TenCate en Airbus bestendigen samenwerking inzake composietmaterialen
07 april 2009
Airbus heeft onlangs in het Franse Toulouse de uitbreiding ondertekend van de bestaande Memorandum of Understanding met TenCate, Stork Fokker AESP en The Netherlands Aerospace Group. Binnen enkele weken wordt de toetreding verwacht van nog zes Nederlandse industriële ondernemingen en kennisinstellingen tot het Thermoplastic Affordable Primary Aircraft Structure (TAPAS)-consortium.
In het TAPAS-consortium werken bedrijven en instellingen die actief zijn in de Nederlandse luchtvaartindustrie hecht samen met Airbus op het gebied van materiaal-, productie- en verbindingstechnologie. Deze technologie wordt specifiek verder ontwikkeld voor toekomstige Airbus-toepassingen, waaronder primaire constructiedelen als romp en vleugels.
Rol TenCate
TenCate heeft aan de wieg gestaan bij de ontwikkeling van lichtgewicht thermoplastisch composietmaterialen voor de luchtvaartindustrie en onderhoudt al geruime tijd een relatie met Airbus inzake ontwikkelingen op dit gebied. Vezelversterkte composieten komen voort uit een innovatieproces op basis van textieltechnologie. Composietmaterialen van TenCate bestaan uit een samenstelling van koolstof- of glasweefsels, die met toevoeging van kunstharsen tot plaatmateriaal worden geperst. Deze worden onder de naam TenCate Cetex® op de markt gebracht. Een van de eigenschappen van dit materiaal is dat het in een pers bij verhitting vervormbaar is (thermoplastisch). Het materiaal laat zich op industriële wijze bewerken tot vormdelen voor onder andere vleugelpanelen en interieurdelen.
Dankzij een intensieve samenwerking met kennispartners - zoals de Universiteit Twente en de Technische Universiteit Delft - in technologisch onderzoek en ontwikkeling kunnen partners in het TAPAS-consortium meer toepassingen creëren voor innovatieve materialen. De afgelopen decennia tonen al een voortgaande toename van het gebruik van lichtgewicht composietmaterialen, waaronder TenCate Cetex®, in vliegtuigen. Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan het duurzame karakter van Airbus.
Duurzame bijdrage aan eco-efficiency
Groepsdirecteur Frank Meurs van TenCate Advanced Composites Europa is enthousiast: 'Nu TenCate Cetex® in een steeds ruimere reeks toepassingen wordt verwerkt in vliegtuiginterieur en secundaire constructiedelen naderen we het moment dat grote primaire constructiedelen van vliegtuigen worden gemaakt van thermoplastisch composiet. Dankzij onze unidirectionele tape-technologie zal in de nabije toekomst ook bijvoorbeeld een lichte romp van thermoplast composiet kunnen worden gebouwd. Composieten leveren nu al door hun gewichtsvermindering belangrijke duurzame voordelen, zoals brandstofbesparing, geluidsreductie en emissiereductie'.
TenCate levert een belangrijke bijdrage aan het streven van Airbus naar eco-efficiency. Voorwaarde is wel dat nu ook de technologie voor ontwerpmethodieken en de specifieke verwerking van thermoplast verder worden ontwikkeld. Gelet op de trends in de markt zal de schaalgrootte waarop het materiaal kan worden toegepast aanzienlijk toenemen. Frank Meurs: 'Een geïntegreerd project als TAPAS, waarbij alle disciplines in de waardeketen samenwerken, is daarom voor ons van onschatbare waarde. De luchtvaartindustrie is een kennisintensieve bedrijfstak en daarom van grote economische waarde. TenCate is er trots op te kunnen samenwerken met andere gespecialiseerde Nederlandse partijen in de luchtvaartindustrie'.
Bij de totstandkoming en in de uitvoering van de samenwerking tussen Airbus en de Nederlandse industriële ondernemingen en het kenniscluster zijn tevens het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) en het Ministerie van Economische Zaken nauw betrokken.
Koninklijke Ten Cate nv
Almelo, dinsdag 7 april 2009
Ten Cate NV