Gemeente Lopik

GEMEENTE
LOPIK Persgesprek 31 maart 2009

Agendapunten commissie 7 april en raad P 21 april 2009

Dorpsplein Benschop
E
Al sinds 2001 maakt de klankbordgroep Benschop zich sterk voor een herinrichting van het dorpsplein in Benschop. Zowel de gemeente als de R klankbordgroep hebben een ontwerp laten maken. Beide varianten zijn aan de omwonenden voorgelegd. De meerderheid heeft zich uitgesproken voor de variant van de gemeente. Het college stelt de raad voor deze variant te S kiezen voor de herinrichting van Dorpsplein Benschop. Daarnaast wordt de raad gevraagd hiervoor een krediet van 260.000,- beschikbaar te stellen. B
De afgelopen jaren heeft de klankbordgroep steeds aandacht gevraagd voor dit onderwerp en initiatief genomen door een aantal ontwerpen te (laten) maken. Toen in 2007 de plannen voor de voormalige Rabobank locatie bekend werden en E de stedenbouwkundige in zijn maquette de inrichting van de buitenruimte rond het nieuwe complex had doorgetrokken tot en met het dorpsplein, was er veel waardering voor dit uitgangspunt. Een complete herinrichting van het centrum, waarbij de ruimte rond het nieuwbouwproject `De Ellenborgh' één geheel vormt R met het dorpsplein.

In opdracht van de gemeente Lopik heeft een architect een ontwerp gemaakt op basis van de volgende uitgangspunten: I · Het dorpsplein moet een centrale ontmoetingsplek in het dorp zijn.
· Het plein moet een aantrekkelijke uitstraling hebben en goed passen in het geheel.
Waar mogelijk moet het plein het eigen authentieke karakter behouden. C ·

· De inrichting van het dorpsplein moet ruimte bieden aan recreatie en toerisme.
· Het plein moet te gebruiken zijn voor openbare activiteiten en evenementen.
· Minimaal 25 parkeerplaatsen op het plein om te voldoen aan de vraag naar H parkeerruimte.

Dit ontwerp is op 18 juni 2009 besproken met de klankbordgroep, het kerkbestuur, direct omwonenden en overige belangstellenden. De aanwezigen hadden veel T waardering voor het ontwerp en een meerderheid was voor het plaatsen van de marktkramen `achterop' het plein. Dit is in het plan verwerkt.

Na de bespreking van het plan van de architect heeft de klankbordgroep aangegeven toch niet tevreden te zijn met het ontwerp. De gemeente heeft de klankbordgroep vervolgens in de gelegenheid gesteld een alternatief te ontwerpen. Deze variant gaat uit van een autovrij plein. Het plein is echter de helft smaller, waardoor het minder bruikbaar is voor (grote) evenementen.




Het ontwerp van de architect (variant 1) en het ontwerp van de klankbordgroep (variant 2) zijn aan de omwonenden voorgelegd. De meerderheid heeft zich per brief uitgesproken voor variant 1.

Het college stelt daarom de raad voor het Dorpsplein Benschop te herinrichten en daarbij te kiezen voor variant 1. Hiervoor wordt de raad gevraagd een krediet beschikbaar te stellen van 260.000,-.

Na het raadsbesluit zal het bestek worden geschreven en kan worden overgegaan tot de aanbesteding. Naar verwachting zullen de werkzaamheden begin 2010 van start kunnen gaan.

Burgerinitiatief van de heer Beeres over sporthal De Bosrand

De raad heeft op 21 oktober 2008 het burgerinitiatief behandeld van de heer Beeres. De raad heeft het college gevraagd om een voorstel. Aangezien de uitbreiding een verdrievoudiging van de pacht zou inhouden en de middelen ontbreken voor het benodigde krediet, stelt het college de raad voor op dit moment niet tot uitbreiding van de kantine over te gaan. Daarnaast stelt het college de raad voor niets te ondernemen voor het realiseren van een fitnessruimte, omdat het gaat om een commerciële activiteit waarvoor zich geen marktpartij heeft aangemeld.

