07-04-2009
Reis- en Luchtvaart branches verbeteren reclameregels reisaanbiedingen
Met de nieuwe Reclamecode Reisaanbiedingen willen de
brancheorganisaties ANVR, BARIN, KNV Busvervoer, HISWA en NS Hispeed
de consument met nog meer helderheid en eerlijke prijzen tegemoet
treden. Deze nieuwe code is met ingang van april 2009 van kracht
geworden binnen de reis- en luchtvaart sector en daarmee wordt tevens
ook de concurrentiepositie van de reis- en luchtvaart ondernemingen
onderling eerlijker.
ANVR en BARIN hebben in samenwerking met de Consumentenbond, de
Stichting Reclame Code, de Consumenten Autoriteit en de ministeries
van EZ en V&W, aan de hand van opgedane ervaring in de eerste twee
jaren, de Reclamecode Reisaanbiedingen geëvalueerd en aangepast.
Daarbij is tevens rekening gehouden met de inmiddels ingevoerde Wet
Oneerlijke Handelspraktijken (OHP) en de regelgeving omtrent de
exploitatie van luchtdiensten binnen de Europese Gemeenschap.
Zo moeten aanbieders van reizen, die zich met reclame-uitingen,
reisgidsen en andere zgn. uitnodigingen tot het aankopen van een reis
richten op de Nederlandse consument, hun reissommen duidelijk en juist
publiceren. Dat betekent dat de prijzen moeten worden vermeld
inclusief de op het moment van publicatie bekende en onvermijdbare
bijkomende kosten.
Frank Oostdam, directeur ANVR: "De verschillende brancheorganisaties
met wie wij tot deze nieuwe code zijn gekomen, zullen er bij hun leden
op toezien dat deze aangepaste Reclamecode Reisaanbiedingen net zo
goed wordt nageleefd als de vorige code."
Frank Allard, secretaris-generaal van BARIN, de koepelorganisatie van
luchtvaartmaatschappijen die in Nederland actief zijn: "Voor de
consument wordt de reisaanbieding nu nog duidelijker. Een mooi
voorbeeld van zelfregulering in onze sector, waarbij ANVR en BARIN een
voortrekkersrol hebben. Met deze Code loopt de sector voor de troepen
uit en dat getuigt van praktisch inzicht en professionaliteit."
Voor de consument wordt de reisaanbieding nu nog transparanter. Zo zal
bijvoorbeeld het aanbieden van een enkele reis per vliegtuig, terwijl
deze alleen als retour is te boeken, daarmee tot het verleden behoren.
Ook mag de consument niet worden geconfronteerd met de begrippen tax
en belasting als deze door de aanbieder niet hoeven worden afgedragen
aan de overheid.
De bij BARIN aangesloten luchtvaartmaatschappijen, ANVR-touroperators
en
-reisbureaus, maar ook KNV-georganiseerd busvervoer, NS Hispeed en de
belangenorganisatie voor bedrijven in de watersportindustrie HISWA
staan volledig achter deze aangepaste Reclamecode Reisaanbiedingen.
Als de consument of een andere reisaanbieder zich toch benadeeld of
misleid voelt, kan hij zijn probleem voorleggen bij de Reclame Code
Commissie.
Deze commissie beoordeelt de klacht en als deze gegrond is, zijnde in
strijd met de code dan zal de commissie de betreffende reisaanbieder
aanspreken om niet meer op deze wijze reclame te maken.
Advertenties, affiches, aanbiedingen via internet, radio en tv dienen
per direct de nieuwe Reclamecode Reisaanbiedingen te volgen, terwijl
voor de reeds gedrukte reisbrochures voor het huidige zomerseizoen een
exceptie zal gelden en deze aan de "oude" code getoetst zullen worden.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen