Ingezonden persbericht
66% VAN DE FINANCIËLE DIENSTVERLENERS COMMUNICEERT ONVOLDOENDE OVER DE ECONOMISCHE CRISIS
-Slechts een op de drie communiceert over de economische crisis op hun homepage-
Den Haag 8 april 2009 Op de homepage (startpagina) van de meeste financiële dienstverleners was het de laatste tijd
stil met berichtgeving over de huidige economische crisis. Weber Shandwick, een wereldwijd communicatieadviesbureau,
onderzoekt sinds half oktober 2008 wekelijks de homepage van de 55 grootste Europese en Amerikaanse financiële
instellingen1. Het onderzoek brengt in kaart hoe de sector op haar homepages communiceert, ten tijde van de
economische crisis. In de periode van oktober 2008 tot en met februari 2009 blijkt nog minder dan de helft van de
bedrijven hun internetsite te gebruiken om over de crisis te communiceren. In de tweede helft van februari is zelfs een
daling waar te nemen. Aan de andere kant toont het onderzoek aan dat Europese financiële instellingen sneller online over
de economische crisis zijn gaan communiceren, dan hun Amerikaanse collega's.
Economisch nieuws en eigen kracht domineren
Wanneer financiële dienstverleners wel communiceerden via hun website, overheersten drie soorten berichtgeving:
algemeen economisch en statistisch nieuws (een stijging van 19% medio oktober 2008 naar 33% in februari 2009), de
kracht en toekomstverwachting van de onderneming zelf (een stijging van 19% naar 25%) en, minder frequent, maar
wel de belangrijkste boodschap in zware tijden, directe pogingen om klanten en andere bezoekers van de homepage
gerust te stellen over hun persoonlijke financiële situatie (een stijging van 12% naar 15%).
"Homepages zijn de belangrijkste dragers van de positionering, de reputatie en de boodschap van een onderneming.
Daarom hebben we ons op homepages gericht om zo te achterhalen hoe de financiële sector, die momenteel zo onder
de loep wordt gelegd, omgaat met de uitdaging vertrouwen op te bouwen in zware tijden," aldus Jurgen de Vries,
Directeur bij Weber Shandwick Den Haag. "Financiële dienstverleners kunnen er niet mee volstaan om alleen in goede
tijden te communiceren. Wij adviseren ze de homepages te benutten om directer en persoonlijker te communiceren
met hun klanten, medewerkers, aandeelhouders en toezichthouders."
Europese ondernemingen aanvankelijk communicatiever
Het aantal onderzochte Europese financiële dienstverleners was weliswaar kleiner dan het aantal onderzochte
Amerikaanse ondernemingen, ze communiceerden wel in een eerder stadium (38%) op hun homepages dan hun
Amerikaanse tegenhangers (30%). Mogelijk hebben Europese financiële dienstverleners sneller gereageerd toen hun
banken in september het water aan de lippen stond en ze steun zochten bij overheden en investeerders uit het
Midden-Oosten. Tijdens de vijf maanden durende analyseperiode hebben Amerikaanse ondernemingen de Europese
ondernemingen echter weer ingehaald.
Percentage financiële dienstverleners
dat op homepage aan economische crisis refereert per continent
Medio oktober Eind februari
Continent: 2008 2009
Europa* 38% 44%
VS 30 48
*kleine steekproef
Video's hebben nog een lange weg te gaan
De onderzochte financiële dienstverleners communiceerden op hun websites hoofdzakelijk door middel van
mededelingen van het bestuur, rapporten of andere commentaren (een stijging van 19% medio oktober 2008 naar
34% in februari 2009) en video's, audiobestanden en webcasts (een stijging van 10% naar 14%). Er werd het minst
gebruik gemaakt van persberichten, nieuwsbrieven en speeches van bestuursleden.
Bestuursvoorzitter onzichtbaar
Indien financiële dienstverleners op hun websites aandacht besteden aan de economische crisis, deden ze dat slechts
in enkele gevallen door een koppeling te maken naar een persoonlijke boodschap van een lid van de raad van
bestuur, meestal de bestuursvoorzitter (een stijging van 13 % medio oktober 2008 naar 24% in februari 2009).
De conclusie van De Vries luidt: "Mensen maken zich ongerust en zijn daarom op zoek naar informatie over de
gezondheid van banken, verzekeraars en pensioenfondsen waar ze hun (spaar)geld aan toevertrouwen. Een
persoonlijke boodschap van de bestuursvoorzitter op de homepage toont verantwoordelijkheid en betrokkenheid.
Voor veel klanten, investeerders en andere belanghebbenden is de homepage van deze financiële dienstverleners
een van de eerste adressen waarop ze informatie en geruststelling zoeken."
Weber Shandwick raadt financiële dienstverleners aan op hun homepage aandacht te besteden aan de volgende
onderwerpen:
· Praktische en begrijpelijke informatie, zoals een verklarende woordenlijst met begrippen over de crisis die in
de media veel worden gebruikt, veel gestelde vragen (FAQ's), telefoonnummer(s) van hotline(s), namen en
foto's van contactpersonen. Daarnaast een beschrijving van de effecten die de stimulerende economische
maatregelen naar verwachting zullen hebben op de zaken van de klant, investeringen etc.
· Pakkende boodschappen die empathie uitstralen en begrip tonen voor de verwarring en zorgen van de klant,
ingaan op de uitdagende marktomstandigheden, het mogelijke verlies van vertrouwen en op specifieke en
veilige producten.
· Werkzame sociale media-instrumenten, zoals podcasts, webcasts, blogs en discussieforums voor klanten,
waardoor het contact en de relaties persoonlijker en interactiever worden.
# # #
Ingezonden persbericht