Consumentenbond
---
7 april 2009
Privacylek website geschillencommissie
De website van de Geschillencommissie - de onafhankelijke instantie
die beslist over geschillen tussen bedrijven en consumenten - is een
tijd lang slecht beveiligd geweest. Privacygevoelige gegevens lagen
daardoor voor het oprapen. Het lek kwam aan het licht na onderzoek
door de NOS. Inmiddels is de website tijdelijk uit de lucht.
In de ogen van de Consumentenbond is er sprake van een klassieke fout
waarbij mensen met hun eigen inloggegevens via een kleine maar simpele
omweg ook informatie van andere klagers konden inzien. De bond zit
zelf in het bestuur van de Stichting Geschillencommissie. Vanuit die
rol gaat de bond erop toezien dat de website pas weer volledig online
gaat als de beveiliging compleet op orde is.
Misbruik
Misbruik van privacygevoelige informatie komt steeds vaker voor. In
februari 2009 startte de Consumentenbond daarom de campagne
bescherming privé-gegevens.
De belangrijkste eis in die campagne is dat bedrijven en instanties
die privé-gegevens verzamelen, vastleggen en verwerken
risicoaansprakelijk moeten worden. Dit betekent dat consumenten bij
misbruik van hun gegevens materiële en immateriële schade kunnen
verhalen. Daarnaast wil de bond met de campagne aangeven hoe
consumenten zich optimaal kunnen wapenen tegen mogelijke risico's,
want privacygevoelige informatie mag nooit een eigen leven gaan
leiden.
---