Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Regeldruk en administratieve lastenvermindering
Toespraak Staatssecretaris bij Conferentie Regeldruk en
Administratieve Lastenverlichting
2 april 2009
Conferentie regeldruk Toespraak staatssecretaris Bijleveld
In Amsterdam staat een beeld van Baruch Spinoza. In een aantal andere
steden overigens ook, want Spinoza was iemand die steeds moest
verhuizen. Tegenwoordig vinden we hem een groot denker, toen vond men
hem vooral vaak lastig. Maar dat terzijde.
Wat staat op de sokkel onder het beeld? Daar staat: "Het doel van de
staat is de vrijheid". Dat is "de Verlichting", in acht woorden
gedefinieerd.
Misschien hebben de organisatoren bij de titel van deze conferentie:
"Verlichting van de regeldruk voor burgers" niet meteen gedacht aan
het filosofische gedachtengoed dat ons van de middeleeuwen naar de
moderniteit bracht, maar het heeft er - ondanks een langdurige omweg -
toch alles mee te maken.
Vrijheid; dat is een zo groot mogelijke verlichting van regels en
lasten door de overheid. Het doel van de staat is vrijheid. En daar
gaat het om. Het is niet aan de overheid om te bepalen of de
stelschroeven van de druk op de burger iets verder of iets minder
aangedraaid moeten worden. De vraag is hoe we als overheid de inwoners
van dit land kunnen vrijwaren van nodeloze druk. Het is niet iets
gradueels, het is een principe. En het bepaalt de inzet en de visie
van de dienaren van het openbaar bestuur.
Dat is een besef dat langzaam doordringt; het is ook een prioriteit
van dit Kabinet en - heel aktueel - het is een deel van de strijd
tegen de problemen waarmee onze economie en samenleving nu - tamelijk
plotseling - worden belast.
Dames en heren,
Welkom op de conferentie "Verlichting van regeldruk voor burgers".
We praten vandaag over hoe we opnieuw een flinke duw - een krachtige
impuls, heet dat in ambtenarenjargon - kunnen geven aan een verdere
verlichting van de regeldruk op burgers. We bekijken wat we van elkaar
kunnen leren en ik hoop dat we elkaar ook eerlijk vertellen waar we -
soms individueel, soms samen - tekort schieten.
Want verdere verlichting, verder doorpakken, blijft absoluut nodig.
Het is nodig omdat het - terecht - van de overheid geëist wordt.
We moeten doen wat burgers ons opdragen en die burgers - we hebben dat
nu te vóór en te na uitgezocht - hebben genoeg van onnodige regels.
Dat was de aanleiding om aan het begin van deze Kabinetsperiode de
tien belangrijkste knelpunten te formuleren.
We moeten het nu helemáál doen, want in een crisis groeit de neiging
om de schaarse overheidssteun te omgeven met allerhande regels. En dat
betekent dat degenen die het toch al zwaar voor de kiezen zullen
krijgen nog eens extra lastig gevallen zouden kunnen worden door
bureucratisme. Als mensen hun baan verliezen, afhankelijk worden van
een uitkering en moeten verhuizen hebben ze behoefte aan een
begrijpende en meevoelende overheid, niet aan nieuwe regels.
Het is ook niet voor niets dat in het aanvullend beleidsakkoord is
gekozen voor een intensivering van de vermindering van de regeldruk,
zoals kortere wacht- en doorlooptijden; het verminderen van juridische
procedures; meer ruimte voor vrijwilligers en het makkelijker vinden
van inkomenafhankelijke regelingen.
Wat willen we vandaag van elkaar leren?
We gaan geen nieuwe eieren van Columbus neerzetten; we gaan geen
nieuwe truuks en foeven presenteren. Wat we willen bereiken is dat
alles wat we in gang hebben gezet en wat werkt, ook door anderen,
liefst door allemaal, wordt overgenomen. Zo simpel is het, als dingen
blijken te werken op de ene plek, kan dat - misschien met lokale
variaties - elders ook.
En realiseert u zich wel dat we al een flink eind zijn opgeschoten!
Ik kan het niet claimen, maar het is nog niet zo lang geleden, dat de
overheid ieder kwartaal 180.000 verkeerd ingevulde formulieren voor
een aanvraag voor kinderbijslag moest terugsturen, om opnieuw te
worden ingevuld. En de belastingformulieren waren in een voor
niet-accountants onbegrijpelijke taal gesteld. Dat was nog vóór dat we
ons met de toptien bezig hielden.
Op dit moment is er sprake van een meetbaar grotere tevredenheid over
het taalgebruik van de overheid; mensen staan korter voor een balie en
hebben minder tijd nodig voor het invullen van hun belastingformulier.
