Ingezonden persbericht
Persbericht
06.04.2009
Design als concurrentiefactor
Wetenschappelijk inzicht in de commerciële waarde van design voor het bedrijfsleven. Dat is het doel van onderzoek door de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) in samenwerking met de Erasmus Universiteit en de TU Delft. Het onderzoek wordt gezamenlijk gefinancierd door de BNO en het Ministerie van Economische Zaken. Bij wijze van officiële start ontving EZ-minister Maria van der Hoeven het onderzoeksplan 'Design en Effectiviteit' uit handen van Tom Dorresteijn, voorzitter van de BNO. De resultaten komen in 2011 beschikbaar.
Minister van der Hoeven: "Innovatie is belangrijk en omvat veel meer dan nieuwe uitvindingen. Het is belangrijk voor ondernemers zich te onderscheiden. Wat we zouden willen is dat elke ondernemer, juist ook in het MKB dat belangrijk is voor onze economie, door dit onderzoek gaat nadenken of design een goed middel is in de concurrentiestrijd. Want nationaal en internationaal wordt creativiteit in ondernemerschap steeds belangrijker."
"Dat design een belangrijk concurrentiewapen is in de huidige economie, daar is iedereen eigenlijk wel van overtuigd. En er zijn al onderzoeken die dat bevestigen. Maar wat ontbreekt is wetenschappelijk onderzoek dat een hard, causaal verband aantoont tussen de investeringen in design en het economisch-commerciële resultaat," aldus BNO-voorzitter Tom Dorresteijn. In zijn ogen is het onderzoek nuttig om bedrijven die nog aarzelen meer inzicht te verschaffen in de functie van design, ook in de tijd van economische neergang. "Het heeft voor bedrijven niet veel zin om meer van hetzelfde te bedenken of steeds verder door te gaan met kaasschaafprocedures om kosten te besparen. Wat meer dan ooit nodig is, is creatief denken: het vernieuwen of verbeteren van producten en diensten zodat een bedrijf zich een sterkere positie op de markt verwerft. Er kan er tenslotte maar één de goedkoopste zijn. De rest zal iets anders moeten bedenken."
Al reeds in 2004 maakte de BNO zich hard voor het onderzoeken van de toegevoegde waarde van design. Dat resulteerde in de onderzoeksmethode Design Effect waarmee inzicht werd gegeven in de effecten van designprojecten. Daarop volgde in 2008 het project Best Practices met cases uit het MKB waarbij design een belangrijke rol speelde in het versterken van de positie van ondernemingen. Het BNO aandeel in de financiering van het onderzoek is mogelijk gemaakt door een bijdrage van de stichting Pictoright.
-EINDE BERICHT -
Noot voor de redactie,