ChristenUnie


Wetenschappelijk Instituut
Congresverslag: WI ChristenUnie kiest eigen positie in Islamdebat

Congresverslag: WI ChristenUnie kiest eigen positie in Islamdebat

islamcongresWI maandag 06 april 2009 13:33 Hoe krijgt Nederland een politiek zinvolle inzet tussen het eenzijdig gewelddadige islambeeld dat Wilders met Fitna oprakelt of de angst voor inbreng van welke religie ook, en het even eenzijdige naïeve relativisme dat doet alsof alles even welkom, waar en goed is? Het Voorjaarscongres van het WI vormde zaterdag 4 april de aftrap van een Islamdebat binnen en vanuit de ChristenUnie.

Amersfoort, zaterdag 4 april 2009, verslag van Rob Nijhoff

Volgens Gert-Jan Segers, directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, heeft de islam, anders dan bijvoorbeeld het hindoeïsme, historisch gezien nadrukkelijk een anti-christelijk karakter. Maar juist de ChristenUnie snapt dat niemand eigen geloofsovertuigingen buitenshuis af kan leggen - of dat zou moeten. Liberalen zien godsdienst als privé-hobby, en Wilders heeft niets positiefs te bieden. Wat biedt de ChristenUnie?

Tot nu toe bleef Nederland in het aanspreken van nieuwkomers steken op het niveau van `behaviour' (1): wat is pinnen? en zo. En ja, waar nieuwkomers zich niet willen gedragen is repressie nodig. Maar vooral op de diepere niveaus van `believing' (2) en `belonging' (3) is werk aan de winkel: (2) Rondom een aantal gedeelde fundamentele waarden moet de samenleving als een `verbond' gaan functioneren (zodat niet alleen - liberale of islamitische - individuen op een soort contractbasis profiteren of meedoen zolang dat voor zichzelf voordelen biedt). (3) Hoe zorgen we dat nieuwkomers zich thuis voelen? Durven christenen moslims een maaltijd voor te zetten?

Kennedy: waarom zou Nederland alle lasten bij de nieuwkomers leggen?

Die vraag sloot aan bij James Kennedy: die vergeleek elementen uit de Nederlandse cultuurgeschiedenis (nauwelijks een publieke rol van religie, goed georganiseerde zuilen) met onder ander de VS. `Integration' was daar ook een trefwoord, maar in de jaren '60 betrof dat bijvoorbeeld de vaag of blanke scholen voldoende in staat waren om gekleurde medelanders mee te laten doen. Ook van het gastland werd dus inspanning verwacht. Op dat kruispunt staat Nederland nu. Voor het eerst is Nederland geen land meer van allerlei minderheden, maar is er een seculiere meerderheid. En we moeten omgaan met nieuwe religieuze minderheden, onder meer 900.000 moslims en 1.350.00 christen-migranten.

Fatima Elatik is ook niet altijd gelukkig met Ahmed Marcouch

Fatima Elatik vertelde hoe ze in het leven staat als stadsdeelvoorzitter. Waarom wond Nederland zich zo op over haar vierkante meter hoofddoek? Zij baalt van de beeldvorming, gekaapt door een "gestoorde Mohammed B en puber Samir A", en sluit zelf gewoon homohuwelijken, trots op de Nederlandse vrijheden van geweten en meningsuiting. Nederland is het meest barmhartige land ter wereld dat ik ken! Marokko niet, al noemt elke soera in de Koran Allah de barmhartige. Ze is overtuigd moslim, maar waarom wil collega Marcouch, de `sherrif van Slotervaart'subsidie om hier een of andere "radicale idioot" uit te nodigen? Verbondenheid is haar kernwoord, en met een VVD-collega had ze een paar jaar geleden op een EO-jongeren mee staan swingen en zelfs bidden. En ook met het openingsgebed van dominee Marten de Vries, had zij kunnen meebidden. God als Schepper verbindt christenen en moslims toch? Met alle mensen voelt Elatik zich verbonden als geschapen door God, ook al delen ongelovigen die kijk niet.

Bart Jan Spruijt neemt afstand van zondig verleden

Politiek columnist Bart Jan Spruijt ging deze `oecumene van het hart' te ver: die oecumene bestaat, maar niet tussen verschillende religies. Fatima's God is niet zijn God. Maar Nederland moet uit de impasse van fel voor of tegen, en het manifest NL2023 van een groep Marokkaanse jongeren stemt hem hoopvol. Deze aimabele "Spruijt 3.0" - zoals een bezoeker hem typeerde - noemt zijn flirt met Wilders rond 2005 nu "zijn zondige periode". Ook voor een tweepartijenstelsel pleit hij niet meer: bij dat pleidooi dacht hij dat in Nederland diverse levensbeschouwingen zich wel achter eenzelfde politieke lijn zouden scharen. Nee dus. Wel pleit hij voor `constitutioneel patriottisme': wie gebruik wil maken van de Nederlandse grondwet en vrijheden, moet die vrijheden anderen ook gunnen en blijven gunnen, en begrijpen dat onder een papieren grondwet diepere waarden liggen.

Remco Oosterhoff: als Israël Gaza invalt, rennen jongeren die nooit een moskee van binnen zien, rellend door de Lijnbaan met islamitische leuzen

Remco Oosterhoff kent de problematiek vanuit zijn Rotterdamse ervaring als raadslid, maar wil de probleemvelden wel onderscheiden: de kwesties raken de rol van religie in de samenleving, de houding van christenen tegenover de islam en wat dat politiek betekent, en de ontwikkeling van de samenleving naar een `verbondssamenleving'. Vooral de politieke kant boeit hem: als Israël Gaza invalt, rennen jongeren die nooit een moskee van binnen zien, rellend door de Lijnbaan met islamitische leuzen.

Cees Rentier van Evangelie & Moslims daarentegen benadrukte in zijn reactie op Segers juist de eigen rol van de kerken en het middenveld. Laat de politiek daar het debat ruimte gunnen, en niet teveel zelf zich ermee bemoeien. Een boerka-verbod is nergens voor nodig. Dat de islam dezelfde rechten heeft als andere overtuigingen, OK, maar waarom zou je historische voorrechten zoals christelijke feestdagen automatisch ook naar anderen vertalen? Misschien moeten christenen eerder iets opgeven, zoals klokgelui.

Segers: deze Nederlandse moslim zit twee stoelen af van een gevluchte Egyptische christin

Een Nederlandse moslim in de zaal (`Niet alleen immigranten zijn moslims') vraagt tegen het einde waarom hij ChristenUnie zou stemmen? Gert-Jan Segers wijst op een dame die twee stoelen van hem vandaan zit: "Jij mag hier uitkomen voor je geloof en zeggen wat je wilt, zij is hier naar Nederland gevlucht vanuit Egypte: toen ze daar christen werd, was ze haar leven niet meer zeker. Voor deze vrijheden in Nederland vecht de ChristenUnie, inclusief de vrijheid om je religie publiek handen en voeten te geven."

Meer informatie over het Islamdebat: http://wi.christenunie.nl/islam