Senternovem
Nieuws
07-04-2009 | Bedrijven met volwassen duurzaamheidsprogrammas realiseren
hogere winstmarges
Volwassen duurzaamheidsprogrammas leiden tot hogere winstmarges,
blijkt uit Europees onderzoek van Atos Origin en IDC, een wereldwijde
leverancier van marktinformatie. De winstmarges die deze bedrijven
realiseren, zijn ruim 2% hoger dan hun branchegemiddelde. Het
onderzoek - waarin meer dan 165 senior executives uit de manufacturing
en retail aan het woord komen - toont duidelijk aan dat een goede
duurzaamheidstrategie voor zakelijke voordelen zorgt.
Milieudoelen en kostenreductie
Het onderzoek toont aan dat bedrijven met een proactieve strategie op
het gebied van duurzaamheid een betere uitgangspositie hebben om de
huidige onzekere marktomstandigheden te overleven. Zo geeft een
meerderheid aan te verwachten een bovengemiddelde winst te realiseren
dankzij inspanningen op het terrein van duurzaamheid. IT wordt
beschouwd als een belangrijk instrument om zulke initiatieven aan te
sturen. Zeven op de tien organisaties benadrukken dat IT een cruciale
rol speelt bij de beperking van de milieubelasting van hun
bedrijfsactiviteiten.
Uit het onderzoek komt daarnaast naar voren dat 46% van de
ondernemingen milieuprojecten gericht op kostenreductie in gang heeft
gezet of dit van plan is te doen. Ongeveer een kwart is overgestapt
van een reactieve naar een proactieve strategie om zich op het gebied
van duurzaamheid te kunnen onderscheiden. Gedurende dit traject slagen
zij erin het niveau van hun milieuprogramma's voortdurend te verhogen.
Slechts een kleine groep respondenten (5%) beschikt over
multifunctionele teams verantwoordelijk voor duurzaamheidsprojecten,
waaruit blijkt dat de regie over deze initiatieven vaak nog
onvoldoende nadruk krijgt.
Uitdagingen aan kunnen
"Organisaties die duurzaamheid verankeren in hun strategie en
kernactiviteiten, zorgen ervoor dat hun organisatie de uitdagingen
aankan waarmee zij in deze onzekere tijd worden geconfronteerd", zegt
Marianne Hewlett, Senior Vice President Marketing en Communications
van Atos Origin in Nederland. "Atos Origin heeft de ambitie duurzame
best practices te implementeren in haar gehele organisatie. De Groep
heeft zich daarnaast tot doel gesteld klanten zo te ondersteunen dat
zij alle 'duurzame' kansen kunnen grijpen en zich op het gebied van
duurzaamheid kunnen onderscheiden."
Het rapport bevat de volgende belangrijke conclusies:
* Duurzame organisaties realiseren zakelijke voordelen: Zulke
initiatieven resulteren in lagere kosten en hogere inkomsten, een
meer efficiënte inzet van bedrijfsmiddelen en stellen bedrijven in
staat hun voorsprong op concurrenten te behouden. Ook draagt
duurzaam ondernemen bij aan een versterking van de merkwaarde,
klantwaarde en investeerderswaarde, terwijl het milieu
tegelijkertijd zo min mogelijk wordt belast.
* Van reactieve naar proactieve aanpak: Duurzaamheid dient verankerd
te zijn in het DNA van organisaties om ervoor te zorgen dat het
strategische model 'future proof' is. De inzet van een 'Maturity
Model' kan bijdragen aan het tussentijds evalueren van bestaande
projecten. De meeste organisaties zitten vast in een structuur
waardoor zij reactief optreden naar aanleiding van externe
factoren, zoals bij de naleving van regelgeving. Uit het onderzoek
blijkt wel dat steeds meer toonaangevende bedrijven deze reactieve
aanpak inruilen voor een proactieve strategie op het gebied van
duurzaamheid.
* Operationale verandering voorwaarde voor betere
concurrentiepositie: De overstap naar een gedegen
duurzaamheidsstrategie begint met een belangrijke overgangsperiode
waarin operationele veranderingen centraal staan. Veranderingen
die in het teken staan van verbetering van de product life cycle.
Bedrijven die deze fase uit de weg gaan, lopen het risico op een
achterstandspositie ten opzichte van de concurrentie.
* IT zorgt voor kleinere CO2-footprint: Voor de effectieve
implementatie van operationele veranderingen moet worden
geïnvesteerd in mensen, processen en techniek. Technologie speelt
hierbij een cruciale rol, vooral op het gebied van modellering en
optimalisering van bevoorradingsketens, inkoop en supplier
relationship management, evenals het beheer van de product life
cycle.
Het onderzoek is van toepassing op de manufacturing en retail. De
analyse is gebaseerd op enquêtes onder topmanagers en directieleden
van 165 bedrijven en diepte-interviews met 12 bedrijven en
brancheverenigingen in Europa. Atos Origin ziet dit onderzoek als een
belangrijke benchmark voor Europese bedrijven om te bepalen welke
duurzaamheidsstrategie het best bij hun situatie past. Een gedegen
strategie is onmisbaar om onder de huidige marktomstandigheden te
kunnen overleven. Het volledige rapport, inclusief business cases, kan
worden geraadpleegd op de website van Atos Origin.