Proefvaart met groot containerschip op Westerschelde
06/04/2009 10:50
Vlaamse Overheid
Op dinsdag 7 april vindt een proefvaart plaats op de Westerschelde
met een containerschip dat langer is dan binnen het huidige
toelatingsbeleid is toegestaan. Het schip, de MSC Beatrice met
bestemming Antwerpen, heeft een lengte van 366 meter en een
containercapaciteit van 14.000 TEU(1). Voor deze proefvaart is
toestemming verleend door de Permanente Commissie van Toezicht op
de Scheldevaart (PC). De PC, waarin Nederland en Vlaanderen
intensief samenwerken, heeft deze proefreis grondig voorbereid. Er
zijn de nodige organisatorische en preventieve maatregelen genomen
om de reis veilig en vlot te laten verlopen. Hierbij zijn strikte
voorwaarden gesteld op nautisch en veiligheidsgebied.
De Commissaris van de Koningin in Zeeland en de voorzitter van de
Veiligheidsregio Zeeland hebben ingestemd met de eerste proefvaart
op 7 april. Daarbij worden strikte voorwaarden gehanteerd. Daarbij
moet onder andere worden gedacht aan eisen met betrekking tot
relatie met de op- en afvaart van andere schepen, simulatortraining
van de loodsen, gerichte aandacht van de verkeersbegeleiding, de
kwaliteit van bemanning en schip, het tijdstip (overdag) en het
zicht. De PC geeft eenmalige toestemming voor de toelating van dit
schip en neemt, op basis van een grondige evaluatie, een beslissing
over een eventuele volgende vaart. De evaluatie van de proefvaart
heeft niet alleen betrekking op de veiligheid en vlotheid van de
scheepvaart. Ook worden vragen van de Zeeuwse bestuurders over hoe
een eventuele calamiteit met dergelijke schepen moet worden
aangepakt, bij de evaluatie betrokken.
Tot nu toe is de maximum toegestane lengte voor schepen op de
Westerschelde 360 meter. Dit is door de PC vastgelegd in de
zogeheten op- en afvaartregeling voor onder meer containerschepen.
Deze regeling is in de afgelopen tijd al diverse malen aangepast
als gevolg van de voortdurende schaalvergroting van de schepen, wat
inhoudt meer lading per schip en aanzienlijke toename van lengte en
breedte van de schepen. Inmiddels dienen zich nog grotere
containerschepen aan. Ook de opbouw van deze schepen verschilt van
de bestaande. Uit een gedegen simulator onderzoek van het
Waterbouwkundig Laboratorium Borgerhout is gebleken dat schepen met
deze afmetingen in nautisch technisch opzicht de rivier kunnen
bevaren.
De leden van de PC zijn zich bewust van de dynamiek van de
Westerschelde. Onder meer het bochtige verloop van de vaarweg
vraagt om een gecontroleerde afwikkeling van de scheepvaart. Om
deze reden is de PC van mening dat eerst proefvaarten met de
grotere schepen nodig zijn, voordat de bestaande op- en
afvaartregeling zodanig kan worden aangepast dat deze schepen op-
en af mogen varen. Pas wanneer de PC op basis van deze en volgende
proefvaarten tot de conclusie komt dat deze schepen veilig en vlot
op en neer naar Antwerpen kunnen varen, en de organisatie
daaromheen goed is uitgerust, kan worden besloten tot aanpassing
van de op- en afvaartregeling. In dit proces zal de PC de Zeeuwse
bestuurders betrekken.
(1) TEU: Twenty feet Equivalent Unit, eenheid voor
containerafmetingen.
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel