Topinstituut in Breda maakt Nederland nummer één in logistiek
Innovatieprogramma 'Logistiek en Supply Chains' van start
Nederland moet in 2020 marktleider zijn op het vlak van de besturing van internationale goederenstromen. Dat is het doel van het innovatieprogramma Logistiek en Supply Chains. Breda wordt in dit programma de centrale plek waar bedrijven, kennisinstellingen en overheid hun krachten bundelen. In deze plaats wordt een opleidingsinstituut met bijbehorende campus opgericht. Het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid investeren hierin 67 miljoen euro. Van dit bedrag investeren de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken elk 12,5 miljoen euro.
Dat hebben de ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Van der Hoeven (Economische Zaken) vandaag bekend gemaakt. In het innovatieprogramma kunnen partijen voorstellen doen op drie terreinen: 1) gezamenlijke besturing van toeleveringsketens, 2) logistiek van after sales en 3) regie van transportbewegingen tussen Nederlandse knooppunten en het achterland. Dit levert de economie in 2020 10 miljard euro op en dat is nu drie miljard.
Vijf universiteiten (Rotterdam, Delft, Eindhoven, Tilburg en Twente) hebben aangekondigd het topinstituut in Breda vorm te geven. Verder hebben ongeveer 30 bedrijven en kennisinstellingen aangegeven daaraan bij te dragen. Daarnaast zal het instituut gerenommeerde opleidingen bieden en doet het onderzoek naar innovatieve logistieke concepten. Dit zorgt voor aanbod van logistieke professionals. In het verlengde daarvan faciliteert de Supply Chain Campus kruisbestuiving tussen de (onderzoeks)instellingen en bedrijven in de logistieke sector. Hierdoor zullen innovaties snel de weg naar de markt vinden. Verder is de campus de locatie waar zogeheten regiecenters ontstaan. Dit zijn centrale punten waar ketens en netwerken van meerdere bedrijven worden aangestuurd.
De logistieke sector zorgt voor 8 procent van de werkgelegenheid in Nederland en is daarom een belangrijke pijler voor de economie. De sterke wereldwijde groei van goederenstromen, de toenemende individuele wensen van de consument en de behoefte aan duurzame logistieke oplossingen vereisen een nieuw denkbeeld in internationale goederenstromen. Door in te zetten op het besturen, beheersen en ontwerpen van veranderende logistieke stromen, behoudt Nederland zijn voorlopers positie binnen Europa.
De sector, verenigd in het Strategisch Platform Logistiek (SPL), is partner in het innovatieprogramma. In het SPL zijn het vervoerend én verladend bedrijfsleven verenigd. Het innovatieprogramma is een uitvloeisel van de Commissie Van Laarhoven die door het kabinet is gevraagd om te onderzoeken hoe het rendement in deze sector kan worden verhoogd.
Noot aan redacties (