Ingezonden persbericht


Persbericht
Leidschendam, 6 april 2009

Topdrukte verwacht met Pasen

De detailhandel verwacht grote drukte met Pasen. Met mooi weer op komst kleedt het gezin zich mooi aan en huis en tuin worden nieuw ingericht. Vooral Tweede Paasdag is een populaire winkeldag en trekt veel kopers.

De detailhandel verwacht in de paasweek 200 miljoen extra omzet (+14%) ten opzichte van een gemiddelde week. Dit komt onder andere doordat Pasen dit jaar vroeg valt, samen met de start van de lente. Tijdens het traditionele feest vergeet de consument al snel de slechte berichten en geniet van het mooie weer. De consument viert bovendien steeds vaker de feestdagen in huiselijke kring.

Op Tweede Paasdag gaat iedereen weer massaal naar de tuincentra en de meubelboulevards. Het mooie weer geeft een impuls aan de trend die al zichtbaar was: de mensen in Nederland genieten dit jaar meer van het `buiten'. Balkons en tuinen worden meer en meer ingericht als lounge, een duidelijke trend in 2009. Mede daardoor wordt dit jaar ook veel meer buiten op het balkon en in de tuin gekookt en gegeten.

De verplichte winkelsluiting vanaf 19.00 uur op Goede Vrijdag leidt regelmatig tot verwarring en onbegrip bij consumenten. Het Platform Detailhandel Nederland stelt vast dat er steeds meer consumenten zijn die de betekenis van Goede Vrijdag niet kennen en daarom geen begrip meer tonen voor verplichte winkelsluiting om 19.00 uur. Verplichte winkelsluiting op Goede Vrijdag is door de tijd achterhaald.

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.