruikt door wandelaars, met name hondenuitlaters. ProRail heeft onderzocht in hoeverre overeenstemming bereik kon worden met de rechthebbenden over het afsluiten van de overweg voor openbaar gebruik.

ProRail heeft in een risicoanalyse deze maatregel onderbouwd en alternatieven afgewogen. De risicoanalyse is voorgelegd aan de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie. De overweg heeft geen regionaal recreatief belang. Gezien het

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 8/23





lokale recreatieve gebruik heeft de Stuurgroep echter negatief geadviseerd over de voorgenomen afsluiting van de overweg voor openbaar gebruik.

Dit advies en het ontbreken van instemming van de andere rechthebbenden voor een afsluiting van de overweg heeft ProRail doen besluiten om de voorgenomen maatregelen niet uit te voeren.

De Belderweg te Hengelo
De overweg in de Belderweg is verboden voor al het wegverkeer uitgezonderd voetgangers. In het kader van permanente verbetering van de overwegveiligheid heeft ProRail een voorstel uitgewerkt om de overweg op te heffen en de nadelen voor het langzaam verkeer te compenseren door middel van de aanleg van parallelpaden naar een naastgelegen overweg.

ProRail heeft in een risicoanalyse de maatregelen onderbouwd en alternatieven afgewogen. De risicoanalyse is voorgelegd aan de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie. De stuurgroep heeft aangegeven dat er bij het opheffen van deze overweg geen grote wandel- en fietsbelangen in het geding zijn en gaat accoord met opheffing.

Het advies van de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie en de risicoanalyse liggen momenteel ter toetsing bij de IVW.

Bavinkelsweg te Almelo
De overweg Bavinkelsweg is een overweg voor alle verkeer gelegen in het buitengebied ten zuiden van Almelo. Er is sprake van incidenteel gebruik door (gemotoriseerd) bestemmingsverkeer naar het erf van de enige vaste gebruiker.

Het voornemen van de gemeente Almelo en ProRail is om deze overweg op te heffen. Hiertoe is door de gemeente een onttrekkingsprocedure gestart. In afwachting van de uitspraak naar aanleiding van een beroep van de particuliere rechthebbende is het project stopgezet.

ProRail heeft in een risicoanalyse de maatregelen onderbouwd en alternatieven afgewogen. De risicoanalyse is voorgelegd aan de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie. De stuurgroep heeft richting ProRail aangegeven de betreffende overweg lokaal recreatief belang heeft en dat er, in aanvulling op de reeds gemaakte alternatievenafweging in de risicoanalyse, meer duidelijkheid nodig is.

In de eerstvolgende bijeenkomst van de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie geeft ProRail een nadere toelichting.

Weg nr. 71 te Tynaarlo
De overweg is op 6 juli 2008 afgesloten na de afronding van de reconstructie van een recreatieve fietsroute via Loon naar Zeegse en Tynaarlo.

Hoewel dit project reeds in uitvoering was ten tijde van de Tweede Kamerbrief van 2 juli heeft ProRail besloten om voor dit project met terugwerkende kracht een risicoanalyse op te stellen en deze voor te leggen aan de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming- recreatie.

In de eerstvolgende bijeenkomst van de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie geeft ProRail een nadere toelichting.

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 9/23





Wielstraat te Doetinchem
De overweg is gelegen in een verbinding tussen het centrum van Doetinchem en de woonwijk Dichteren, alsmede de tussengelegen wijk De Huet. Het voornemen is om de overweg af te sluiten op het moment dat het parallel aan de spoorbaan lopende fietspad gereed is.

ProRail heeft in een risicoanalyse de maatregelen onderbouwd en alternatieven afgewogen. De risicoanalyse is voorgelegd aan de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie. De stuurgroep heeft richting ProRail aangegeven dat de overweg lokaal recreatief belang heeft. Het (voorlopig) advies is daarom negatief.

In de eerstvolgende bijeenkomst van de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-Recreatie geeft ProRail een nadere toelichting op het project.

