Ingezonden persbericht
Persbericht
Leidschendam, 6 april 2009
Topdrukte verwacht met Pasen
De detailhandel verwacht grote drukte met Pasen. Met mooi weer op komst kleedt
het gezin zich mooi aan en huis en tuin worden nieuw ingericht. Vooral Tweede
Paasdag is een populaire winkeldag en trekt veel kopers.
De detailhandel verwacht in de paasweek 200 miljoen extra omzet (+14%) ten opzichte
van een gemiddelde week. Dit komt onder andere doordat Pasen dit jaar vroeg valt,
samen met de start van de lente. Tijdens het traditionele feest vergeet de consument al
snel de slechte berichten en geniet van het mooie weer. De consument viert bovendien
steeds vaker de feestdagen in huiselijke kring.
Op Tweede Paasdag gaat iedereen weer massaal naar de tuincentra en de
meubelboulevards. Het mooie weer geeft een impuls aan de trend die al zichtbaar was:
de mensen in Nederland genieten dit jaar meer van het `buiten'. Balkons en tuinen
worden meer en meer ingericht als lounge, een duidelijke trend in 2009. Mede daardoor
wordt dit jaar ook veel meer buiten op het balkon en in de tuin gekookt en gegeten.
De verplichte winkelsluiting vanaf 19.00 uur op Goede Vrijdag leidt regelmatig tot
verwarring en onbegrip bij consumenten. Het Platform Detailhandel Nederland stelt vast
dat er steeds meer consumenten zijn die de betekenis van Goede Vrijdag niet kennen en
daarom geen begrip meer tonen voor verplichte winkelsluiting om 19.00 uur. Verplichte
winkelsluiting op Goede Vrijdag is door de tijd achterhaald.
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform
vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.