FNV Bondgenoten: weghalen van taken bij NS en ProRail niet de oplossing
Het weghalen van taken bij NS en ProRail en die laten uitvoeren door
een nieuw, onafhankelijk orgaan is niet de oplossing van het
capaciteitsprobleem op het spoor. Dat zegt FNV Bondgenoten in reactie
op de plannen van de commissie Sorgdrager, die afgelopen zaterdag via
NRC Handelsblad naar buiten kwamen.
De problemen waar ProRail mee te maken heeft in het onderhoud van het
spoor zijn capaciteitsproblemen. Door een onafhankelijke nieuwe
organisatie op te richten zullen de problemen rond de toewijzing van
capaciteit niet veranderen. Volgens de vakbond is er gewoon te weinig
capaciteit, ongeacht de vraag wie dat moet toewijzen. Dit probleem
moet praktisch worden opgelost met meer investeringen in het spoor,
niet juridisch of met de oprichting van nog een organisatie, vindt de
bond.
De kritiek in het rapport op de NS, die zich teveel als monopolist
zouden gedragen deelt FNV Bondgenoten niet. De bond wil juist dat het
hoofdrailnet ook na 2015 in handen blijft van de NS. Als de
exploitatie van het hoofdrailnet onderhands wordt gegund aan de NS,
levert dat tal van voordelen op vooral in de vorm van zekerheid voor
de NS dat het bedrijf kan investeren in materieel en mensen.
Egon Groen, bestuurder FNV Bondgenoten: "De NS hebben het de afgelopen
jaren behoorlijk goed gedaan en de winsten die daarmee gerealiseerd
zijn, worden teruggeploegd in investeringen aan het spoor. Mevrouw
Sorgdrager dreigt het kind met het badwater weg te gooien en zou haar
zegeningen moeten tellen."
FNV Bondgenoten