De gemeente Doetinchem is overigens reeds een ontrekkingsprocedure voor deze overweg gestart. Zie ook paragraaf 5.4.1.

Zutphensestaat te Apeldoorn
De overweg Zutphensestraat is een overweg voor alle verkeer, gelegen in de spoorbaan Apeldoorn ­ Deventer. Hoewel het doorgaande verkeer door Apeldoorn niet meer van de weg gebruik hoeft te maken, is de verkeersintensiteit hoog.

De overweg Zutphensestraat wordt daarom vervangen door een onderdoorgang op dezelfde locatie.

ProRail heeft in een risicoanalyse de maatregelen onderbouwd. De risicoanalyse is voorgelegd aan de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie.

De stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie heeft geen bezwaar tegen de vervanging van de overweg door een onderdoorgang met dezelfde verkeersfunctie voor het langzaam verkeer.

Het advies van de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie en de risicoanalyse liggen momenteel ter toetsing bij de IVW.

Ruttenhofstraat te Den Bosch (Rosmalen)
De overweg Ruttenhofstraat is een overweg voor alle verkeer, gelegen aan de oostelijke rand van de bebouwde kom van Rosmalen. Het voornemen is om de overweg na realisatie van een parallel aan het spoor lopende fiets en wandelverbinding op te heffen.

ProRail heeft in een risicoanalyse de maatregelen onderbouwd en alternatieven afgewogen. De risicoanalyse is voorgelegd aan de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie. De stuurgroep heeft aangegeven dat de overweg een lokaal wandel- en fietsbelang kent en dat zij het betreurt dat een eerder aangekondigde onderdoorgang niet is gerealiseerd. De stuurgroep geeft echter aan dat zij, mede gezien de lange voorgeschiedenis, geen bezwaren meer te hebben tegen de opheffing na het realiseren van de parallelle wandel en fietsvoorziening.

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 10/23





Het advies van de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie en de risicoanalyse liggen momenteel ter toetsing bij de IVW.

Lemerijweg te Hengelo
De overweg Lemerijweg is een overweg voor al het verkeer, gelegen pal naast de onderdoorgang van de autosnelweg A1 in het traject Almelo Hengelo. Via de overweg wordt het gebied ten westen van de spoorbaan Almelo-Hengelo tussen de kernen van Borne en Hengelo ontsloten. De overweg Lemerijweg wordt opgeheven nadat een nieuwe nabij gelegen onderdoorgang is gerealiseerd.

ProRail heeft in een risicoanalyse de maatregelen onderbouwd en alternatieven afgewogen. De risicoanalyse is voorgelegd aan de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie. De stuurgroep heeft aangegeven dat de overweg geen groot recreatief belang kent en dat zij gezien de realisatie van de nabij gelegen onderdoorgang geen bezwaar hebben tegen het opheffen van deze overweg.

Het advies van de stuurgroep van het project Infrastructurele Barrièrevorming-recreatie en de risicoanalyse liggen momenteel ter toetsing bij de IVW.

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 11/23






5 Toelichting overige op te heffen overwegen

5.1 Inleiding

In dit hoofdstuk is een toelichting gegeven van de openbare overwegen en particuliere overwegen met openbaar gebruik waarvoor ProRail en de wegbeheerder cq rechthebbenden overeenstemming hebben over een voorgenomen opheffing.

Het totaaloverzicht van de voorgenomen overwegopheffingen en de stand van zaken met betrekking tot de te volgen procedure bij een voornemen tot opheffen van een overweg (conform paragraaf 4.1) is te vinden in hoofdstuk 6.

Voor een aantal trajecten cq locaties wordt momenteel gewerkt aan totaalplannen in het kader van de permanente verbetering van de overwegveiligheid. Omdat deze totaalplannen kunnen leiden tot het voornemen tot opheffen van een of meerdere overwegen zijn deze studies reeds opgenomen in dit hoofdstuk en het overzicht uit hoofdstuk 6.

