Ingezonden persbericht
- Persbericht -
Tele2 in bezwaar tegen besluit Consumentenautoriteit
Consumentenautoriteit slaat met boete de plank volledig mis
Amsterdam, 7 april 2009. Communicatiebedrijf Tele2 laat weten dat het in bezwaar gaat tegen het
besluit van de Consumentenautoriteit om een boete toe te kennen van 70.000,- voor het overtreden van
de wettelijke bepalingen inzake consumentenbescherming. Tele2 herkent zich niet in hetgeen de
Consumentenautoriteit aanvoert als schade die zou zijn toegebracht aan de consument. De boete is
opgelegd voor een drietal zaken. Met twee van deze zaken is Tele2 het in zijn geheel niet eens. In één zaak
is Tele2 niet volledig geweest maar deze onzorgvuldigheid rechtvaardigt de boete niet (zie achtergrond).
Naar aanleiding van signalen in de markt is de Consumentenautoriteit in februari 2008 gestart met een
onderzoek naar de verkoop van vaste telefonie abonnementen door Tele2 aan bestaande klanten. Deze
klanten ontvingen al een factuur voor hun belminuten en kregen nu ook een aanbieding voor het afnemen
van een abonnement op vaste telefonie bij Tele2. Het heeft na aanvang van dit onderzoek van de
Consumentenautoriteit bijna een jaar geduurd voordat Tele2 enige inzage kreeg in de verwijten. Bovendien
heeft het de Consumentenautoriteit nog vier maanden gekost om de boetes te bepalen. Dit is op zijn minst
vreemd te noemen. Het ligt voor de hand dat de Consumentenautoriteit eerder actie had ondernomen
richting Tele2, wanneer de toezichthouder werkelijk van mening was geweest dat Tele2 schade aan de
consument toebracht. Bovendien is de Consumentenautoriteit van mening dat Tele2 nu op alle fronten niet
meer in overtreding is en heeft daarom ook geen last onder dwangsom opgelegd.
"Tele2 is ruim 11 jaar actief op de Nederlandse markt en heeft meer dan 1,2 miljoen tevreden klanten. Dat
kan alleen maar als je op een correcte manier met je klanten omgaat," aldus Günther Vogelpoel, directeur
consumentenmarkt van Tele2. "Wij zijn diep teleurgesteld in de Consumentenautoriteit. De toezichthouder
slaat hier volledig de plank mis door niet op te komen voor de bescherming van consumenten, maar door
over de hoofden van de consument heen juridische haarkloverij te bedrijven."
- EINDE -
Achtergrond
De Consumentenautoriteit heeft een boete van 70.0 00,- toegekend aan Tele2 voor een drietal zaken:
1. Voor het niet direct duidelijk maken van het commerciële doel van een telefoongesprek. De
Consumentenautoriteit is van mening dat Tele2 bij aanvang van een telefoongesprek met een bestaande
klant moet melden dat Tele2 in dit gesprek een extra dienst wil verkopen. Tele2 vindt echter dat je bij
bestaande klanten niet zomaar met de deur in huis kunt vallen en dat het getuigt van goede manieren om
eerst te vragen of de klant tevreden is of klachten heeft. De Consumentenautoriteit ziet dit anders en legt de
omgangsvorm van Tele2 uit als zijnde in strijd met de wet.
2. Voor het niet duidelijk melden van alle tarieven en voorwaarden in het telefoongesprek. Tele2 geeft toe
dat zij onzorgvuldig is geweest door bij een klein percentage klanten met een ISDN aansluiting niet duidelijk
te vermelden dat zij een toeslag betalen voor ISDN. Dit rechtvaardigt volgens Tele2 echter niet de boete die
is opgelegd.
3. Voor het niet op het juiste moment melden van alle stappen van de procedure voor het verkoopproces en
voor het niet correct vermelden van de bedenktijd in de bevestigingsbrief. Tele2 meldt de bedenktijd en hoe
de klant kan afzien van de overeenkomst aan het eind van het telefoongesprek, dit herhaalt Tele2 tevens in
de bevestigingsbrief. Tele2 vindt dat het daarmee voldoet aan het wettelijke vereiste dat dit voor het sluiten
van de overeenkomst dient te gebeuren. De Consumentenautoriteit vindt dat dit circa één minuut eerder
moet gebeuren namelijk nog voordat in de gespreksopname (voicelog) wordt vastgelegd wat besproken is.
Tele2 vindt dit juridische haarkloverij en is van mening dat dit niets te maken heeft met
consumentenbescherming. Tele2 vindt het juist eerlijk om aan het eind van het gesprek te melden dat de
consument nog een bedenktijd heeft. Het ligt niet voor de hand dat een consument een contract niet zal
sluiten op het moment dat hij hoort dat hij nog onder de overeenkomst uit kan. De Consumentenautoriteit
geeft in haar besluit tevens aan dat de bedenktijd niet correct vermeld werd in de bevestigingsbrief. Dit gaat
over het feit dat Tele2 aanvankelijk 7 dagen bedenktijd aangaf in de bevestigingsbrief in plaats van 7
werkdagen. Tele2 was hierbij onbedoeld onvolledig. In de praktijk had de consument echter altijd 7
werkdagen bedenktijd.
Contact Tele2
Remco Meerstra
Corporate Reputation Executive
T: +31 (0) 20 750 1804
E: remco.meerstra@tele2.com
Tele2 Nederland B.V. is één van de grootste communicatiebedrijven in Nederland. Het bedrijf biedt zowel de consumenten-, de
zakelijke als de wholesale markt een compleet pakket van communicatiediensten. Tele2 biedt spraak-, data- en internet- en tv-diensten
aan via een eigen infrastructuur, voorzien van de modernste netwerktechnologieën. Tele2-klanten profiteren van gebruiksvriendelijke
en betaalbare diensten van topkwaliteit. Meer nieuws en informatie zijn verkrijgbaar via tele2.nl.
---- --