Ingezonden persbericht
Persbericht
2 april, 2008
Gerichte en persoonlijke aanpak is sleutel tot succes voor webwinkeliers
~ Persoonlijk aanbod vergroot klantloyaliteit van webwinkels ~
Een 'one size fits all'-aanpak is niet langer toereikend. Dat blijkt uit onderzoek van Verdict Research in opdracht van hybris, leverancier van multi-channel communicatie- en e-commerce-software. De concurrentiestrijd tussen retailers is hiervoor veel te groot en ook de fragmentatie bij consumenten neemt steeds verder toe. Een aanpak gericht op een grote massa is daarom niet langer gepast en een gepersonaliseerde benadering is vereist. Dit geldt vooral voor het beheer van grote assortimenten. Consumenten willen alleen benaderd worden voor producten en diensten die relevant zijn voor een eventuele aankoop. Een vooraf geselecteerd assortiment brengt consumenten een gepersonaliseerde online winkelervaring.
Verdict Research ziet deze trend voor zowel offline als online retailers. Online retailers hebben echter betere mogelijkheden om het aanbod te personaliseren dan offline verkopers. Een webwinkelier is namelijk flexibeler en kan daardoor sneller reageren op veranderingen en zich beter aanpassen aan de behoeften van de consument. Om dit voordeel te benutten moeten online retailers hun klantgroepen beter leren kennen en weten wat zij verwachten van een webwinkel. Daarnaast moeten zij de juiste manier vinden om bezoekers te identificeren zodra ze inloggen om vervolgens een online winkelervaring te kunnen bieden die aansluit op de behoeften. Dit betekent niet dat er net zoveel variaties nodig zijn als klanten. Wel is een website vereist die zich aanpast aan de smaak en voorkeur van de verschillende gebruikersgroepen.
In tegenstelling tot offline winkels hebben webwinkeliers het voordeel dat ze vaak meer ruimte hebben voor de productverkoop. Zo is het mogelijk om het assortiment eindeloos uit te breiden. Echter, het onderzoek wijst verder uit dat een uitgebreid assortiment niet het belangrijkst wordt gevonden door het merendeel van de online consumenten. Gebruikersgemak en snelle aankoopmogelijkheden wegen veel zwaarder bij de aankoop van producten. Ook een overzichtelijke onderverdeling van producten - in bijvoorbeeld merken of productgroepen - bevordert een positieve online winkelervaring. In de bevoorrading zelf is vaak weinig verschil tussen offline en online retailers. Het beheer van de assortimentbreedte en de presentatie hiervan, speelt met name bij online retailers een belangrijke rol.
"Personalisering is de sleutel tot online succes", zegt James Flower, senior consultant bij Verdict Research. "Klanten moeten direct na het inloggen in aanraking komen met de producten die voor hen het meest interessant zijn. Welke producten dit zijn, wordt bepaald door de analyse van demografische factoren, het leren begrijpen van de verschillende klantsegmenten en het bestuderen van het aankoopverleden. Het presenteren van een gepersonaliseerd assortiment betekent niet per se dat de keuze beperkter is. Wel is het aanbod relevanter, wat het verkoopsucces vergroot."
"Voor succes in online retailing is een winkelervaring nodig die past bij de klant", zegt Henk-Jan van der Weide, regional manager bij hybris Benelux. "Een persoonlijke aanpak is uitvoerbaar voor iedere webwinkelier. Voor een succesvolle aanpak is echter een interactieve website vereist die gebruik maakt van de nieuwste web 2.0-technologie en een geavanceerd e-commerce-platform. Pas dan kan een persoonlijke en gerichte selectie van producten worden geboden."
Voor Verdict's volledige whitepaper over 'Personalisation and Range Management' kijk op: http://trends.hybris.com
(513 woorden)
Ingezonden persbericht