Emigratie populair

Amsterdam, 06 april 2009

De meerderheid van de respondenten wil ooit op wereldreis en bijna de helft zegt ooit te willen emigreren. Huizen onder de zon worden voordeliger, maar niet iedereen zal zijn droom ten uitvoer brengen.

Emigreren, een vakantiehuis kopen of een wereldreis maken? Die laatste droom leeft het meest, blijkt dit weekend uit de ING Vraag van vandaag. Van de 39.500 respondenten op zondag geeft meer dan de helft aan ooit op wereldreis te willen. Een kwart (24%) wil dit avontuur zeker meemaken. Drie op de tien (29%) wil het misschien: kennelijk hangt het bij hen af van de omstandigheden. Een groep van 45% toont zich honkvaster en heeft niet de ambitie, tijd of mogelijkheden om de wijde wereld in te trekken. Het kan natuurlijk ook zijn dat deze droom bij hen al in vervulling is gegaan.

Een nieuw leven

Permanent naar het buitenland is ook populair. Maar liefst 46% van de 60.800 respondenten op vrijdag zegt ooit te willen emigreren. Daarvan weet 15% het zeker en valt 31% in de categorie 'ja, misschien'. Voor een deel zal het gaan om mensen die in de zon van hun pensioen willen gaan genieten. Deze pensionado's hoeven in hun nieuwe vestigingsplaats in ieder geval geen bedrijf op te starten of baan te zoeken. Dat is namelijk niet altijd even makkelijk - zeker niet nu veel economieën in zwaar weer verkeren. Wel zijn in sommige zonnige oorden zoals Florida of Spanje de huizen aantrekkelijker geprijsd dan een paar jaar terug. Voor ruim de helft (51%) van de respondenten is emigratie geen optie. Zij willen of kunnen de huidige situatie niet verruilen voor een bestaan in het buitenland.

Tweede honk

Een vakantiehuis is minder gewild dan een wereldreis, emigratie of een eigen zaak (zie ook Ondernemingsgeest in lastige tijden van 1 april). Mogelijk is dat omdat een tweede honk een relatief dure wens is. Tweederde (64%) van de 44.000 respondenten op zaterdag heeft geen animo, eenderde (33%) wel. Van de laatste groep is 11% sterk overtuigd en bij 22% hangt het er nog vanaf. Tussen droom en daad kunnen nu eenmaal praktische bezwaren in de weg staan. Dromen kost niets. Het waarmaken van dromen gaat vaak wel met de nodige kosten en moeite gepaard.

© 2009 ING Economisch Bureau