Ingezonden persbericht
Fabrikanten zetten in op ontzorging en duurzaamheid
Meer dan de helft van alle R&D-afdelingen van fabrikanten speelt vooral in op innovaties om
zichzelf te onderscheiden van de concurrentie en op het verhogen van het gemak voor de
eindgebruiker. Daarnaast is duurzaamheid voor 48% van de fabrikanten een speerpunt van de
R&D-afdeling. Op onderscheidende vormgeving wordt slechts door een op de vijf fabrikanten
ingespeeld. Dit blijkt uit het BouwKennis Marketing Jaarprijsboek 2008.
In het BouwKennis Marketing Jaarprijsboek zijn tien interessante projecten uit de inschrijvingen op de
Marketing Jaarprijs 2008 uitgewerkt. Daarnaast zijn de winnaars van de BouwKennis Marketing
Jaarprijs van de afgelopen jaren opgenomen. Hierbij wordt per casus aandacht besteed aan het
(marketing)concept, de toegevoegde waarde voor de klant, de probleemstelling, gemaakte
strategische keuzes, hoe een concept communicatief is uitgerold en de gestelde doelen en
gerealiseerde resultaten. Het Jaarprijsboek bevat bovendien een onderzoek naar research &
development in een krimpende markt.
Innovaties voor eigen onderscheidend vermogen
Fabrikanten staan bekend als de innovatiemotor van de bouwketen. De bouwmaterialenindustrie kan
door zijn antennefunctie belangrijke ontwikkelingen in de sector signaleren en hierop inspelen. Nu er
een periode aanbreekt waarin de bouwproductie afneemt, wordt het nog belangrijker voor bouwers
om zichzelf te onderscheiden van hun concurrenten. Een grote rol is hierbij weggelegd voor de R&D-
afdeling. Op welke ontwikkelingen spelen zij in?
Naast tal van elementen waarbij de vraag van de afnemers centraal staat, wordt het eigen
onderscheidend vermogen als belangrijkste insteek voor innovaties genoemd. Gemiddeld 52% van
de fabrikanten geeft aan dat innovaties bedoeld zijn om het eigen bedrijf te onderscheiden van de
concurrentie. Het hoge percentage dat innovatie inzet voor het eigen onderscheidende vermogen lijkt
erop te wijzen dat veel organisaties nog erg vanuit de eigen organisatie denken.
Ontzorgen en duurzaamheid populair
Aan de andere kant worden er ook een aantal specifieke ontwikkelingen in de markt gesignaleerd.
`Streven naar meer gemak voor de eindgebruiker' en `streven naar meer duurzaamheid' worden door
ongeveer de helft van de fabrikanten genoemd als trends waarop wordt ingespeeld. Gemiddeld 1%
van de fabrikanten zegt dat de R&D-afdeling niet specifiek op bepaalde ontwikkelingen inspeelt.
Ontwikkelingen waar R&D-afdelingen van fabrikanten op inspelen (in %)
Innovaties om zich te onderscheiden van concurrentie 52
Streven naar meer gemak voor de eindgebruiker 51
Streven naar meer duurzaamheid 48
Meer systeembouw vraagt om systeemoplossingen 40
Streven naar bouwtijdverkorting 36
R&D belangrijker omdat klant meer maatwerk vraagt 24
Onderscheidende vormgeving 21
Geen ontwikkelingen 1
Anders 5
Weet niet/geen mening 9
Bron: BouwKennis, november 2008
BouwKennis Marketing Jaarprijsboek
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat het streven naar duurzaamheid en het ontzorgen van de
eindgebruiker belangrijke speerpunten zijn van R&D-afdelingen van fabrikanten. Ook bij de in het
Marketing Jaarprijsboek opgenomen marketingconcepten komen deze termen veelvuldig terug.
Voor meer informatie over het BouwKennis Marketing Jaarprijsboek 2008 kunt u contact opnemen
met Paul Waldekker (010 2066996, Waldekker@bouwkennis.nl).
BouwKennis Jaarbijeenkomst 2009
De BouwKennis Marketingjaarprijs dient als inspiratie en als uitdaging voor marketeers en
beleidsmakers om innovatieve marketingconcepten zo effectief mogelijk in de markt te zetten. Het
ultieme doel hierbij is het naar een hoger plan tillen van marketing in de bouwkolom. BouwKennis
reikt jaarlijks tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst de Jaarprijs uit. Dit jaar wordt de BouwKennis
Jaarbijeenkomst alweer voor de 7de keer georganiseerd. Deze bijeenkomst staat in 2009 in het
teken van kansen in een veranderende wereld en wordt 17 september gehouden in de Doelen in
Rotterdam.
Aanmelden voor de BouwKennis Jaarbijeenkomst kan via www.bouwkennisjaarbijeenkomst.nl
Voor meer informatie omtrent de BouwKennis Marketing Jaarprijs kijkt u op
www.bouwkennisjaarbijeenkomst.nl/jaarprijs
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De
producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor
meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op
www.bouwkennis.nl.
Ingezonden persbericht