Gemeente Hoorn
Gemeenteraad Hoorn akkoord met nieuwe toegangsweg binnenstad
Op dinsdag 7 april 2009 ging de gemeenteraad van Hoorn unaniem akkoord
met de plannen voor een nieuwe toegangsweg naar de Hoornse binnenstad.
De Task Force Ruimtewinst van de provincie droeg een nieuwe weg die
bij Dampten onder het spoor door gaat als oplossing voor een van
Hoorns grootste verkeersknelpunten, de entree van de stad vanaf de
Provincialeweg. De gemeenteraad stelt 16 miljoen euro beschikbaar, van
de totale raming van 32 miljoen euro. Het voorstel is om de weg te
financieren uit de gemeentelijke Reserve Parkeren, de Rijksregeling
Spoorse Doorsnijdingen en bijdragen van provincie en ProRail.
Met het akkoord van de raad kan het college van B en W een
schetsontwerp van de weg maken. Daarbij zal overleg plaatsvinden met
belanghebbenden in het gebied over het tracé en de gevolgen van
keuzes op dit punt. B en W willen het ontwerp voor de zomer ter
goedkeuring aan de raad voorleggen.
De aanleg van een nieuwe toegangsweg naar de binnenstad is een
onderdeel van het project De Poort van Hoorn. Dit project behelst een
grootschalige opwaardering van het stationsgebied en omgeving. De weg
gaat de Provincialeweg verbinden met De Weel via een tunnel onder het
spoor. Daardoor worden de kruising Provincialeweg/Keern en het
zuidelijk deel van het Keern ontlast.
Op 2 september 2008 besloot de gemeenteraad om een structuurvisie voor
het plangebied op te stellen. Bij de besluitvorming over de
structuurvisie kende de gemeenteraad direct al prioriteit toe aan het
verbeteren van de toegang tot de binnenstad. Om die reden lopen de
voorbereidingen voor de aanleg van de weg voor op de totstandkoming
van de structuurvisie.
Voor de financiering van de nieuwe weg willen B en W allereerst
aanspraak doen op de Rijksregeling Spoorse Doorsnijdingen van het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Belangrijke voorwaarde om in
aanmerking te komen voor een subsidie van 25% van de kosten is dat op
1 juli 2009 zekerheid moet bestaan over de dekking van de kosten.
Daarnaast willen B en W gebruik maken van de gemeentelijke Reserve
Parkeren (50%) en wordt gedacht aan bijdragen van de kant van de
provincie Noord-Holland en ProRail (samen 25%). Het is de bedoeling
dat de kapitaallasten van 1,1 miljoen euro worden opgenomen in de
Kadernota 2009 in de lijst ruimtevragers.
Laatste wijziging van deze pagina: 8 april 2009