Vereniging Milieudefensie
"Nederlandse overheid beloond voor jarenlang niets doen"
Uitstel Luchtkwaliteitsnormen; Milieudefensie gaat in beroep
De Europese Commissie heeft vandaag het Nederlandse verzoek om uitstel
voor de luchtkwaliteitsnormen goedgekeurd. Nederland krijgt nu tot
2012 de tijd om aan de fijnstof normen (PM10) te voldoen en tot 2015
voor de normen voor stikstofdioxide (NOx). Nederland is één van de
vuilste regio's van Europa. Milieudefensie gaat Europa om herziening
van het besluit vragen. Meta Meijer, campagneleider Verkeer bij
Milieudefensie: "Met dit besluit wordt de Nederlandse overheid beloond
voor jarenlang niets doen."
Voor het verkrijgen van uitstel was een degelijk en integraal
luchtkwaliteitsplan nodig dat voldoende zekerheid biedt, dat de lucht
na het verstrijken van de termijn wél aan de eisen zou voldoen.
Minister Cramer beweert dat het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit) hier aan voldoet. Milieudefensie deelt die mening
niet. Meijer: "Het NSL is een samenraapsel van landelijke en lokale
goede voornemens waarvan nu al duidelijk is dat een groot deel van de
plannen zal sneuvelen, later wordt ingevoerd en minder effectief is
dan gehoopt. Anderzijds bevat het NSL tal van projecten die de
luchtkwaliteit verslechteren, maar die door hun vermelding in het plan
alvast een aflaat voor hun overschrijding hebben gekregen." Een van de
belangrijkste pijlers onder het NSL was de Kilometerheffing. Zoals
vandaag bekend is geworden, zal deze op z'n vroegst ná het verstrijken
van de uitsteltermijn in werking treden.
De Algemene Rekenkamer heeft afgelopen week de vloer aan geveegd met
vrijwel al het overige luchtkwaliteitsbeleid. Het is te weinig, niet
effectief, versnipperd, te laat en onvoldoende om op tijd de normen
te halen. Zelfs als alle geplande maatregelen op tijd worden ingevoerd
en maximaal maatregelen effectief zijn, is de kans dat de normen
gehaald worden heel klein. Meijer:"Het jarenlange getreuzel met het
nemen van maatregelen en de focus op het het wijzigen van de regels
rond bouwprocedures en metingen heeft niet geleid tot schonere lucht.
De gezondheidsschade door luchtvervuiling wordt niet minder als de
regels voor fijnstof worden opgerekt, in tegendeel."
Milieudefensie zal bezwaar maken tegen het derogatiebesluit. Op basis
van het Verdrag van Arhus kunnen milieuorganisaties herziening van
genomen besluiten aanvragen. Nieuwe informatie, zoals het uitstellen
van de kilometerheffing en het bekend worden van de gebrekkige
effectiviteit van het huidige beleid, kan hierin worden meegenomen.
Meijer: "Het wordt tijd dat Nederland serieus aan de slag gaat met
luchtkwaliteit. Het is een gezondheidsprobleem, geen bouwprobleem."