TV kijkgedrag verandert door leefritme

03/04/2009 12:12

Vodafone Libertel NV

'On demand' mediaconsumptie, ook buitenshuis, wint aan populariteit

3 april 2009 - Ouderwets, of lineair, TV kijken past niet meer in het leefritme van Nederlanders. Het gebruik van televisie vindt steeds vaker 'on demand' plaats. Zo'n driekwart van de mensen kijkt programma's namelijk wel eens later dan dat ze worden uitgezonden via bijvoorbeeld uitzendinggemist.nl op internet (62%) of door het op te nemen of op te slaan (35%). De reden daarvoor is dat TV kijken op dat moment niet kan (77%), of omdat mensen liever zelf bepalen wanneer ze TV kijken (34%). Dat blijkt uit representatief onderzoek van Vodafone Nederland.

Bart Hofker, Directeur Consumer Business Unit: "Mensen hebben behoefte aan controle over hun leven en willen hun eigen agenda bepalen. Ze willen zelf bepalen wanneer ze TV kijken, nieuws lezen of sociaal netwerken, want nieuws is niet 'de ochtendkrant' maar continu en sociaal netwerken is altijd en overal. Dit geldt natuurlijk ook voor TV kijken, mensen willen niet alleen zelf bepalen wanneer ze kijken, maar ook waar en hoe. Of dit nou thuis voor de buis is, via internet op het werk of in de trein via je mobiel."

Zowel mannen als vrouwen kijken het vaakst hun favoriete serie terug op een later tijdstip (49% versus 75%), gevolgd door films (44% versus 49%) en actualiteitenprogramma's (45% versus 30%). Bij mannen wordt dit gevolgd door sport (28%) en bij vrouwen spelprogramma's (13%).

Mediaconsumptie in bredere zin lijkt te verplaatsen van binnen naar buiten. 38% van de respondenten verwacht namelijk over 2 jaar buitenshuis meer te zullen internetten op hun mobiele telefoon en 30% meer kranten en tijdschriften te zullen lezen. Bijna éénderde van de respondenten verwacht meer TV te kijken buitenshuis. 28% de respondenten verwacht de mobiele telefoon hiervoor meer te zullen gebruiken.

Als mensen de keus hadden, zou 26% van de mensen 'dode momenten' graag opvullen met TV kijken. Lezen en muziek luisteren zijn de populairste tijdsbestedingen (26%) gevolgd door e-mailen (39%), een praatje maken met anderen (39%), of lekker wegdromen (33%). Bellen en sociaal netwerken zijn voor 15% van de mensen favoriete tijdsbestedingen tijdens deze momenten.

Over Vodafone Libertel B.V.:

Vodafone is een van de een van de grootste mobiele communicatiebedrijven in Nederland en maakt deel uit van Vodafone Group, het meest toonaangevende mobiele communicatiebedrijf ter wereld met deelnemingen in het aandelenkapitaal van mobiele operators in 27 landen in 5 continenten en proportioneel circa 289 miljoen klanten per 31 december 2008, alsmede meer dan 40 partner netwerken.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl