Onbekende studie van Jacob Jordaens te zien in het Bonnefantenmuseum
13 maart - 14 juni 2009
De tentoonstelling Jordaens - The making of a masterpiece die tot 14
juni in het Bonnefantenmuseum te zien is, kon na afloop van de
kunstbeurs TEFAF onverwacht met een verrassende olieverfstudie worden
verrijkt. De studie met drie hoofden van een jonge vrouw uit c. 1616,
die al sinds 1953 in privébezit op een onbekende plaats was, past
naadloos in de tentoonstelling over het vroege werk (c. 1616-1623) en
werkwijze van Jacob Jordaens. De studie werd tot voor kort beschouwd
als een werkplaatsproduct van Rubens, maar werd door meerdere
specialisten recent herkend als een eigenhandig stuk van de Vlaamse
barokmeester Jordaens.
Twee versies van The Tribute Money / De Cijnspenning - Petrus vindt
de stater in de bek van de vis (c. 1616-1623) van Jacob Jordaens
staan centraal in de tentoonstelling die in samenwerking met het
Statens Museum for Kunst tot stand kwam. De Deense versie van het
schilderij werd in Kopenhagen in 2007 en 2008 uitvoerig technisch
onderzocht en volledig gerestaureerd. Alle schilderijen van Jordaens
die het Bonnefantenmuseum in het kader van haar alliantie met het
Rijksmuseum in langdurig bruikleen heeft completeren de presentatie.
Jacob Jordaens is één van de belangrijkste schilders van de Vlaamse
Barok. Tot zijn onbetwiste meesterwerken behoort De Cijnspenning -
Petrus vindt de stater in de bek van de vis uit ca. 1623. Het
monumentale doek bevindt zich sinds 1912 in het Statens Museum for
Kunst in Kopenhagen. Een tweede, aanzienlijk kleinere versie van het
schilderij uit de collectie van het Rijksmuseum bevindt zich in het
Bonnefantenmuseum in Maastricht. Tot nu toe werd verondersteld dat
deze versie een kopie was naar het grotere doek, maar technisch
onderzoek heeft uitgewezen dat de verhouding tussen beide doeken veel
complexer is dan tot op heden werd gedacht.
Het grote schilderij uit Kopenhagen is voor deze gelegenheid omringd
door enkele schilderijen en tekeningen van Jacob Jordaens uit dezelfde
periode. Op deze manier krijgt de bezoeker een uniek beeld van deze
grote Antwerpse kunstenaar omstreeks 1625.
Bonnefanten Museum Maastricht