Nederlandse Vereniging van Dierentuinen


START NVD CAMPAGNE: ROOFDIEREN?NATUURLIJK!

LOSLATEN POOLVOSSEN IN BLIJDORP

Op 08 april 2009 om 14:00 uur wordt in Diergaarde Blijdorp in Rotterdam de nieuwe campagne Roofdieren?Natuurlijk! van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD) gelanceerd. In 2009 en 2010 vragen NVD dierentuinen via deze campagne aandacht voor de bedreigingen van de roofdieren in Europa: zoals de grijze wolf, de bruine beer, Europese nerts, otter en lynx, de ijsbeer, de gevlekte bunzing, de wilde kat, Iberische lynx, veelvraat, poolvos en de jakhals.

12 kinderDIERekteuren van de NVD luiden de campagne in en zullen verkleed en geschminkt als één van de roofdieren de campagne introduceren door in het nieuwe poolvossenverblijf van Diergaarde Blijdorp vier poolvossen los te laten in het toendragebied naast de ijsberen. Daarna starten zij met de roofdierenroute door de tuin waarvoor Blijdorp een speurtocht heeft ontwikkeld. De opbrengst hiervan wordt gebruikt om roofdieren in Europa te beschermen.

Het doel van de campagne is om bij te dragen aan de instandhouding van Europese roofdieren. Allereerst met educatie maar ook door het beschikbaar stellen van fondsen voor natuurbeschermingsprojecten. De versnippering en achteruitgang van hun leefgebieden en de jacht bedreigen de Europese roofdieren. Door het achteruitgaan van de leefgebieden in de vrije natuur komen mens en dier elkaar vaker tegen. Dat kan leiden tot een toename van onaangename ontmoetingen tussen die twee.

Met behulp van educatie -met name in de dierentuinen- maakt de campagne duidelijk hoe noodzakelijk grote aaneengesloten Europese natuurgebieden voor de roofdieren zijn en hoemen de conflicten tussen mens en roofdier kan verminderen of voorkomen. Roofdieren staan aan de top van de voedselketen. Instandhouding en bescherming heeft dan ook een positief effect op andere flora en faunasoorten. De NVD dierentuinen organiseren de komende twee jaar talloze activiteiten om de bezoekers kennis te laten maken met deze interessante dieren en ze te laten zien hoe we de Europese roofdieren kunnen beschermen. Roofdieren?Natuurlijk! maakt deel uit van de Europese Carnivoren campagne van de European Association of Zoos and Aquaria (EAZA).

Poolvossen

Het loslaten van de poolvossen in Blijdorp luidt dus symbolisch de start van de campagne in. De poolvossen verhuizen van de kattenrotonde naar het nieuwe toendragebied in transportkisten. Ze worden de nieuwe buren van de twee ijsberen en de sneeuwuilen in Arctica. In een speciaal voor hen ingericht verblijfje zullen de poolvosjes door de kinderdierekteurtjes worden losgelaten. Poolvossen kunnen goed overleven in de barre omstandigheden van de toendra mede dankzij de warme wollen vacht. In de winter hebben ze een witte of blauwgrijze vacht en in de zomerperiode kan deze naar grijs tot chocoladebruin verkleuren. Net als ijsberen hebben poolvossen ook te maken met een kleiner wordend leefgebied door de opwarming van de aarde en het smelten van de ijskap.

Net als de NVD amfibieëncampagne van vorig jaar heeft Roofdieren?Natuurlijk! een duidelijke link met de "Countdown 2010 Initiative" van de IUCN (www.countdown2010.net). Overige campagne partners zijn de Large Carnivore Initiative for Europe (LCIE) en de European Centre for Nature Conservation (ECNC).
---