5.2 Toelichting

Combiplan Nijverdal (gemeente Hellendoorn)
In het kader van het project Combiplan Nijverdal wordt de Rijksweg 35 en de spoorlijn Zwolle- Almelo in een tunnel gelegd. In het vigerende ontwerp van de verdiepte ligging van het spoor worden de overwegen G. van der Muelenweg, Meijboomstraat en de Jonckheerelaan en het overpad op station Nijverdal vervangen door overkruisingen. Het ontwerp bevat daarnaast de vervanging van de overweg Kruidenlaan door een fietstunnel op dezelfde locatie.

Deldersestraat (gemeente Almelo)
De gemeente Almelo is met ProRail, in het kader van de verbetering van de veiligheid op het spoor en Almelo Verdiept, een totaalpakket overeengekomen voor de aanpak van alle Almelose overwegen. In oktober 2007 is in het kader van dit totaalpakket besloten tot het opheffen van de overweg Deldensestraat na aanleg van een vervangende ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de (toen nog toekomstige) nabij gelegen Nijreessingel. De gemeente Almelo is voornemens de overweg begin 2009 fysiek afsluiten.

Het project Almelo Verdiept bevindt zich al enige jaren in de uitvoeringsfase. Gezien de Tweede Kamerbrief van 2 juli 2008 is echter alsnog een risicoanalyse voor dit project opgesteld door ProRail.

Overwegen Valleilijn (gemeente Barneveld en Ede) Op de Valleilijn, dit is de spoorlijn gelegen tussen Barneveld Aansluiting en Ede-Wageningen, is de treinfrequentie eind 2006 verhoogd. Eind 2008 is de kwartiersdienst vanuit Amersfoort bovendien uitgebreid tot Barneveld Centrum waardoor de treinfrequentie tussen Barneveld Aansluiting en Barneveld Centrum is toegenomen van 4 treinen per uur naar 8 treinen per uur (som beide richtingen). In het kader van deze frequentieverhogingen is van elke afzonderlijke overweg op de Valleilijn onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de veiligheid te verhogen. Per overweg zijn vervolgens door de Projectgroep Valleilijn maatregelen vastgesteld. Een overzicht van de te nemen en de reeds genomen maatregelen is als bijlage aan deze rapportage toegevoegd.

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 12/23





Het totaalplan voor de Valleilijn bevat een aantal voorgenomen opheffingen van overwegen:


· De particuliere overwegen Esvelderbeek en Binnenveld in de gemeente Barneveld liggen op ongeveer 120m afstand van elkaar en zijn niet voorzien van een actieve beveiliging. Het voornemen is deze overwegen op te heffen en te vervangen door een nieuwe openbare overweg gelegen tussen de huidige overwegen. Deze nieuwe overweg wordt voorzien van een mini-AHOB. Voor deze samenvoeging dient een verbindingsweg aangelegd te worden.


· De Esweg is gelegen in de gemeente Barneveld en betreft een particuliere overweg met openbaar gebruik die niet actief beveiligd is. De overweg wordt door omwonenden als onveilig ervaren. Het voornemen is de overweg in de Esweg op te heffen en een verbindingsweg aan te brengen naar de openbare overweg Van Wijnbergenlaan die is voorzien van een AHOB. Voor deze samenvoeging dient een verbindingsweg aangelegd te worden. Voor realisatie daarvan is de gemeente afhankelijk van een rechthebbende. Er is nog geen concrete planning voor deze aanpassing.


· De in de gemeente Barneveld gelegen overweg Bloemendaallaan zou in 2008 worden voorzien van een mini-AHOB. Vanwege weerstand uit de omgeving tijdens de uitvoering is op verzoek van de gemeente het aanbrengen van de mini-AHOB stilgelegd. Op dit moment worden de mogelijkheden onderzocht van het opheffen van de overweg waarbij het fietspad wordt verlegd naar de nabij gelegen overweg Gasthuistraat


· In het kader van de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk door de gemeente Barneveld wordt de overweg in de nieuwe Vellerseweg opgeheven en vervangen door een fietstunnel.


