Gemeente Someren
Drankgebruik jongeren 07-04-2009
Kwijtschelding afvalstoffenheffing 31-03-2009
Lokale nieuwsbrief voor mantelzorgers 31-03-2009
Extra geld voor chronisch zieken en gehandicapten 31-03-2009
Reconstructie Ploegstraat 31-03-2009
Bromfietscertificaat omruilen vóór 1 oktober 2009 03-03-2009
Woensdag 15 april a.s. van 9.00 10.00 uur:
Wethouders A. van der Velden-Coolen en W. Hanssen
Woensdag 15 april a.s. van 16.00 17.00 uur:
Wethouder M. Kusters
Maandag 27 april a.s. van 9.00 10.00 uur:
Burgemeester A. Veltman
Maandag 27 april a.s. van 16.00 17.00 uur:
Wethouder M. Kusters.
Kwijtschelding afvalstoffenheffing
Afgelopen weekend heeft u de afrekening van Brabant Water NV
ontvangen. De afvalstoffenheffing lift mee op deze nota. Dit betreft
de afrekening van de afvalstoffenheffing over de periode maart 2008
tot en met februari 2009.
Als het betalen van de afvalstoffenheffing voor u problemen oplevert
door uw financiële situatie, dan kunt u kwijtschelding aanvragen. Uw
financiële positie wordt nagegaan aan de hand van een inkomens- en
vermogenstoets. De daarbij te hanteren normen zijn door het Rijk
vastgesteld.
Op initiatief van de gemeente wordt aan bijstandsgerechtigden
kwijtschelding verleend als de toets hiertoe aanleiding geeft. Hiervan
ontvangt u automatisch bericht.
Samenwerking met waterschap
Als u kwijtschelding krijgt bij de gemeente, krijgt u ook
kwijtschelding bij het waterschap. U hoeft voor de
waterschapsbelastingen niet opnieuw kwijtschelding aan te vragen.
Verzoekformulier kwijtschelding
Om voor kwijtschelding in aanmerking te komen, moet u een
verzoekformulier invullen. Dit formulier kunt u opvragen bij de
gemeente of downloaden via www.someren.nl. De volgende stukken moet u
bijvoegen.
Kopie van:
* 4 rekeningafschriften (betaalrekening / spaarrekening)
* loonstrookje / uitkering-, pensioenspecificatie etc.
* besluit belastingdienst i.v.m. heffingskortingen
* beschikking huurtoeslag
* beschikking zorgtoeslag
* premie ziektekostenverzekering
Indien gewenst, kunnen wij u altijd helpen bij het invullen van het
formulier.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u tijdens kantooruren bellen met de
medewerkers van het Bedrijfsbureau, telefoon (0493) 49 48 88. Voor een
bezoek kunt u terecht tijdens de openingstijden van het gemeentehuis,
van 9.00 tot 12.00 uur.
Terug naar boven>>
Lokale nieuwsbrief voor mantelzorgers
Mantelzorgers in de gemeenten Deurne, Asten en Someren (DAS) krijgen
deze maand de eerste lokale nieuwsbrief die speciaal voor hen is
gemaakt. De uitgave wordt verzorgd door de Steunpunten Mantelzorg van
de drie gemeenten. Mantelzorgers zijn mensen die langdurig en
intensief voor een hulpbehoevende, chronisch zieke of gehandicapte
partner, ouder, kind, vriend of buur zorgen.
De lokale nieuwsbrief vervangt een regionale uitgave en wordt elk
kwartaal aan huis bezorgd bij mantelzorgers die zich aangemeld hebben,
zorginstellingen, huisartsen, gemeenschapshuizen, bibliotheken en
andere openbare instellingen. In de nieuwsbrief wordt aandacht besteed
aan landelijke en regionale ontwikkelingen op het gebied van
mantelzorg. De grootste aandacht gaat echter naar mantelzorgnieuws uit
de gemeenten Deurne, Asten en Someren.
Nieuwsbrief aanvragen
Als u de gratis nieuwsbrief wilt ontvangen, kunt u contact opnemen
met:
Marianne Lenders
Steunpunt Mantelzorg Asten/Someren, Onis tel. 0493-441253
of via email m.lenders@oniswelzijn.nl
of Truus van Otterdijk
Steunpunt Mantelzorg Asten/Someren Onis tel. 0493 441246
of via email: t.vanotterdijk@oniswelzijn.nl
Terug naar boven>>
Extra geld voor chronisch zieken en gehandicapten
De bijdrage chronisch zieken en gehandicapten is bedoeld voor inwoners
van de gemeente Someren:
* met een minimuminkomen (= 115% van de toepasselijke bijstandsnorm)
en
* een vermogen beneden de vermogensgrens en
* met een chronische ziekte en / of handicap.
