Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Onderzoek Digitale Dames
Internet is onmisbaar, zegt 82% van de vrouwen

Hoofddorp, 6 april 2009 - 8 op de 10 vrouwen kan zich geen leven voorstellen zonder internet. Vrouwen voelen zich thuis op internet, het verrijkt hun leven en het bespaart ze tijd. Dat blijkt uit het Digitale Dames onderzoek dat Sanoma Uitgevers heeft laten uitvoeren door Blauw Research.

Online dagboek
Aan het onderzoek hebben 822 vrouwen en 195 mannen meegewerkt die onder andere een online dagboek hebben bijgehouden. Vrouwen doen gemiddeld tussen de 5 à 6 online activiteiten op een dag. E-mailen voor privé doeleinden is veruit het meest populair (91%), gevolgd door inloggen op een sociaal netwerk en internetbankieren.

Hoewel vrouwen de hele dag door actief zijn, ligt de piek tussen 7 en 9 uur 's avonds. Vooral de sociale activiteiten, zoals mailen, chatten, msn en inloggen op bijvoorbeeld je Hyves zijn dan populair. Het bekijken van nieuwssites gebeurt meestal meteen 's ochtends of tijdens het middaguur.

PC in de huiskamer
In 2009 is internet sneller en makkelijker toegankelijk dan ooit. Toch gebruiken vrouwen internet nog het meest (70%) op een vaste PC, ongeveer 30% doet dit op de laptop en slechts 1% gebruikt hiervoor haar mobiele telefoon. Thuis is de huiskamer de belangrijkste plek waar internet wordt gebruikt, 's avonds wordt ook nog wel eens de slaapkamer gebruikt. Ook het gebruik van de laptop neemt 's avonds iets meer toe.

300 vrienden
De meeste vrouwen (87%) gebruiken internet ter voorbereiding van een aankoop. Daarnaast hebben privé sociale netwerken, zoals Hyves en Schoolbank, een enorme aantrekkingskracht op vrouwen. Acht op de 10 vrouwen is lid. Ongeveer tweederde van de vrouwen voegt alleen echte vrienden toe aan haar netwerk en een kwart van de vrouwen verwacht dat een deel van haar online vrienden in de toekomst ook vrienden worden in real life. Heb je 300 vrienden of meer? Dat vinden de meeste vrouwen (73%) ongeloofwaardig.

Vertrouwen
Het achterlaten van een e-mailadres is voor de meeste vrouwen geen probleem. Ook heeft tweederde van de vrouwen wel eens een gratis sample aangevraagd, om een product uit te proberen (75%) of omdat het gratis is (61%). Voordat vrouwen hun gegevens achterlaten, leest 78% van de vrouwen altijd eerst de voorwaarden.

Mannen opener online
Hoewel 82% zich geen leven kan voorstellen zonder internet, is het geen vervanging van andere omgangsvormen of communicatiemiddelen. De meerderheid (73%) prefereert nog steeds face-to-face contact boven online. Mannen staan daar anders tegenover, 41% zou het niet vervelend vinden als alle communicatie via internet zou verlopen. Misschien heeft dat wel te maken met een andere uitkomst uit het onderzoek: bijna de helft van de vrouwen vindt dat mannen opener praten via internet dan in het echte leven. 51% van de mannen is het hier mee eens.

Wil je meer weten? Kijk dan op www.digitaledames.nl Hier vind je de onderzoeksresultaten van digitale dames 2009.

Over Digitale Dames
In samenwerking met onderzoeksbureau Blauw Research onderzocht Sanoma Uitgevers 24 uur in het online leven van de vrouw. In totaal hebben 822 vrouwen en 195 mannen meegewerkt aan het onderzoek. Het kwantitatief onderzoek is aangevuld met een forum waar dieper werd ingegaan op een aantal vragen. Aan dit forum namen 49 vrouwen deel. In het onderzoek is onderscheid gemaakt enerzijds tussen mannen en vrouwen (beiden in de leeftijdsgroep 20-49 jaar), anderzijds tussen jongere vrouwen (20-34 jaar) en oudere vrouwen (35 t/m 49 jaar). Het onderzoek Digitale Dames is een vervolg op onderzoeken uit 2000 en 2005 naar vrouwen en nieuwe media, toen uitgevoerd door TNS NIPO.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met ruim 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Wil je meer weten over het onderzoek Digitale Dames 2009, dan kun je contact opnemen met (