· Tussen de openbare overwegen in de Barteweg en Woutersweg in de gemeente Ede is een overweg gelegen met de juridische status openbaar. De overweg maakt geen onderdeel uit van een verkeersverbinding. ProRail en de gemeente Ede hebben het voornemen om deze overweg op te heffen.

Overwegen Arnhem-Winterswijk
Provincie Gelderland heeft een onderzoek naar alle overwegen op dit baanvak laten uitvoeren om te komen tot een verhoging van de overwegveiligheid. Dit onderzoek is momenteel in review bij ProRail. Op basis van het onderzoek zullen ProRail en de Provincie gezamenlijk de gewenste maatregelen vast stellen.

Overwegen Twello (gemeente Voorst)
De gemeente Voorst en ProRail werken samen aan een totaalplan voor de verhoging van de veiligheid van de overwegen in Twello. Er zijn vooralsnog geen definitieve maatregelen vastgesteld.

Overwegen spoortraject Gouda- Rotterdam (gemeente Moordrecht en Nieuwerkerk aan de IJssel)
Op de corridor Gouda-Rotterdam is het voornemen om de nog aanwezige overwegen te vervangen door onderdoorgangen op nagenoeg dezelfde locaties. De geplande uitvoeringsperiode van deze maatregelen loopt tot 2012.

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 13/23





Overwegen spoortraject Gouda- Zoetermeer (gemeente Langsingerland, Moordrecht en Zevenhuizen-Moerkapelle)
Op de corridor Gouda-Zoetermeer is het voornemen om de nog aanwezige overwegen te vervangen door onderdoorgangen of samen te voegen middels parallelwegen. De geplande uitvoeringsperiode van deze maatregelen loopt tot 2012.

Project Randweg Zuid (gemeente Vught en Den Bosch) In het kader van de realisatie van de nieuwe verbindingsweg tussen de A59 (Waalwijk) en de A2 (Vught)) aan de zuid-west kant van 's-Hertogenbosch wordt een onderdoorgang onder het spoor voor het wegverkeer gerealiseerd. De functie van de overweg Isabellalaan voor het wegverkeer komt daardoor te vervallen. In het vigerende ontwerp wordt de overweg vervangen door een tunnel voor het langzaam verkeer. Voorafgaand aan de uitwerking van de plannen voor de overweg Loonsebaan wordt eerst een integrale visie voor de rijksinfrastructuur in en om Vught ontwikkeld.

Regiotram Zwolle-Kampen
De provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail werken aan een plan om de Kamperlijn tussen Zwolle en Kampen om te bouwen en geschikt te maken voor lightrail materieel (Regiotram). Deze "vertramming" van de bestaande spoorlijn biedt een groot aantal voordelen waaronder de mogelijkheid voor meer haltes en een verhoging van de huidige treinfrequentie van twee naar vier keer per uur. De plannen voor de Regiotram (ontwerp haltes, infrastructuur en aanbesteding vervoer) worden in 2009 verder uitgewerkt. Hierbij worden ook de gevolgen op de veiligheid op de aanwezige overwegen beschouwd. Het is denkbaar dat hieruit voorstellen voor opheffen cq aanpassen van overwegen voortvloeien.

5.3 Niet in het overzicht opgenomen overwegen

5.3.1 Overwegen Doetinchem

Naar aanleiding van een aanrijding met dodelijke afloop heeft de gemeente Doetinchem besloten de niet-actief beveiligde overweg de Ooijmanlaan af te sluiten totdat door ProRail actieve beveiliging is aangebracht. Dit zal plaatsvinden in de loop van 2009.

Doetinchem is van plan om ook de overwegen op de Wielstraat, Dassenboomse Allee en Mullepad af te sluiten totdat er een definitieve oplossing is gerealiseerd. De gemeente Doetinchem heeft hiertoe een onttrekkingsprocedure gestart.

ProRail heeft de gemeente Doetinchem gewezen op het beleid ten aanzien van het opheffen van overwegen. De status van de uit te voeren risicoanalyse is ProRail niet bekend.

