Gemeente 's-Hertogenbosch

02-04-2009
Kies en beslis mee over de herinrichting Parade

Kom maandagavond 6 april naar Theater a/d Parade. Buro Lubbers en atelier Quadrat presenteren om 20.00 uur hun ontwerpen voor de herinrichting van Parade. Vanaf 6 april kunt u stemmen ... via antwoordkaart of digitaal! Omdat de Parade van ons allemaal is, mag iedereen meebeslissen over de toekomst ervan. Hoe gaat het ontwerp eruit zien? Kies mee en bewonder straks de nieuwe Parade.

Al eerder vroeg de gemeente 's-Hertogenbosch alle inwoners om hun mening. De reacties stroomden binnen. Dit resulteerde in bruikbare aanbevelingen die vijf bureaus gebruikten in hun ontwerp. Uit de vijf zijn er twee gekozen om hun idee verder uit te werken: Buro Lubbers uit 's-Hertogenbosch en atelier Quadrat uit Rotterdam. De gemeente vraagt u om mee te beslissen. De gemeente vindt dat de Parade alle moeite en al het meedenken waard is. De Parade is een belangrijk plein in het hart van de binnenstad van 'sHertogenbosch en het is een plek waar veel Bosschenaren en bezoekers warme gevoelens bij hebben. De Parade verdient een inrichting die recht doet aan de veelzijdigheid van het plein.

Buro Lubber en atelier Quadrat
De twee ontwerpbureaus, Buro Lubbers en atelier Quadrat, hebben ieder hun eigen ideeën over hoe de Parade er moet gaan uitzien. Ze voldoen allebei aan de voorwaarden die vooraf zijn gesteld; nu is het een kwestie van kiezen. In de week van 6 april krijgt alle inwoners van 's-Hertogenbosch het Parademagazine thuisbezorgd. Oók op de gemeentelijke website worden de ontwerpen volgende week toegelicht. Hier kunt u uitvoerig de ontwerpen van Buro Lubbers en atelier Quadrat bekijken. Op maandagavond 6 april worden eerst de beide plannen gepresenteerd in het Theater a/d Parade. Peter Lubbers van Buro Lubbers en Paul Achterberg van atelier Quadrat leiden u visueel door de plannen en kunt u vragen stellen aan de ontwerpers. U bent van harte welkom vanaf 19.30 uur in de Pleinzaal. Vanaf 7 april kunt u de plannen ook bekijken in de expositieruimte `Stad in de Etalage' in het Stadskantoor. Foto Parade

Stappen herinrichting van de Parade
Stap 1 6 tot 20 april 2009
Met antwoordkaart in het Parademagazine of via de website www.s-hertogenbosch.nl/parade kunt u kiezen uit één van de twee ontwerpen. Het stemmen op de website gebeurt aan de hand van uw DigiD. Stap 2 eind april 2009
Het aantal stemmen wordt geteld. Het college van burgemeester en wethouders kiest één schetsontwerp waarbij de voorkeur van de burger leidend is voor de keuze.
Stap 3 begin mei 2009
Wethouder Eugster maakt het winnende ontwerp voor de Parade bekend. Stap 4 medio 2009
Het gekozen ontwerp wordt vervolgens uitgewerkt en vastgesteld door het college. Dan kan de herinrichting van de Parade definitief beginnen.
Stap 5 2010
Het is de bedoeling om in de eerste helft van 2010 te starten met de werkzaamheden.
Stap 6 begin 2011
Als we op tijd kunnen starten met het werk, dan kan de Parade begin 2011 feestelijk worden opgeleverd.

Hoe spreekt u uw voorkeur uit voor een ontwerp? U kunt vanaf 6 april uw voorkeur uitspreken voor één van de ontwerpen van Buro Lubbers of atelier Quadrat. Het ontwerp dat in uw ogen het beste bij de Parade past.

Digitaal of antwoordkaart
U kunt op twee manieren uw voorkeur kenbaar maken: digitaal (met digiD) of met de antwoordkaart in het Parademagazine, dat vanaf 6 april bij u in de brievenbus valt. Hebt u nog geen DigiD, vraag dan nu uw DigiD aan, zodat u vanaf 6 april uw stem kunt uitbrengen. DigiD bestaat uit een gebruikersnaam met wachtwoord. Misschien hebt u deze identificatiecode onlangs nog gebruikt bij het invullen van uw belastingen. Hebt u nog geen DigiD, dan kunt u die aanvragen. Denk eraan: het duurt ongeveer 5 dagen voordat u uw DigiD in huis heeft!

Aanvragen van uw DigiD
Stap 1 Op de internetsite van www.digid.nl klikt u op `aanvragen'. Automatisch opent zich een invulscherm (herkenbaar aan het DigiD-logo).
Stap 2 U vult vervolgens uw BSN (voorheen sofinummer), geboortedatum, postcode en huisnummer in. Ook kiest u zelf een gebruikersnaam met wachtwoord. DigiD stuurt dan per post binnen 5 dagen een persoonlijke activeringscode naar het (huis)adres zoals dat in de Gemeentelijke Basis Administratie staat.

Stap 3 Door die code samen met uw gebruikersnaam weer in te vullen op www.digid.nl activeert u uw registratie. U bevestigt nogmaals uw wachtwoord waarmee u voortaan gebruik kunt maken van een groeiend aantal elektronische diensten van de overheid.