Vakbonden: Acties CHC Helicopters te Den Helder
De onderhandelingen over een nieuwe cao voor het grondpersoneel bij
helikopter bedrijf CHC in Den Helder zijn volledig vast gelopen. Na
een jaar onderhandelen deed CHC op 10 februari '09 een totaal
onverwacht eindbod voor een 1-jarige cao.
CHC trok vervolgens haar eindbod weer in en presenteerde op 1 april
jl. een nieuw voorstel dat nog slechter uitpakt dan het eerdere
eindbod. Deze situatie heeft nu geleid tot het indienen van een
ultimatum door beide bonden, dat afloopt uiterlijk maandag 6 april
2009 om 24.00 uur (lokale tijd). CHC Helicopters wordt in de
gelegenheid gesteld om vóór het verstrijken van dit tijdtip alsnog in
te gaan op de in het ultimatum van beide vakbonden (gelijkluidend)
geformuleerde eisen voor een nieuwe 2-jarige cao vanaf
1 mei 2008.
Winstmaximalisatie tijdens de crisis
Het bedrijf beweert dat er sprake is van ernstige verslechteringen in
de olie- en gasindustrie, waardoor zij genoodzaakt zouden zijn per
direct alle kostenverhogingen te stoppen. De werkelijkheid is echter
anders. De Amerikaanse investeringsmaatschappij "First Reserve", sinds
eind 2008 eigenaar van de Canadian Helicopter Company, is bezig met
een ordinair cash verbeteringsprogramma. Daartoe werd ook Scott
Pinfield (Alvarez & Marsal) aangesteld als COO en crisis manager.
Pinfield heeft de opdracht om £20 miljoen te bezuinigen op de Europese
vluchtoperatie. De bezuinigingen moeten leiden tot een hogere winst op
de First Reserve investeringen. "Er wordt rücksichtslos door de
Amerikanen ingegrepen," aldus Unie-bestuurder Joop Hofland, "de
uitstekende resultaten van de Nederlandse vestiging en de lokale
omstandigheden worden hierbij volkomen genegeerd." In een tijd waarin
bonussen moeten worden terugbetaald en bedrijven met staatssteun
overeind moeten worden gehouden, gaat First Reserve vrolijk door met
winstmaximalisatie. "Een ongehoorde actie," meent Jan van den Brink,
bestuurder FNV Bondgenoten, "dit is misbruik van de omstandigheden."
Alhoewel het aantal vluchten van CHC voor de offshore in de Noordzee
de afgelopen maanden wat onder druk staat is er in Nederland geen
enkele sprake van een "spoedeisende situatie".
Gematigde eisen
Geheel in lijn met het in Nederland tussen bonden, overheid en
werkgevers gesloten Sociaal Akkoord, stellen De Unie en FNV
Bondgenoten gematigde looneisen. Het gevraagde pakket kost CHC 7,73%
voor 2 jaar. De verdere kosten van het pakket, zijn het gevolg van de
- ook door CHC zelf beaamde - noodzakelijke aanpassingen om personeel
met specialistische technische kennis en ervaring te behouden en te
kunnen aantrekken. Jan van den Brink: "gekwalificeerd en gemotiveerd
personeel is van levensbelang in de helikopterbranche. Technici zijn
in Nederland schaars, dus dit vraagt om goede oplossingen in de cao"
De Unie en FNV Bondgenoten menen dat speculeren met kwaliteit en
kwantiteit uit winstbejag een uiterst laakbare zaak is. "En daarbij
zou een investeerder in deze tijden ook genoegen moeten nemen met een
goede, maar misschien niet maximale winst," vult Joop Hofland aan,
"het nemen van meer risico's heeft ons juist in de kredietcrisis
gebracht."
Gevolgen van acties
Het voeren van acties op dinsdag 7 april a.s. zal kunnen leiden tot
verstoring van de vluchtschema's en/of het geheel uitvallen van
vluchten op Den Helder Airport. Indien ook na een eerste dag van
acties CHC Helicopters niet met De Unie en FNV Bondgenoten tot
overeenstemming komt, zullen vervolgacties aan de orde zijn.
Veiligheid gewaarborgd
Op de luchthaven en ten aanzien van mogelijke calamiteiten wordt door
de bonden de veiligheid gewaarborgd. De `search and rescue' diensten
blijven volledig operationeel. Ook de inzet van CHC Helicopters
materieel, indien omstandigheden in het werkgebied dat strikt
noodzakelijk maken, zal zonder vertragingen mogelijk zijn.
Vertegenwoordigers van De Unie en FNV Bondgenoten zullen daartoe
tijdens de acties continu bereikbaar zijn voor de
luchthavenautoriteiten en andere betrokken instanties.
FNV Bondgenoten