5.3.2 Wijzigingen ten opzichte van Rapportage Overwegen 2008

Een aantal overwegprojecten die in de Rapportage Overwegen 2008 zijn genoemd zijn niet meer opgenomen in de Rapportage Overwegen 2009. Dit betreft de volgende projecten:

Overwegen Halderberge.
In het kader van de realisatie van een rondweg heeft de gemeente Halderberge de mogelijkheden onderzocht van het opheffen van vier openbare overwegen. Het sluiten van

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 14/23





deze overwegen leidt tot een grotere barrièrewerking voor het kruisende langzaam (recreatief) verkeer. De aanleg van de rondweg is echter de komende jaren niet voorzien.

Overwegen Achtkarspelen
De gemeente Achtkarspelen heeft het voornemen om een rondweg te realiseren rond Buitenpost. In het kader van deze rondweg is een overbrugging van de spoorlijn Leeuwarden - Groningen voorzien. De provincie Friesland, de gemeente Achtkarspelen en ProRail (destijds NS Railinfrabeheer) hebben een overeenkomst gesloten om na de realisatie van deze overbrugging de overwegen in de Rijksstraatweg en de Dokkummer trekweg op te heffen. Hierover is een overeenkomst gesloten. In afwachting van de definitieve formele besluitvormingsprocedure om de rondweg als geheel mogelijk te maken is nog geen planning beschikbaar.

Overwegen Apeldoorn-Zutphen
Er zijn op dit moment op het traject Apeldoorn-Zutphen geen concrete plannen voor het opheffen van overwegen.

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 15/23










6 Overzichtstabel voorgenomen opheffingen van overwegen Gemeente/project Straat Juridische Huidige Maatregel Jaar Stappen procedure opheffen overwegen status beveiliging IB-r bij st 1: Aan recreatief bela 2: Vasts 3: Risic stuur advies 4: Defi IVW 5: Beo uurgr groe m niti o el tellin o rdeli anal p IB-r ef oep din ng g g ys ng e

Hengelo De Belderweg Openbaar Andreaskruis Opheffen na realisatie parallelle verbinding 2009 Ja nvt Gereed Positief Ingediend Doetinchem Wielstraat Openbaar Hekken Opheffen na realisatie parallel fietspad 2009 Ja Lokaal Gereed Nog niet Nog niet definitief ingediend Apeldoorn Zutphensestraat Openbaar AHOB Vervangen door onderdoorgang op zelfde 2009 Ja Nvt Gereed Positief Ingediend locatie Den Bosch Ruttenhofstraat Openbaar AKI Opheffen na realisatie parallel fietspad 2009 Ja Lokaal Gereed Positief Ingediend Hengelo Lemerijweg Openbaar AHOB Opheffen na onderdoorgang op 200m 2009 Ja nvt Gereed Positief Nog niet afstand en herstructurering wegen ingediend Almelo Verdiept Bavinkelsweg Openbaar AKI Opheffen overweg 2009 Ja Lokaal Gereed Nog niet Nog niet definitief ingediend Deldersestraat Openbaar AHOB Opheffen in kader van Almelo Verdiept. 2009 Ja Nog niet Gereed Onderdoorgang Neerrijsingel gereed Meijboomstraat Openbaar AHOB Vervangen door kruising gesloten deel 2009 Ja Nog niet Nog niet (Hellendoorn) combitunnel Nijverdal gereed gereed Station Nijverdal Openbaar Stations-overpad Vervangen door kruising gesloten deel 2009 Ja Nog niet Nog niet (Hellendoorn) combitunnel Nijverdal gereed gereed Combiplan Nijverdal Jonckheere-laan Openbaar AHOB Vervangen door kruising gesloten deel 2009 Ja Nog niet Nog niet (Hellendoorn) combitunnel Nijverdal gereed gereed G. v/d Muelenweg Openbaar AHOB Vervangen door kruising gesloten deel 2009 Ja Nog niet Nog niet (Hellendoorn) combitunnel Nijverdal gereed gereed Kruidenlaan (Hellendoorn) Openbaar AHOB Vervangen door voetgangers- en 2010 Ja Nog niet Nog niet fietstunnel gereed gereed