Hoogte vergoeding
100,-- per jaar voor een alleenstaande of 150,-- per jaar voor
gehuwden als zij beiden tot de doelgroep behoren.
Voorbeeld
Gehuwden of samenwonenden met een gezamenlijk inkomen van 1.400,--
netto per maand (inclusief vakantiegeld) en een vermogen beneden
10.910,-- kunnen een vergoeding krijgen.
Een echtpaar van 65 jaar of ouder kan met een gezamenlijk inkomen van
1.550,-- netto per maand (inclusief vakantiegeld) en een vermogen
beneden 10.910,-- een vergoeding krijgen.
Meer informatie
Voor verdere informatie kunt u terecht bij de afdeling
Maatschappelijke Ontwikkeling:
* inloopspreekuur loket Sociale Zaken, elke werkdag van 9.00 tot
10.30 uur;
* telefonisch spreekuur, elke werkdag van 11.00 tot 12.00 uur:
telefoon 494888.
Terug naar boven>>
logo provincie Noord-Brabant
Reconstructie Ploegstraat
Glastuinbouwgebied Vlasakkers
Het glastuinbouwgebied Vlasakkers is momenteel sterk in ontwikkeling.
Hierdoor is het noodzakelijk dat de infrastructuur hierop aangepast
wordt. In 2006 is hiervoor een gedeelte van de Vlasstraat verbreed. De
komende maanden wordt het gedeelte Ploegstraat tussen de Vlasstraat en
de Hollandseweg gereconstrueerd.
De bestaande verharding wordt vervangen door een nieuwe verharding van
6 meter breed. Deze bestaat uit 4,8 meter asfaltverharding met aan
weeszijden grastegels.
Werkzaamheden Ploegstraat
De voorbereidende werkzaamheden zijn hier inmiddels gestart. Deze week
start ook de aannemer van de civiel technische werkzaamheden, KWS
Infra bv. Volgens planning worden de werkzaamheden in juli afgerond.
Tijdens de werkzaamheden wordt de weg afgesloten voor al het
doorgaande verkeer.
Voorbereidende werkzaamheden Ploegstraat
Voorbereidende werkzaamheden Ploegstraat
Reconstructiecommissie De Peel
De Reconstructie van de Ploegstraat maakt onderdeel uit van de
herinrichting van het platteland, ook wel reconstructie genoemd. Op
tal van plaatsen komen nieuwe natuurgebieden tot stand, krijgen
rivieren de ruimte, blijven dopen leefbaar en kan landbouw zich
ontwikkelen op duurzame locaties. Samen dragen alle projecten bij aan
een vitaal, mooi en schoon platteland voor alle inwoners en
recreanten. Aan de uitvoering werken overheden, maatschappelijke
organisaties en particulieren, onder de regie van provincie
Noord-Brabant.
logo reconstructie De Peel In deze regio zijn zij verenigd in de
reconstructiecommissie De Peel.
Terug naar boven >>
Terug naar boven >>
Terug naar boven >>
Invoering nieuw bromfietsrijbewijs
Bromfietscertificaat omruilen vóór 1 oktober 2009
In Nederland is per 1-10-2006 een bromfietsrijbewijs ingevoerd. Het
rijbewijs met de categorie AM moet de veiligheid van de bromfietser en
brommobielrijder vergroten. Met de invoering van het
bromfietsrijbewijs komt het huidige bromfietscertificaat te vervallen.
Iedereen die nu al een bromfietscertificaat heeft, kan dit nog voor 1
oktober 2009 omruilen voor een bromfiets-rijbewijs. Men moet het
rijbewijs persoonlijk aanvragen bij de gemeente waar men woont. De
kosten bedragen 45,00. Men moet een goede pasfoto in kleur meebrengen
en het originele bromfietscertificaat. Na een week ligt het nieuwe
rijbewijs klaar. Het rijbewijs kan alleen persoonlijk en tegen
inlevering van het bromfietscertificaat worden afgehaald.
Het omruilen van het certificaat voor een bromfietsrijbewijs is niet
meer mogelijk na 1 oktober 2009. Wie na die datum een
bromfietsrijbewijs wil verkrijgen moet een theorie-examen afleggen bij
het CBR.