In een gesprek met de heer Beeres en mevrouw Van Galen, de huidige pachtster van de kantine, is een aantal uitbreidingsmogelijkheden besproken. Om de huidige maximale capaciteit van de kantine te vergroten van 80 tot 130 personen is een uitbreiding noodzakelijk van 50 m². De totale kosten worden geraamd op 150.000,-. Doorberekening van de kapitaallasten zou de bruto pacht verdrievoudigen. Het is niet realistisch te verwachten dat de omzet na de uitbreiding zodanig toeneemt, dat de hogere pacht uit het netto bedrijfsresultaat van de kantine kan worden gedekt. Daarnaast zijn voor het benodigde krediet van 150.000,- geen middelen beschikbaar.

Het college stelt daarom de raad voor op dit moment niet tot uitbreiding van de kantine over te gaan. Daarnaast stelt het college de raad voor niets te ondernemen voor het realiseren van een fitnessruimte, omdat het gaat om een commerciële activiteit waarvoor zich geen marktpartij heeft aangemeld.

Nota vrijwillige inzet in gemeente Lopik

Met de nota `Vrijwillige inzet in Lopik' stelt het college de raad voor specifiek beleid vast te leggen voor vrijwilligers. De term vrijwillige inzet is uitgebreider dan vrijwilligerswerk. Hiermee worden alle inwoners bedoeld die onbetaald activiteiten verrichten voor anderen. Doelen van de nota zijn




onder andere het openlijk waarderen van de vrijwillige inzet van inwoners,

hen gericht te ondersteunen en het onderlinge contact te versterken.

Met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), die in 2006 is ingevoerd, is de gemeente ook uitdrukkelijk verantwoordelijk gemaakt voor het ondersteunen van vrijwilligers. Momenteel kent de gemeente Lopik geen vrijwilligerswerkbeleid, maar wil voor vrijwilligers wel specifiek beleid maken. Daarom heeft het college de nota `Vrijwillige inzet in Lopik' opgesteld.

In deze nota wordt gewerkt met de brede definitie van `vrijwillige inzet' in plaats van vrijwilligerswerk. De definitie is "Alle burgers die onbetaald activiteiten verrichten voor anderen". Met de nota wil het college de volgende doelen verwezenlijken:

· De afstand tussen de gemeente en de vrijwilligersorganisaties verkleinen;
· De vrijwillige inzet van inwoners openlijk waarderen;
· De vrijwilligers gericht ondersteunen;

· Het onderlinge contact versterken;

· De informatievoorziening van gemeente en vrijwilligersorganisaties verbeteren.

De gemeente Lopik zal zich samen met een op te richten steunpunt en een op te richten platform bezig gaan houden met vrijwillige inzet.

Het college stelt de raad voor het faciliteren van de vrijwillige inzet als gemeentelijke taak te zien en een definitief besluit over de benodigde financiële middelen te betrekken bij de behandeling van de kadernota 2010.

Agendapunten raad 21 april 2009

Onderstaande punten worden niet behandeld in de commissievergadering.

Gebiedsvisie Wet geurhinder en veehouderij en
Verordening geurhinder en veehouderij 2008

De nieuwe Wet geurhinder en veehouderij (Wgv) geeft gemeenten de mogelijkheid via een verordening gebiedsgericht geurbeleid vast te stellen. In de verordening worden de normen voor intensieve veehouderijen gehandhaafd. Deze bedrijven kunnen daardoor alleen uitbreiden indien emissiepunten worden verplaatst of nieuwe staltechnieken worden toegepast. De vaste afstanden voor extensieve veehouderijen (rundvee en paarden) worden gehalveerd, zodat zij uitbreidingsruimte krijgen. Het college stelt de raad voor de Gebiedsvisie Wet geurhinder en veehouderij en de Verordening geurhinder en veehouderij 2008 vast te stellen.

Op 1 januari 2007 is de Wet geurhinder en veehouderij (Wgv) in werking getreden. De wet vormt het toetsingskader voor geur veroorzaakt door het houden van dieren en heeft een andere systematiek dan de voorgaande regelgeving voor geurhinder van veehouderijen. De Wgv geeft gemeenten de mogelijkheid bij




verordening gebiedsgericht geurbeleid vast te stellen. Hiervoor zijn in de wet marges opgenomen, waardoor het voor zowel intensieve als extensieve veehouderijen mogelijk is de wettelijke normen aan te scherpen of te versoepelen.

Op 23 november 1999 heeft de raad een beleidsregel stankhinder vastgesteld. Met de inwerkingtreding van de nieuwe wet is de oude beleidsregel komen te vervallen. Met een nieuwe gemeentelijke verordening worden de lokale normen vastgelegd.

Uitgangspunten voor de nieuwe verordening zijn:

· Gelet op de ontstaansgeschiedenis van de gemeente moeten extensieve veehouderijen de ruimte krijgen. Dit kan door de lintbebouwing voor geurgevoeligheid als buitengebied te beschouwen.
· Door versoepeling van de afstanden voor extensieve veehouderij wordt in meer gevallen boerderijsplitsing mogelijk, waardoor de cultuurhistorische waarden behouden blijven.

· De intensieve veehouderij krijgt alleen ruimte in gebieden met weinig inwoners.

· De kernen moeten gebruik kunnen maken van hun inbreidingsmogelijkheden.

Het opstellen van de gebiedsvisie is gefaseerd verlopen. Aan de hand van inventarisaties is de huidige geursituatie in beeld gebracht en is de maximaal mogelijke geurbelasting met de wettelijke normen berekend. Daarna is met LTO Noord gesproken en is op 10 april 2008 een informatieavond georganiseerd.

Via analyses is de relatie tussen de geurnormen en geurbeleving van inwoners in beeld gebracht. Ook is gekeken naar het effect op de groeimogelijkheden van de veehouderijen. Voor de gebieden waar woningbouw is gepland, is onderzocht welke normen moeten worden gesteld om te voorkomen dat woningbouwplannen worden gehinderd of de bedrijfsontwikkeling van de omliggende agrarische bedrijven wordt belemmerd. Hierbij is uitgegaan van een acceptabel woon- en leefklimaat.

In de verordening worden de normen voor intensieve veehouderijen gehandhaafd. Deze bedrijven kunnen daardoor alleen uitbreiden indien emissiepunten worden verplaatst of nieuwe staltechnieken worden toegepast. De vaste afstanden voor extensieve veehouderijen (rundvee en paarden) worden gehalveerd: 50 meter tot woningen in de bebouwde kom en 25 meter tot woningen in het buitengebied. Hierdoor wordt ruimte geboden aan deze veehouderijen.

De ontwerp-geurgebiedsvisie en ontwerpverordening hebben van 24 december 2008 tot en met 4 februari 2009 ter inzage gelegen. Er zijn in deze periode drie formele reacties ingediend. Het college stelt de raad voor de Gebiedsvisie Wet geurhinder en veehouderij en de Verordening geurhinder en veehouderij 2008 vast te stellen.

Vestigen Wet voorkeursrecht gemeenten

De Van Hoogevest Groep b.v. uit Amersfoort is op 4 februari 2009 failliet verklaard. Eén van de werkmaatschappijen van dit bedrijf is de ontwikkelaar en eigenaar van de grond in Benschop Oost, waarop woningbouw is voorzien. Een curator onderzoekt de toekomstmogelijkheden. Het college




wilde dit niet afwachten maar zelf actief optreden. Daarom heeft het college

een voorlopig gemeentelijke voorkeursrecht gevestigd op de grond, dat op 19 februari 2009 in werking is getreden. Wanneer de eigenaar de grond wil verkopen, is hij verplicht dit eerst aan de gemeente Lopik aan te bieden. Het college stelt de raad voor de aanwijzing definitief te maken.

Het faillissement voor de Van Hoogevest Groep b.v. uit Amersfoort is op 4 februari 2009 uitgesproken. Van Hoogevest Ontwikkeling, een werkmaatschappij van de Van Hoogevest Groep, is de ontwikkelaar voor de woningbouwplannen voor Benschop Oost en eigenaar van de grond in Benschop Oost. De gebeurtenissen bij de Van Hoogevest Groep hebben gevolgen voor de woningbouw in Benschop Oost. Er zijn twee curatoren aangesteld bij het bedrijf die de toekomstmogelijk- heden voor delen van het bedrijf en voor de diverse projecten onderzoeken.

