Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF
Verantwoording na medische fout
06 april 2009
De NPCF is voorstander van het duidelijk benoemen van
verantwoordelijkheden binnen ziekenhuizen en pleit in geval van een
medische fout voor een stevigere rol voor de Raad van Bestuur van
ziekenhuizen. Dit omdat nog altijd blijkt dat een deel van de medisch
specialisten onvoldoende verantwoording aflegt naar patiënten na het
maken van een fout, terwijl patiënten, betrokkenen en/of nabestaanden
juist veel waarde hechten aan het tonen van die verantwoordelijkheid.
Atie Schipaanboord, directeur Innovatie en Beleid, `De recente
Zembla-uitzending geeft voorbeelden van incidenten die wij vaker horen
en die terug te voeren zijn op een gebrek aan communicatie met
patiënten. Dit leidt vervolgens tot onnodige escalatie en schade aan
betrokkenen'.
Naar aanleiding van de uitzending van Zembla over het stilzwijgen van
ziekenhuizen na een medische fout, wijst de NPCF daarom op het belang
om patiënten en hun familie in zo'n situatie direct en volledig te
informeren. Vervolgens moet de aandacht uit gaan naar het zo goed
mogelijk herstellen van de fout.