Bonnefanten Museum Maastricht

Onbekende studie van Jacob Jordaens te zien in het Bonnefantenmuseum

13 maart - 14 juni 2009

De tentoonstelling Jordaens - The making of a masterpiece die tot 14 juni in het Bonnefantenmuseum te zien is, kon na afloop van de kunstbeurs TEFAF onverwacht met een verrassende olieverfstudie worden verrijkt. De studie met drie hoofden van een jonge vrouw uit c. 1616, die al sinds 1953 in privébezit op een onbekende plaats was, past naadloos in de tentoonstelling over het vroege werk (c. 1616-1623) en werkwijze van Jacob Jordaens. De studie werd tot voor kort beschouwd als een werkplaatsproduct van Rubens, maar werd door meerdere specialisten recent herkend als een eigenhandig stuk van de Vlaamse barokmeester Jordaens.

Twee versies van The Tribute Money / De Cijnspenning - Petrus vindt de stater in de bek van de vis (c. 1616-1623) van Jacob Jordaens staan centraal in de tentoonstelling die in samenwerking met het Statens Museum for Kunst tot stand kwam. De Deense versie van het schilderij werd in Kopenhagen in 2007 en 2008 uitvoerig technisch onderzocht en volledig gerestaureerd. Alle schilderijen van Jordaens die het Bonnefantenmuseum in het kader van haar alliantie met het Rijksmuseum in langdurig bruikleen heeft completeren de presentatie.

Jacob Jordaens is één van de belangrijkste schilders van de Vlaamse Barok. Tot zijn onbetwiste meesterwerken behoort De Cijnspenning - Petrus vindt de stater in de bek van de vis uit ca. 1623. Het monumentale doek bevindt zich sinds 1912 in het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen. Een tweede, aanzienlijk kleinere versie van het schilderij uit de collectie van het Rijksmuseum bevindt zich in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Tot nu toe werd verondersteld dat deze versie een kopie was naar het grotere doek, maar technisch onderzoek heeft uitgewezen dat de verhouding tussen beide doeken veel complexer is dan tot op heden werd gedacht.

Het grote schilderij uit Kopenhagen is voor deze gelegenheid omringd door enkele schilderijen en tekeningen van Jacob Jordaens uit dezelfde periode. Op deze manier krijgt de bezoeker een uniek beeld van deze grote Antwerpse kunstenaar omstreeks 1625.