Gemeente wil maximale zeggenschap hebben
Bij de start van dit woningbouwproject zijn uitgangspunten vastgesteld:
· Een goede ruimtelijke opzet, die kwaliteit toevoegt aan de kern Benschop en in samenspraak met de gemeenschap Benschop tot stand komt;
· Een goede beeldkwaliteit van de te bouwen woningen;
· Een goede infrastructuur;

· Een kwalitatief goed ingericht openbaar gebied, dat voldoet aan alle door de gemeente te stellen eisen;

· Een op de woningmarkt van de kern Benschop toegesneden differentiatie van woningen (raadsbesluit van 16 december 2008) met een daarbij behorende fasering;

· De door de gemeente te maken kosten kunnen verhalen.

Het college wil bereiken dat deze uitgangspunten worden gerealiseerd. Dit is mogelijk als de gemeente zelf eigenaar wordt van de gronden in Benschop Oost. Of als de gemeente met een ontwikkelaar een exploitatieovereenkomst kan sluiten, waarin de uitgangspunten goed geregeld zijn. Het college wil niet afwachten welke marktpartij de grond in eigendom zal krijgen, maar zelf actief optreden en maximale zeggenschap hebben.

Wet voorkeursrecht gemeenten
Daarom heeft het college op 10 februari 2009 een voorlopig gemeentelijk voorkeursrecht gevestigd op de percelen in het plangebied Benschop Oost. Dit is bekend gemaakt in de Staatscourant en op de gemeentepagina in Zenderstreek- nieuws van 18 februari 2009. Hierdoor is het besluit op 19 februari 2009 formeel in werking getreden.

De Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) geeft gemeenten het recht van eerste aankoop. Wanneer de eigenaar de grond wil verkopen, is hij verplicht eerst de gemeente de gelegenheid te bieden tot aankoop over te gaan. Vervolgens kan de gemeente al dan niet besluiten de grond te kopen.

De voorlopige aanwijzing door het college moet binnen drie maanden worden gevolgd door een besluit van de gemeenteraad. Het college stelt de raad voor de aanwijzing definitief te maken. Tegen het raadsbesluit staat bezwaar en beroep open.





Lopende projecten in de gemeente Lopik, gerangschikt naar portefeuillehouder.

Portefeuillehouder: Burgemeester R.G. Westerlaken-Loos: Algemene en bestuurlijke zaken, Intergemeentelijke samenwerking, Coördinatie beleid, Dualisme, Openbare orde en veiligheid, Buurtbemiddeling, Representatie en communicatie, Personeelszaken en organisatie, Burgerzaken. Project: Organisatieontwikkeling.

Geen nieuws over lopende projecten.

Portefeuillehouder; Wethouder G.J. Spelt:1e loco-burgemeester. Ruimtelijke ordening: -bestemmingsplannen waterplan, Volkshuisvesting, Verkeersbeleid, Infrastructuur en gemeentewerken, Gemeentereiniging, Grondexploitatie, Economische zaken, Sport en sportaccommodaties. Projecten: Inrichting MOB- complex, Ontwikkeling Centrumplan, Leefbaarheid Cabauw, Leefbaarheid Benschop, Revitalisering bedrijventerrein, Uitbreidingslocatie Uitweg.

Zie persbericht raadsbesluiten 24 maart 2008:

· Twee doseerinstallaties tegen sluipverkeer Lopikerweg Oost en Lekdijk
· Verhogen verkeersveiligheid Lopikerkapel en Uitweg
· Tweede fase herinrichting bedrijventerrein De Copen van start

Portefeuillehouder: Wethouder J.W.M. Kooijman: 2e loco-burgemeester. Wet Maatschappelijke Ondersteuning: - Indicatiestelling, Maatschappelijke dienstverlening, Ouderenbeleid, Jeugdbeleid, Welzijn, Vrijwilligerswerk, Kinderopvang, Wijk- en buurt-beheer, Sociale zaken, Vreemdelingenbeleid, Gezondheidszorg, Onderwijs, Leerplicht, Volwasseneneducatie en inburgering, Kunst en cultuur, Natuur en landschap, Milieu, Recreatie en toerisme, Monumentenzorg, Financiën, Informatiebeleid en automatisering. Project: Cultureel Centrum Lopik.

Zie persbericht raadsbesluiten 24 maart 2008:

· Cultureel Centrum Lopik

· Besluit renovatie Dorpshuis Benschop bij behandeling kadernota 2010

Lopik, 30 maart 2009