Ingezonden persbericht


Anne Frank Huis sterkste cultuurmerk in de Metropool Amsterdam

Het Anne Frank Huis heeft de sterkste positie in de cultuursector van de Metropool Amsterdam. Onder jongeren is het Anne Frank Huis nog populairder dan onder senioren. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder ruim 2.000 inwoners van Amsterdam en omgeving.

Bekendheid, waardering en binding zijn bij het Anne Frank Huis het sterkst aanwezig. Het verschil met de nummer twee in de culturele ranglijst, Theater Carré, is bijzonder klein. Wat het Anne Frank vooral zo sterk maakt, is zijn kracht onder alle leeftijdsgroepen. Jongeren hebben zelfs meer waardering voor het Anne Frank Huis dan 55-plussers, "Het verbinden van actuele thema's aan de oorspronkelijke, historische boodschap, slaat kennelijk bijzonder goed aan bij jongeren", verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.

Van de 50 sterkste cultuurmerken uit de Metropool komt de grote meerderheid uit de stad Amsterdam. In de top-50 staan slechts zeven culturele organisaties van buiten de stad. Het sterkste niet-Amsterdamse cultuurmerk is het Frans Hals Museum in Haarlem. Eerder onderzoek op nationaal niveau toonde ook al de dominantie van Amsterdam in de cultuursector aan. Een derde van alle cultuurmerken met een nationale positie is gevestigd in Amsterdam.

Onder de vijftig sterkste cultuurmerken uit de regio Amsterdam zijn opvallend veel bioscopen en filmhuizen. "Het is begrijpelijk dat er zo veel filmtheaters hoog scoren omdat film de populairste cultuurvorm is", licht Beerda toe, "In vergelijking met bijvoorbeeld Rotterdam is het Amsterdamse aanbod echter veel breder. Naast Pathé kent Rotterdam slechts twee filmtheaters met een sterke positie. In Amsterdam en de regio zijn dit er tien."

Het onderzoek geeft ook inzicht in de groeipotentie van de cultuursector. Vooral bij de Uitmarkt, het Rijksmuseum en Pathé verwacht het publiek stijgende bezoekersaantallen. Volgens Hendrik Beerda liggen de belangrijkste groeikansen in samenwerkingsverbanden. "De recente samenwerking van de Amsterdamse filmtheaters onder de naam Cineville is een mooi voorbeeld van de versterking van individuele cultuurorganisaties. Dat zouden veel meer organisaties moeten doen. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de bezoekers van de verschillende podia veel op elkaar lijken. Door samenwerking kan een groep van podia een totaalprogramma gaan aanbieden waardoor het publiek veel makkelijker kan kiezen uit de overvloed aan voorstellingen en concerten."

Culturele top-50 van de Metropool Amsterdam

1. Anne Frank Huis

2. Theater Carré

3. Rijksmuseum Amsterdam

4. Tropenmuseum

5. Van Gogh Museum

6. Uitmarkt Amsterdam

7. Het Concertgebouw Amsterdam

8. Pathé

9. Amsterdam Arena

10. Heineken Music Hall

11. Madame Tussauds Amsterdam

12. NEMO

13. Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam
14. Stedelijk Museum Amsterdam

15. Paradiso

16. Stadsschouwburg Amsterdam

17. De Kleine Komedie

18. De Dijk

19. Frans Hals Museum

20. Melkweg

21. Amsterdams Historisch Museum

22. Prinsengrachtconcert

23. Joods Historisch Museum

24. Koninklijk Concertgebouworkest

25. Gay Pride

26. De Nieuwe Kerk Amsterdam

27. Meervaart

28. Het Nationale Ballet

29. Museum het Rembrandthuis

30. Cobra Museum

31. Kwakoe Zomer Festival

32. Teylers Museum

33. Parade

34. Muziekgebouw aan 't IJ

35. Het Muziektheater

36. Filmmuseum

37. Kriterion

38. Rialto

39. Toneelgroep Amsterdam

40. De Nederlandse Opera

41. The Movies

42. Zaantheater

43. De Uitkijk

44. Het Ketelhuis

45. Bimhuis

46. Cinecenter

47. Foam

48. Cineworld

49. Utopolis

50. Brinkmann bioscoop

Voor het onderzoek zijn ruim 2.000 mensen ondervraagd. In twee fasen is de benodigde informatie verzameld. Eerst is de spontane bekendheid van alle culturele merken onderzocht. Daarna is voor de vijftig bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht, merkpersoonlijkheid en merkprestatie. In totaal zijn zeven culturele segmenten onderzocht: filmhuizen, dansgezelschappen, festivals, musea, muziekgezelschappen, podia en theatergezelschappen.

De Metropool Amsterdam bestaat uit de gemeenten Aalsmeer, Almere, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Bennebroek, Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Bussum, Diemen, Edam-Volendam, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Hilversum, Huizen, Landsmeer, Laren, Muiden, Naarden, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Waterland, Weesp, Wijdemeren, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort en Zeevang.


---

Noot voor de redactie /