ChristenUnie
Wetenschappelijk Instituut
Congresverslag: WI ChristenUnie kiest eigen positie in
Islamdebat
Congresverslag: WI ChristenUnie kiest eigen positie in Islamdebat
islamcongresWI maandag 06 april 2009 13:33 Hoe krijgt Nederland een
politiek zinvolle inzet tussen het eenzijdig gewelddadige islambeeld
dat Wilders met Fitna oprakelt of de angst voor inbreng van welke
religie ook, en het even eenzijdige naïeve relativisme dat doet alsof
alles even welkom, waar en goed is? Het Voorjaarscongres van het WI
vormde zaterdag 4 april de aftrap van een Islamdebat binnen en vanuit
de ChristenUnie.
Amersfoort, zaterdag 4 april 2009, verslag van Rob Nijhoff
Volgens Gert-Jan Segers, directeur van het Wetenschappelijk Instituut
van de ChristenUnie, heeft de islam, anders dan bijvoorbeeld het
hindoeïsme, historisch gezien nadrukkelijk een anti-christelijk
karakter. Maar juist de ChristenUnie snapt dat niemand eigen
geloofsovertuigingen buitenshuis af kan leggen - of dat zou moeten.
Liberalen zien godsdienst als privé-hobby, en Wilders heeft niets
positiefs te bieden. Wat biedt de ChristenUnie?
Tot nu toe bleef Nederland in het aanspreken van nieuwkomers steken op
het niveau van `behaviour' (1): wat is pinnen? en zo. En ja, waar
nieuwkomers zich niet willen gedragen is repressie nodig. Maar vooral
op de diepere niveaus van `believing' (2) en `belonging' (3) is werk
aan de winkel: (2) Rondom een aantal gedeelde fundamentele waarden
moet de samenleving als een `verbond' gaan functioneren (zodat niet
alleen - liberale of islamitische - individuen op een soort
contractbasis profiteren of meedoen zolang dat voor zichzelf voordelen
biedt). (3) Hoe zorgen we dat nieuwkomers zich thuis voelen? Durven
christenen moslims een maaltijd voor te zetten?
Kennedy: waarom zou Nederland alle lasten bij de nieuwkomers leggen?
Die vraag sloot aan bij James Kennedy: die vergeleek elementen uit de
Nederlandse cultuurgeschiedenis (nauwelijks een publieke rol van
religie, goed georganiseerde zuilen) met onder ander de VS.
`Integration' was daar ook een trefwoord, maar in de jaren '60 betrof
dat bijvoorbeeld de vaag of blanke scholen voldoende in staat waren om
gekleurde medelanders mee te laten doen. Ook van het gastland werd dus
inspanning verwacht. Op dat kruispunt staat Nederland nu. Voor het
eerst is Nederland geen land meer van allerlei minderheden, maar is er
een seculiere meerderheid. En we moeten omgaan met nieuwe religieuze
minderheden, onder meer 900.000 moslims en 1.350.00
christen-migranten.
Fatima Elatik is ook niet altijd gelukkig met Ahmed Marcouch
Fatima Elatik vertelde hoe ze in het leven staat als
stadsdeelvoorzitter. Waarom wond Nederland zich zo op over haar
vierkante meter hoofddoek? Zij baalt van de beeldvorming, gekaapt door
een "gestoorde Mohammed B en puber Samir A", en sluit zelf gewoon
homohuwelijken, trots op de Nederlandse vrijheden van geweten en
meningsuiting. Nederland is het meest barmhartige land ter wereld dat
ik ken! Marokko niet, al noemt elke soera in de Koran Allah de
barmhartige. Ze is overtuigd moslim, maar waarom wil collega Marcouch,
de `sherrif van Slotervaart'subsidie om hier een of andere "radicale
idioot" uit te nodigen? Verbondenheid is haar kernwoord, en met een
VVD-collega had ze een paar jaar geleden op een EO-jongeren mee staan
swingen en zelfs bidden. En ook met het openingsgebed van dominee
Marten de Vries, had zij kunnen meebidden. God als Schepper verbindt
christenen en moslims toch? Met alle mensen voelt Elatik zich
verbonden als geschapen door God, ook al delen ongelovigen die kijk
niet.
Bart Jan Spruijt neemt afstand van zondig verleden
Politiek columnist Bart Jan Spruijt ging deze `oecumene van het hart'
te ver: die oecumene bestaat, maar niet tussen verschillende religies.
Fatima's God is niet zijn God. Maar Nederland moet uit de impasse van
fel voor of tegen, en het manifest NL2023 van een groep Marokkaanse
jongeren stemt hem hoopvol. Deze aimabele "Spruijt 3.0" - zoals een
bezoeker hem typeerde - noemt zijn flirt met Wilders rond 2005 nu
"zijn zondige periode". Ook voor een tweepartijenstelsel pleit hij
niet meer: bij dat pleidooi dacht hij dat in Nederland diverse
levensbeschouwingen zich wel achter eenzelfde politieke lijn zouden
scharen. Nee dus. Wel pleit hij voor `constitutioneel patriottisme':
wie gebruik wil maken van de Nederlandse grondwet en vrijheden, moet
die vrijheden anderen ook gunnen en blijven gunnen, en begrijpen dat
onder een papieren grondwet diepere waarden liggen.
Remco Oosterhoff: als Israël Gaza invalt, rennen jongeren die nooit
een moskee van binnen zien, rellend door de Lijnbaan met islamitische
leuzen
Remco Oosterhoff kent de problematiek vanuit zijn Rotterdamse ervaring
als raadslid, maar wil de probleemvelden wel onderscheiden: de
kwesties raken de rol van religie in de samenleving, de houding van
christenen tegenover de islam en wat dat politiek betekent, en de
ontwikkeling van de samenleving naar een `verbondssamenleving'. Vooral
de politieke kant boeit hem: als Israël Gaza invalt, rennen jongeren
die nooit een moskee van binnen zien, rellend door de Lijnbaan met
islamitische leuzen.
Cees Rentier van Evangelie & Moslims daarentegen benadrukte in zijn
reactie op Segers juist de eigen rol van de kerken en het middenveld.
Laat de politiek daar het debat ruimte gunnen, en niet teveel zelf
zich ermee bemoeien. Een boerka-verbod is nergens voor nodig. Dat de
islam dezelfde rechten heeft als andere overtuigingen, OK, maar waarom
zou je historische voorrechten zoals christelijke feestdagen
automatisch ook naar anderen vertalen? Misschien moeten christenen
eerder iets opgeven, zoals klokgelui.
Segers: deze Nederlandse moslim zit twee stoelen af van een gevluchte
Egyptische christin
Een Nederlandse moslim in de zaal (`Niet alleen immigranten zijn
moslims') vraagt tegen het einde waarom hij ChristenUnie zou stemmen?
Gert-Jan Segers wijst op een dame die twee stoelen van hem vandaan
zit: "Jij mag hier uitkomen voor je geloof en zeggen wat je wilt, zij
is hier naar Nederland gevlucht vanuit Egypte: toen ze daar christen
werd, was ze haar leven niet meer zeker. Voor deze vrijheden in
Nederland vecht de ChristenUnie, inclusief de vrijheid om je religie
publiek handen en voeten te geven."
Meer informatie over het Islamdebat: http://wi.christenunie.nl/islam