De meeste mensen kunnen het zelf doen.
Er worden ook minder uittreksels aangevraagd omdat die niet meer zo
veel nodig zijn.
Er zijn minder indicaties nodig voor voorzieningen en waar ze wel
nodig worden geacht worden ze voor langere tijd afgegeven; gegevens
zijn op formulieren al tevoren ingevuld. Steeds meer producten van de
overheid zijn op het Internet te vinden en als er problemen zijn,
omdat bijvoorbeeld een vergunning niet verleend kan worden, dan zie je
dat de overheid vaak zelf contact zoekt met de burger voor een
oplossing.
Er is op deze manier het afgelopen jaar meer dan 21 miljoen Euro en 1
miljoen uur bespaard. Begrijp me goed: de meeste burgers zullen er
niet van uit hun dak gaan. Ze waarderen de overheidsdienstverlening op
individueel niveau met een zeven. Dat is niet een cijfer om twee
klassen over te slaan en meteen naar de Universiteit te mogen. Maar
het is een ruime voldoende en dus een stuk beter dan onvoldoende.
Zijn we nu tevreden?
Ja, ik ben tevreden.
Tevreden - zelfs trots- over de inzet, de inventiviteit en het
enthousiasme dat er in - vooral - gemeenteland bestaat voor een
betere, slimmere en regelbeperkende overheid. Kijk naar de zogenaamde
pioniergemeenten. En nee, ik ben nog helemaal niet tevreden, omdat
alles wat we samen bedacht hebben nog lang niet overal is ingevoerd.
We hebben - hoewel meer overheden dan ooit daarmee aan de slag zijn -
de tien belangrijkste knelpunten nog niet opgelost .
Ik kan en zal dus ook niet achterover leunen.
Integendeel, ik ga de komende weken een versnellingsagenda opstellen.
- Maatregelen zoals automatische kwijtschelding kunnen dan breed
worden ingezet en uitgebreid naar de waterschappen. Nu doen zo'n 100
gemeenten dat.
- Binnen het domein zorg moet vaker gewerkt worden met
gegevensuitwisseling waardoor nog minder indicaties nodig zijn en de
verantwoording wordt vereenvoudigd.
- Inkomensondersteunende regelingen worden gebundeld zodat mensen
beter weten waar ze recht op hebben. Dat helpt ook bij het bestrijden
van het koopkrachtverlies.
- De overheid moet ook vaker gebruik gaan maken van digitale nota's
aan burgers en het aantal DigiD-transacties moet omhoog.
Het is erg jammer dat er, ondanks een stijging van 50% in 2008, nog te
weinig van de gemeentelijke producten met behulp van digid wordt
aangeboden, terwijl zo'n 400 gemeenten wel zijn aangesloten.
Dat is 91% van alle gemeenten. Maar ze nemen maar 4,9% van de
transacties voor hun rekening.
Ook op lokaal niveau moet de omslag naar het - net als bij de
belastingdienst - toepassen van vooringevulde gegevens en digid worden
gemaakt.
Dat kan bijvoorbeeld door de parkeervergunning en dagontheffingen via
internet aan te bieden, zoals ze in Delft en Texel doen.
Waar ik ook niet tevreden over ben is, dat maar 2% van de
gemeentelijke internet-sites op alle onderdelen voldoet aan de
webrichtlijnen. Dat is niet alleen nadelig voor slechtzienden en
gehandicapten maar ook voor mensen die met hun mobiele telefoons de
overheidssites willen benaderen. Het gaat om brede toegankelijkheid
van de overheid. Voor deze specifieke punten vraag ik dan ook extra
aandacht, zeker in het licht van het verder terugbrengen van de wacht-
en doorlooptijden bij de overheid.
Verder moet er een landelijk toegankelijk vrijwilligersloket komen om
een impuls te geven aan vrijwilligerswerk. Al deze punten uit mijn
versnellingsagenda moeten er voor zorgen dat de overheid slim,
efficiënt en empatisch werkt. Het is ook een antwoord op de wens van
de VNG om de aanpak van de regeldruk verder te versnellen.
Ik zal voor deze versnellingsagenda de komende 1,5 jaar middelen en
capaciteit inzetten.
Dat was regeldruk, maar ik wil ook een versnelling in de
dienstverlening.
Ik neem aan dat u ook het jaarverslag 2008 van de Nationale Ombudsman
heeft gelezen. De Ombudsman geeft aan dat de dienstverlening in ketens
verder moet verbeteren. Daar ben ik het helemaal mee eens: 16,5
miljoen Nederlanders hebben recht op eenduidige en goede
dienstverlening van de overheid, ongeacht bij welk loket de burger
aanklopt. Net als bij de Dienstenrichtlijn voor bedrijven moet er ook
voor burgers worden geregeld dat de overheid eenduidige diensten
levert.