Personen die voor 1980 zijn geboren hebben een vrijstelling voor het
bromfietscertificaat. Deze vrijstelling komt per 1 oktober 2009 te
vervallen. Na die datum zullen zij een theorie-examen af moeten
leggen, om een bromfietsrijbewijs te halen. Heeft men reeds een
rijbewijs A of B/BE dan komt bij de eerstvolgende verlenging het
bromfietsonderdeel (AM) er automatisch bij.
Bromfietsexamen
Het bromfietsexamen bestaat op dit moment alleen uit een
theorie-examen. In de toekomst wordt daarbij een praktijkgedeelte
toegevoegd. Als men nu wil beginnen met bromfietsrijden dan betekent
dat er alleen een theorie-examen afgelegd hoeft te worden. Als men
slaagt krijgt men een bromfietsrijbewijs categorie AM.
Het praktijkexamen voor brom- en snorfietsers en brommobielen wordt
naar verwachting op 1 januari 2010 ingevoerd. Het praktijkexamen moet
éxtra bijdragen aan de veiligheid van bromfietsers en
brommobielrijders.
Terug naar boven>>
Terug naar boven>>
logo Minder drinken ook in Someren met link naar de website
Drankgebruik jongeren
Eens in de vier jaar wordt door de GGD Brabant-Zuidoost een zogenaamde
jeugdmonitor afgenomen onder de jeugd van 12 t/m 18 jaar. In deze
enquête worden vragen gesteld over onder meer het alcoholgebruik door
jongeren. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat de jeugd in
Someren veel meer thuis indrinkt dan jongeren in de rest van de regio.
De gemeente Someren maakt zich hier zorgen over en wil graag samen met
ouders het indrinken aanpakken. Deze week ontvangen de ouders van
jongeren in de leeftijd van 12 tot 15 jaar daarom een brief.
De gemeente Someren is in 2006 samen met scholen, horeca,
sportverenigingen en hulpverlening de campagne Minder drinken ook in
Someren gestart. Met deze campagne probeert de gemeente jongeren
bewust te maken van de gevaren van overmatig drankgebruik en het
drankgebruik terug te dringen. Daarmee willen we bereiken dat jongeren
onder de 16 jaar geen alcohol drinken.
Ook voor de ouders is een belangrijke rol weggelegd. Indrinken door de
jeugd voordat ze uitgaan is een bekend verschijnsel en vervult een
belangrijke sociale functie. Indrinken gebeurt meestal aan de
keukentafel of in een schuur, garage of tuinhuisje. Als sprake is van
een vaste ontmoetingsplek wordt dit in de volksmond ook wel een keet
of hok genoemd. Veel ouders vinden het geen probleem dat hun kinderen
thuis indrinken of een keet of hok bezoeken. Ze weten dan waar hun
kind is en dat voelt vertrouwd.
Om grip te krijgen op het indrinken van het kind, is het van belang
dat ouders weten waar en met wie hun kind indrinkt, hoe het er op de
indrinklocatie aan toe gaat, hoeveel er gedronken wordt en of er
misschien ook drugs worden gebruikt. En, ook niet onbelangrijk, of de
indrinklocatie wel brandveilig is.
Wordt er bij u thuis regelmatig ingedronken, dan zijn de volgende tips
wellicht tot nut:
* Houd zelf een oogje in het zeil door af en toe de keet of het hok
binnen te stappen.
* Nodig ook andere ouders uit om eens een keer een kijkje te komen
nemen en stel samen huisregels op. Zo maakt u hen
medeverantwoordelijk voor alles wat er in uw huis of op uw erf
gebeurt.
* Denk aan de brandveiligheid. Hang voldoende brandblussers op, zorg
voor een verbanddoos en voor een deugdelijke nooduitgang. Voor
meer tips kunt u terecht op www.brandweer.nl/brandveiligheid of
www.zuidoost-brabant.brandweer.nl
Meer informatie voor ouders en keeteigenaren
In Someren werken verschillende organisaties samen om het
alcoholgebruik onder jongeren aan te pakken. Samen met u hoopt de
gemeente erin te slagen om het alcoholgebruik succesvol terug te
dringen.
Indien u meer informatie wilt over de aanpak van alcohol en jongeren
in de gemeente Someren kunt u contact opnemen met Elle Toonen van de
afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling via telefoonnummer 0493-494888.