Consumentenbond
---
2 april 2009
Wat te doen bij faillissementsdreigingen en faillissementen?
* 1. In de media wordt bericht over een faillissementsdreiging, ik
heb nog niks gekocht bij dit bedrijf maar overweeg dat te doen.
* 2. Je hebt een product besteld, maar nog niet aanbetaald.
* 3. Je hebt besteld en (aan)betaald maar nog niet geleverd
gekregen.
* 4. Het bedrijf waar ik iets besteld heb is failliet. Ik heb al
betaald en nog niks geleverd gekregen.
* 5. Wat doet een curator?
* 6. Ik heb mijn auto ter reparatie aangeboden. Wat nu?
De Consumentenbond krijgt regelmatig veel vragen van leden over hoe
consumenten moeten handelen bij een mogelijk faillissement van een
bedrijf of wat te doen bij een daadwerkelijk faillissement. Recent
naar aanleiding van het faillissement van autodealer en importeur
Kroymans. De belangrijkste vragen en antwoorden op een rij:
1. In de media wordt bericht over een faillissementsdreiging, ik heb nog
niks gekocht bij dit bedrijf maar overweeg dat te doen.
In dat geval is het verstandig de ontwikkelingen even af te wachten en
nog geen bestelling te plaatsen. Als je wel bestelt, loop je kans dat
er niet geleverd wordt terwijl je wel zult moeten aanbetalen.
TIP: Zorg ervoor dat bij het kopen van grote dingen het moment van
betalen en het moment van levering zo dicht mogelijk bij elkaar
liggen. Een auto of keuken kun je ook met pin betalen bij levering,
als je dat van te voren regelt met de bank.
omhoog
2. Je hebt een product besteld, maar nog niet aanbetaald.
In dat geval hebben consumenten het wettelijk recht om de aanbetaling
tijdelijk op te schorten, als zij goede redenen hebben te denken dat
de tegenpartij zijn (leverings)verplichting niet zal nakomen. Zodra er
meer duidelijkheid is over de situatie en de eventuele problemen zijn
opgelost, kun je alsnog een aanbetaling doen. Let op door een
(dreigend) faillissement vervalt niet de koopovereenkomst en daarmee
dus de betaalverplichting. Als de curator besluit het product als nog
te leveren, moet je gewoon betalen.
omhoog
3. Je hebt besteld en (aan)betaald maar nog niet geleverd gekregen.
Consumenten die besteld en betaald hebben, kunnen niets anders doen
dan de ontwikkelingen af te wachten. Het kan zijn dat de financiële
problemen worden opgelost en je alsnog jouw bestelling geleverd
krijgt. In het geval van faillissement wordt een curator aangesteld.
Deze gaat bekijken of er nog geleverd kan worden of dat betalingen
(deels) worden terugbetaald. Je zult in dat geval waarschijnlijk
verzocht worden je te melden bij de curator.
TIP: als je aanbetaalt, betaal dan zo min mogelijk en nooit meer dan
het wettelijk maximum van 50% van het aankoopbedrag.
omhoog
4. Het bedrijf waar ik iets besteld heb is failliet. Ik heb al betaald en
nog niks geleverd gekregen.
Je moet je melden bij de curator als schuldeiser. De curator kan je
vertellen of je de bestelling nog krijgt. Als dit niet het geval is
dan kun je de overeenkomst ontbinden en bent je vrij om elders te
kopen. Als de curator nog wel wil en kan leveren dan ben je verplicht
het bestelde product af te nemen en te betalen.
De curator van Kroymans is Frits Kemp van Fort advocaten.
omhoog
5. Wat doet een curator?
De curator wordt door de rechtbank benoemd om het faillissement zo
goed en eerlijk mogelijk af te wikkelen. De curator is onafhankelijk.
De curator legt verantwoording af aan de rechtbank.
omhoog
6. Ik heb mijn auto ter reparatie aangeboden. Wat nu?
Jouw auto is jouw eigendom en je kunt deze terugvragen bij de curator.
Je moet wel kunnen bewijzen dat de auto jouw eigendom is, bijvoorbeeld
met het kentekenbewijs. De kans bestaat dat het een paar dagen duurt
voordat je de auto terugkrijgt omdat de curator eerst alles bevriest
om de boedel in kaart te brengen en wie de schuldeisers zijn.
omhoog
---