Ik zou dan ook graag zien dat bestaande instrumenten als Overheid.nl,
mijnoverheid.nl, en Antwoord© worden gebundeld in één loket dat door
de gehele overheid wordt gebruikt.
Dames en heren,
ik weet dat u hier, allemaal, graag de regeldruk voor uw inwoners
wilt verlichten. Anders was u hier ook niet. Laat ik u daarom een paar
argumenten in handen geven naar bestuurders toe, die denken dat we het
alleen hebben over de zachte kant van de overheid. Die denken dat het
wegwerken van de 10 belangrijkste knelpunten van burgers alleen een
kwestie is van een vriendelijker overheid. Het gaat wel degelijk ook
om hard geld en dure tijd.
Uit onderzoek blijkt dat het wegwerken van de top10 tot een
bezuiniging van 40 miljoen euro en bijna 10 miljoen uur zou kunnen
leiden.
Hoe?
Ik geef voorbeelden.
Dat kan als gemeenten bijvoorbeeld de maandverklaring bij een
bijstandsuitkering vervangen door een mutatieformulier. De helft van
de gemeenten doet dat al en dat levert een besparing op van 3 miljoen
uur en EUR 2.4 miljoen euro. Die daling van de administratieve lasten
is geheel toe te rekenen aan gemeenten.
Ander punt: als het aantal vereiste bewijsdocumenten bij de aanvraag
van een bijstandsuitkering in de gemeente daalt, leidt dat tot een
verdere lastenvermindering; in Assen van maar liefst 138 tot 4
documenten. En als u zich af vraagt of dat tot meer fraude leidt: de
eerste onderzoeken zien dat dit niet het geval is: de handhaving kan
juist gerichter plaatsvinden.
En dan punt 3 uit de top10:
bij de inkomensafhankelijke regelingen gebruik maken van
basisadministraties. Dat betekent een maximale lasten vermindering van
5.5 miljoen uur en EUR 2.7 miljoen voor burgers, en het leidt ook tot
terugdringing van niet-gebruik van regelingen voor mensen die het hard
nodig hebben.
Minder vergunningen geeft een lastenreductie van 1.5 miljoen euro.
Bij verlichting van bouwvergunningen kan bij 60 duizend aanvragen voor
lichte bouwwerken een besparing worden gerealiseerd van ruim 33
miljoen euro. Begrijpelijke formulieren: de administratieve lasten
dalen met zo'n 500.000 uren. Het inzetten van mediation-vaardigheden
leidt tot een administratieve lastenvermindering van meer dan 100.000
euro en 900.000 uur.
Ook combinaties van top10 punten leidt tot scherpe verbeteringen. Zo
heeft de gemeente Zwolle laten zien dat door de combinatie van
begrijpelijke taal en mediationvaardigheden het aantal WOZ
bezwaarschriften met 70% is gedaald.
De gemeenten Breda, Eindhoven en Groningen hebben laten zien dat door
het eenvoudiger beschikbaar stellen van voorzieningen bijvoorbeeld aan
ouderen boven de 75 of onder een bepaald budget, in het kader van de
WMO, de uitvoeringskosten omlaag kunnen terwijl de dienstverlening
verbetert.
Ik noem hier allemaal voorbeelden die vandaag extra in het zonnetje
staan omdat de handreiking over vertrouwen vandaag verschijnt.
U kunt hier direct mee aan de slag, op basis van ervaringen van andere
gemeenten.
En er is een brede steun voor het verminderen van de lasten voor de
burgers. We hebben het nagevraagd en meer dan de helft van de
beleidsmedewerkers en bestuurders willen graag meer weten over wat ze
kunnen doen om de top10 verder uit de weg te ruimen maar weten niet
hoe.
Ik open vandaag dan ook met trots de site aanpaktop10.
Daar kunt u alles nog eens nalezen. Daar kunt u ook, als u toch nog
twijfels mocht hebben, bestuurders en burgers aan het woord zien over
de mogelijkheden.
Na vandaag is er geen excuus meer is voor wie dan ook in Nederland om
de dienstverlening niet verder te verbeteren en tegelijk de lasten te
verlagen. En ook het kabinet zal zich er helemaal voor inzetten.
Dames en heren,
Besturen is weten wat mensen willen en nodig hebben, Verlichten geeft
vrijheid. En in een crisis toont de overheid of ze aan de kant van de
mensen staat. Dat geef ik graag mee aan het begin van deze
conferentie.