Consumentenautoriteit beboet Tele2 voor telefonische werving
07/04/2009 11:58
Consumentenautoriteit
De Consumentenautoriteit legt Tele2 Nederland B.V. boetes op van in totaal EUR 70.000,= voor de manier waarop het bedrijf in 2007 en 2008 met name via de telefoon vastnetabonnementen afsloot. Dit gebeurde bij consumenten die al klant waren bij Tele2 voor hun gesprekskosten (via Carrier Preselectie).
Achtergronden besluit
Tele2 maakte vanaf januari 2007 tot en met maart 2008 gebruik van externe callcenters die op grote schaal bestaande klanten van het bedrijf benaderden met het aanbod voor een vastnetabonnement. Omdat de Consumentenautoriteit via diverse kanalen, onder andere via ConsuWijzer, hierover meldingen ontving, startte zij een onderzoek.
Bij de verkoop van vastnetabonnementen aan consumenten via de telefoon gelden de wettelijke regels voor koop of afstand. Deze regels gelden ook indien de consumenten die worden benaderd al een abonnement bij de verkoper hebben. Na onderzoek heeft de Consumentenautoriteit geconcludeerd dat Tele2 aan het begin van het telefoongesprek niet duidelijk aangaf dat zij belde met de intentie om een aanbod te doen voor een vastnetabonnement. Ook werd de consument tijdens het gesprek niet altijd voldoende of tijdig geïnformeerd over de kosten van het vastnetabonnement, de wijze van betaling, de minimale duur van de overeenkomst en de bedenktijd. Ook schoot Tele2 tekort door de bedenktijd niet correct te vermelden in de bevestigingsbrief die de consument later ontving. Hierdoor wordt de consument ernstig in zijn rechten beknot. Voor deze overtredingen zijn boetes opgelegd van in totaal EUR 70.000,=.
Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Bij het onaangekondigd bellen van consumenten met een aanbod gelden strikte regels waaraan bedrijven zich moeten houden. Deze regels beschermen consumenten zodat ze op basis van juiste en volledige informatie hun aankoopbeslissing kunnen nemen. Uit meldingen bij ConsuWijzer blijkt dat deze regels niet door alle bedrijven worden nageleefd. Daarom staat telemarketing in 2009 op de agenda van de Consumentenautoriteit."
Het bedrijf heeft tegen dit besluit van de Consumentenautoriteit bezwaar aangetekend.
http://www.consumentenautoriteit.nl
Consumentenautoriteit