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 17/23





Gemeente/project Straat Juridische Huidige Maatregel Jaar Stappen procedure opheffen overwegen status beveiliging IB-r bij st 1: Aan recreatief bela 2: Vasts 3: Risic stuur advies 4: Defi IVW 5: Beo uurgr groe m niti o el tellin o rdeli anal p IB-r ef oep din ng g g ys ng e

Project Randweg- Loonsebaan (Vught) AHOB Vervangen door ongelijkvloerse kruising 2010 Ja Nog niet Nog niet Openbaar gereed gereed Zuid Isabellalaan (Den Bosch) AHOB Vervangen door langzaam verkeerstunnel 2010 Ja Nog niet Nog niet Openbaar gereed gereed Overwegen Twello Diversen (Voorst) Divers Divers In studie 2010 Nee Nee Nee

Binnenveld (Barneveld) Particulier Andreaskruisen Samenvoeging met overweg Esvelderbeek 2009/ Ja Nog niet Nog niet in nieuwe overweg 2010 gereed gereed Esvelderbeek (Barneveld) Particulier WILO Samenvoeging met overweg Binnenveld in 2009/ Ja Nog niet Nog niet nieuwe overweg 2010 gereed gereed Esweg (Barneveld) Particulier Andreaskruisen Opheffen na realisatie parallelverbinding ntb Ja Nog niet Nog niet Valleilijn naar nabij gelegen overweg gereed gereed Bloemendaallaan Openbaar Andreaskruisen + Opheffing na toevoegen fietspad 2009 Ja Nog niet gereed (Barneveld) zigzag hekken nabijgelegen overweg gereed Nieuwe Vellerseweg Openbaar Andreaskruisen Vervangen door fietstunnel 2009 Ja Nog niet Nog niet (Barneveld) gereed gereed "overweg" (Ede) Openbaar Andreaskruisen Opheffen 2009 Ja Nog niet Nog niet gereed gereed Vervangen door ongelijkvloerse kruising op 2009- Ja Nog niet Nog niet Middelweg (Moordrecht) Openbaar AHOB zelfde locatie 2012 gereed gereed Spoortraject Gouda- Nader vast te stellen 2009- Ja Nog niet Nog niet Spoorweg-laan (Moordrecht) Openbaar AHOB 2012 gereed gereed Rotterdam 2e Tochtweg (Nieuwerkerk 2009- Ja Nog niet Nog niet 2012 gereed gereed aan de Ijssel) Openbaar Mini-AHOB Vervangen door langzaam verkeerstunnel

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 18/23





Gemeente Straat Juridische Huidige Maatregel Jaar Stappen procedure opheffen overwegen status beveiliging IB-r bij st 1: Aan recreatief bela 2: Vasts 3: Risic stuur advies 4: Defi IVW 5: Beo uurgr groe m niti o el tellin o rdeli anal p IB-r ef oep din ng g g ys ng e

Arnhem ­ Divers Divers Divers In studie 2010/ Nee Nee Nee 2011 Winterswijk
Zwolle - Kampen Divers Divers Divers In studie 2010- Nee Nee Nee 2012 Vervangen door ongelijkvloerse kruising op 2009- Ja Nog niet Nog niet Hoefweg (Lansinger-land) Openbaar AHOB zelfde locatie 2012 gereed gereed Vervangen door ongelijkvloerse kruising op 2009- Ja Nog niet Nog niet 5e Tochtweg (Moordrecht) Openbaar Mini-AHOB locatie Middelweg 2012 gereed gereed Vervangen door ongelijkvloerse kruising op 2009- Ja Nog niet Nog niet Zuidelijke dwarsweg zelfde locatie 2012 gereed gereed (Moordrecht) Openbaar AHOB Spoortraject Gouda- Breedeweg (Zevenhuizen- Vervangen door ongelijkvloerse kruising op 2009- Ja Nog niet Nog niet zelfde locatie 2012 gereed gereed Moerkapelle) Openbaar AHOB Zoetermeer
Julianaweg (Zevenhuizen- Vervangen door ongelijkvloerse kruising op 2009- Ja Nog niet Nog niet zelfde locatie 2012 gereed gereed Moerkapelle) Openbaar Mini-AHOB `s Gravenweg (Pijnacker- Openbaar AHOB Overweg opgeheven en vervangen door 2009- Ja Nog niet Nog niet 2012 gereed gereed Nootdorp) onderdoorgang op dezelfde locatie Noordeinde (Zevenhuizen- Vervangen door ongelijkvloerse kruising op 2009- Ja Nog niet Nog niet zelfde locatie 2012 gereed gereed Moerkapelle) Openbaar AHOB

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 19/23





Bijlage Veiligheidsmaatregelen overwegen Valleilijn

overweg Aantal huidige maatregel(en) Realisatie km treinen per beveiliging uu r
(som beide
richtingen)
Gemeente Barneveld
49,740 Hogeweg AHOB Middengeleider en snelheidsremmende 2008 8 maatregelen 56,938 Dronkelaarseweg 8 Mini-AHOB Geen maatregelen. 58,150 Particuliere overweg Hekken Inrichting overweg aanpassen (plaatsen hekken 2009 en aanbrengen slot) 8 en een onderzoek naar het opheffen van de overweg 59,170 Nijkerkerweg 8 AHOB Middengeleider. 2008 60,119 Particuliere overweg Hekken Opheffen en vervangen door nieuwe openbare 2009 8 overweg op km 60,119 60,399 Particuliere overweg -- Opheffen en vervangen door nieuwe openbare 8 overweg op km 60,119 12,219 Binnenveld Andreas Opheffen en vervangen door nieuwe openbare 2009 8 kruisen overweg icm realisatie nieuwe verbindingsweg 12,336 Particuliere overweg WILO Opheffen en vervangen door nieuwe openbare 2009 Esvelderbeek 8 overweg icm realisatie nieuwe verbindingsweg 12,911 Particuliere overweg Andreas Opheffen en aanbrengen verbindingsweg naar ntb 8
Esweg kruisen overweg van Wijnbergenlaan 13,048 Van Wijnbergenlaan 8 AHOB Richten lichten overweginstallatie 2007 13,817 Vliegervelderlaan 8 AHOB Plaatsen achterbomen en een steller 2008 14,158 Bloemendaallaan Andreas Opheffen overweg en fietspad combineren met 2009 8 kruisen+ZZ overweg gasthuisstraat 14,323 Gasthuisstraat AHOB Onderzoek koppeling VRI's en verleggen van het 2009 8 fietspad 14,581 Van Schaffelaarstraat AHOB Toepassen langere overwegbomen die gehele 2008 8 weg afsluiten 14,710 Overpad Barneveld AOB Toepassing hangwerken (na vrijgave) 2009 8
centrum
15,130 Prins Hendrikweg Andreas mini AHOB 2008 4 kruisen+ZZ 15,324 van Nieveltlaan AHOB Optimalisatie dichtligtijden en herinrichting 2008 Lunterseweg 4 overweg

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 20/23





overweg Aantal huidige maatregel(en) Realisatie km treinen per beveiliging uu r
(som beide
richtingen)
16,090 Nieuwe Vellerseweg Andreas Opheffen overweg na realisatie fietstunnel 2009 4 kruisen 16,264 Oude Vellerseweg Mini AHOB Geen maatregelen. -- 4
16,790 Particuliere overweg Hekken Geen maatregelen. -- 4
17,253 Vitterweg Mini AHOB Geen maatregelen. -- 4
17,852 Particuliere overweg Hekken Geen maatregelen. -- 4
Gemeente Ede

