TNS NIPO publicaties
3 april 2009
AutoRAI 2009: kijken, kijken en (straks) kopen
De AutoRai opende begin april de deuren. Na maandenlang rumoer over de
opzet en onduidelijkheid over de exposanten kan iedereen zijn hart
weer ophalen op de tweejaarlijkse Nederlandse Motorshow. Is een bezoek
aan de AutoRai nu vooral een dagje uit? Of is er in deze crisistijden
ook serieuze interesse in de tentoongestelde producten? TNS NIPO
Automotive peilde de stand van zaken.
Belangstelling in nieuwe auto's
Aan ruim 1500 Nederlandse consumenten die van plan zijn naar de
AutoRAI te gaan, heeft TNS NIPO Automotive gevraagd naar de redenen om
onze nationale motorshow te gaan bezoeken. Voor bijna twee van de drie
(63%) aspirant AutoRAI bezoekers is een algemene belangstelling in
nieuwe auto's de belangrijkste reden naar Amsterdam te gaan. Het zal
even wennen zijn in de nieuwe thematische opzet, maar de bezoekers met
deze generieke belangstelling kunnen net als in andere jaren ook dit
keer hun hart ophalen.
Voor drie van de tien bezoekers (29%) is een bezoek aan de AutoRAI
vooral een dagje uit, al dan niet in combinatie met een bezoek aan
Amsterdam. Andere kenmerken zijn dat consumenten die aangeven dat ze
de AutoRAI gaan bezoeken, momenteel een nieuwere auto rijden en meer
kilometers per jaar afleggen dan de consumenten die niet van plan zijn
naar de AutoRAI te gaan.
Het ziet er naar uit dat potentiële kopers van merken die niet
prominent op de AutoRAI aanwezig zijn, minder snel geneigd zijn een
bezoek te brengen aan de tentoonstelling. Andersom geldt dat aspirant
autokopers die bijvoorbeeld Alfa Romeo of Audi overwegen, juist eerder
naar Amsterdam komen.
AutoRAI trekt veel aspirant kopers met korte 'koophorizon'
De AutoRAI oefent zeker aantrekkingskracht uit op het daadwerkelijk
autokopende publiek: één van elke tien bezoekers (11%) bezoekt de show
vanwege belangstelling in een auto die hij of zij ook daadwerkelijk
van plan is te kopen. Van de ondervraagde bezoekers in spé geven drie
op de tien (30%) aan dat in de komende twaalf maanden te willen doen.
En deze reden van bezoek is vooral sterk ontwikkeld bij bezoekers met
een serieuze intentie om tussen nu en zes maanden (30%) en tussen nu
en negen maanden een nieuwe auto te gaan kopen (32%).
Vincent Groen, directeur TNS NIPO Automotive: `Het staat vast dat er
nog steeds een niet-aflatende interesse in nieuwe auto's is en dat de
AutoRAI een serieus koperspubliek aantrekt. Of het evenement een
positieve impuls aan de autoverkopen in de komende maanden kan geven,
is natuurlijk afwachten. Maar een bezoek aan de AutoRAI is zeker méér
dan alleen kijken. Sterker: in deze tijden is het evenement voor veel
bezoekers misschien wel meer dan ooit hét moment om over de koopstreep
getrokken te worden.'
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO Automotive
vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Evelien
van Zanten (tel: 020 522 54 61) of Vincent Groen (tel: 020 522 54 60).
TNS NIPO