Ministerie van Economische Zaken
Tulp als symbool voor Nederlandse innovatie
8 april 2009 | nieuwsbericht | Innovatieprogramma's | Toerisme
De nieuwe KLM-tulp symboliseert de Nederlandse capaciteit om te
innoveren en wereldwijde handel te bedrijven. Dat zei staatssecretaris
Heemskerk dinsdag tijdens de doopceremonie van de tulp in de
Keukenhof. De bloem werd aan KLM aangeboden ter ere van het 90-jarige
bestaan van het bedrijf.
Bloemen, logistiek en toerisme zijn drie belangrijke groeimarkten van
de Nederlandse economie. Zo toont de bloemenhandel volgens Heemskerk
aan waarom Nederland zichzelf Pioneer in International Business mag
noemen, aangezien concurrentiedruk en de vraag van consumenten naar
steeds exclusievere producten, de bloemenindustrie uitdagen om continu
te innoveren.
Logistiek
Tegelijkertijd weerspiegelt het succes van KLM als luchtvaartbedrijf
het bredere succes van de Nederlandse logistiek, zo stelt de
staatssecretaris. KLM bestaat op 7 oktober 2009 negentig jaar en
daarmee is het Nederlandse bedrijf de oudste, onder eigen naam
opererende luchtvaartmaatschappij ter wereld.
Toerisme
De Keukenhof, die dit jaar haar zestigste jubileum viert, vervult een
rol in de derde belangrijke groeimarkt voor Nederland: het toerisme.
'Bloemen zijn krachtige symbolen van de bepalende momenten in ons
leven. Daarom is het niet verrassend dat de Keukenhof een geliefde
bestemming is voor toeristen. Elk jaar trekken 800.000 mensen naar de
Keukenhof, waarvan twee derde deel uit het buitenland komt. Zij
investeren honderden miljoenen euro's in de economie. De KLM is
onderdeel van dit succes door de toeristen te vervoeren vanuit alle
hoeken van de wereld'.