18,260 Mijlerweg Andreas Verboden toegang bordjes en inzet BOA bij 2009 4 kruisen onrechtmatig gebruik 19,139 Ruitenbeekweg Mini AHOB Geen maatregelen. -- 4
19,599 Meulunterseweg AHOB snoeien begroeiing t.b.v. zichtlijnen en 2009 4 snelheidsremmende maatregelen 20,039 Molenweg Mini AHOB Geen maatregelen. -- 4
20,509 Meulunterseweg / Mini-AHOB snoeien begroeiing t.b.v. zichtlijnen 2008 Engweg 4
21,247 Mielweg AHOB Geen maatregelen. -- 4
21,772 Engweg 4 AHOB Geen maatregelen. -- 21,955 Overpad station AOB Toepassing hangwerken (na vrijgave) 2009 4
Lunteren
22,050 Boslaan AHOB Geen maatregelen. -- 4
22,275 Zandkamp Andreas Snoeien begroeiing t.b.v. zichtlijnen en inzet BOA 2008 4 kruisen bij onrechtmatig gebruik 22,349 Veenweg 4 AHOB Geen maatregelen. -- 22,848 Particuliere overweg Hekken Inzet BOA bij onrechtmatig gebruik -- 4
23,034 Particuliere overweg 4 Hekken Inzet BOA bij onrechtmatig gebruik -- 23,121 part overweg 4 Hekken Inzet BOA bij onrechtmatig gebruik -- 23,345 Particuliere overweg Hekken Inzet BOA bij onrechtmatig gebruik --

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 21/23





overweg Aantal huidige maatregel(en) Realisatie km treinen per beveiliging uu r
(som beide
richtingen)
23,423 Manegepad Andreas Onderzoek opheffen overweg en mini AHOB 2009 4 kruisen indien opheffen niet mogelijk. 23,573 Goorsteeg AHOB Stopstreep / hekken plaatsen of herstellen. 2008 4
24,072 Peteweg Mini AHOB Inzet BOA bij onrechtmatig gebruik -- 4
24,281 Niet-openbare Andreas Overleg rechthebbende aanbrengen hangslot -- 4
overweg kruisen 24,529 Barteweg Mini AHOB Inzet BOA bij onrechtmatig gebruik -- 4
24,718 Openbare overweg Andreas Uitvoeren opheffen overweg 2009 4 kruisen 24,853 Wouterseweg 4 Mini AHOB Inzet BOA bij onrechtmatig gebruik -- 25,149 Zonneoordlaan/Veldw Andreas Inzet BOA bij onrechtmatig gebruik -- 4
eg kruisen 26,037 Wildzoom Andreas Snoeien begroeiing t.b.v. zichtlijnen 2008 4 kruisen 26,362 Doolhoflaan Andreas Snoeien begroeiing t.b.v. zichtlijnen en onderzoek 2009 4 kruisen naar mini AHOB 26,652 Asakkerweg AHOB herinrichten overweg 2008 4
26,681 Provinciale weg N224 AHOB Herinrichten overweg 2008 4
26,989 Amsterdamseweg 4 AHOB middengeleider 2008 27,248 Molenstraat AHOB Herinrichten overweg & optimalisatie 2009 4
dichtligtijden 27,343 Brouwerstraat AHOB Herinrichten overweg & optimalisatie 2009 4 dichtligtijden 27,571 Nieuwe Stationstraat AHOB Hekken plaatsen 2008 4
27,920 Telefoonweg AHOB Voetpad naar station 2008 4
28,138 Schaapsweg / AHOB Plaatsen hekken t.b.v. voetgangers (vervangen -- 4
Beukenlaan afscheiding d.m.v. ketting) 28,381 Larixlaan AHOB Aanpassen kruising (voorrangsregeling) -- 4
29,110 Prins Bernardlaan 4 AHOB Middengeleider -- 76,394 Sijselt 4 AHOB Geen maatregelen. --

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 22/23





Colofon
Titel Rapportage Overwegen 2009
Documentnummer
Versie/Datum 1, 24 februari, 2009
Status Definitief

Van ProRail

Distributie
Document EDMS-#763176-v1-

Regio Centraal, Infrasystemen, Veiligheid, Milieu & Juridisch Beheer, Managementsystemen Rapportage Overwegen 2009 23/23