86% van de ondernemingen slachtoffer van fraude op het werk
02/04/2009 10:22
GROUPE HDP-AristA
Fraude op het werk doet velen denken aan een fenomeen dat zich voordoet in grote ondernemingen. Toch blijven ook de kmo's niet buiten schot. Van misbruik van tekenbevoegdheid tot diefstal van kantoormateriaal: fraude op het werk bestrijkt uiteenlopende domeinen. De hr-groep HDP-AristA heeft een enquête uitgevoerd bij werknemers en werkgevers, met 1.325 respondenten in totaal. In hoeverre worden bedrijven met fraude geconfronteerd? Wat vinden werknemers en werkgevers 'aanvaardbaar'? Welke sancties zijn van toepassing?
86% van de ondervraagde ondernemingen zegt al slachtoffer te zijn geweest van fraude op het werk. Het beeld van de kleine onderneming waar geen of minder fraude wordt gepleegd, omdat de werkgever zijn werknemers persoonlijk kent, klopt niet. Uit de enquête blijkt dat alle categorieën van ondernemingen ermee te maken krijgen.
Fraude is en blijft taboe. Nochtans geeft 47% van de werknemers in deze anonieme enquête toe ooit te hebben gefraudeerd. Bovendien verklaart meer dan twee derde van de werknemers weet te hebben van een collega die fraude heeft gepleegd.
Fraude doet zich voor wanneer 3 elementen samen aanwezig zijn, namelijk de gelegenheid, de intentie en het gebrek aan controle. Bijna de helft van de werkgevers meent dat een werknemer zijn kans grijpt wanneer hij weet dat er geen controle is. De werknemers zijn meer verdeeld, 25% is dezelfde mening toegedaan als de werkgevers en 25% meent dat fraude voortvloeit uit een gebrek aan werk.
Zowel werknemers (77%) als werkgevers (62%) zijn het erover eens dat appreciatie en motivering van het personeel het mogelijk zouden maken om fraude en misbruiken af te remmen.
Een persoonlijke e-mail versturen of een telefoontje naar de kinderen tijdens de werkuren is stricto sensu fraude: het gebruik van apparatuur, werktijd, kostprijs van de verbinding. De werkgever kan niettemin bepaalde zaken al dan niet tolereren.
De werkgevers zijn het meest tolerant voor een rook- of koffiepauze tijdens de werkuren: 50% aanvaardt 1 tot 2 pauzes per dag. De werknemers zijn het meest tolerant voor persoonlijke telefoongesprekken: 67% vindt 1 tot 2 gesprekken per dag aanvaardbaar.
Misbruik van persoonlijke e-mails en internetgebruik komen het vaakst voor. De enquête toont dat maar 23% een policy heeft uitgewerkt voor het gebruik van e-mail en internet.
Daarnaast heeft één op vijf werkgevers al te maken gehad met een ongeoorloofde toegang tot vertrouwelijke informatie, wat een onderneming grote schade kan berokkenen!
Een werkgever op twee heeft ooit een werknemer gesanctioneerd wegens fraude en 40% is zelfs overgegaan tot ontslag omwille van fraude door de werknemer.
Over de HDP-AristA groep
De 800 werknemers van de HDP-AristA-groep bieden aan meer dan 28.000 werkgevers die in totaal bijna 375.000 werknemers tewerkstellen, diensten aan inzake sociaal secretariaat en personeelsbeleid, uitzendarbeid, kinderbijslagen, preventie en bescherming op het werk, medische controle, preventieve geneeskunde en medische expertise, sociale verzekeringen voor zelfstandigen en administratieve formaliteiten bij het opstarten of de ontwikkeling van hun onderneming, en de organisatie van opleidingen en seminaries.
Voor gedetailleerde informatie kunt u terecht op de website www.hdp-arista.be
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel