PERSBERICHT
2 april 2009
Voortdurende vraag naar duurzame verwerkings- en verpakkingsystemen Verkoopcijfers Tetra Pak groeien naar ¤ 8,8 mrd in 2008
Tetra Pak, wereldmarktleider op het gebied van de verwerking en verpakking van voedingsmiddelen, maakt netto verkoopcijfers bekend van ¤ 8,8 miljard in 2008 - een stijging van 5 procent ten opzichte van 2007. Het verpakkingssegment realiseerde daarvan ¤ 7,8 miljard, een stijging van 4,5 procent, de processing divisie ¤ 949 miljoen, een stijging van 9,3 procent.
Regionale groeimarkten
Het verpakkingssegment heeft zijn goede cijfers te danken aan de blijvende groei in Centraal en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, China, Zuid- en Zuidoost-Azië maar ook Noord-Amerika en Zuid-Europa. De processing afdeling daarentegen vond nieuwe verkoopmogelijkheden dankzij de acquisitie van twee gespecialiseerde voedingsverwerkende bedrijven en dankzij een toenemende verkoop in bijna alle regio's. Toch was er een algemene daling van de verkoop in het laatste kwartaal van 2008 door een vermindering van kapitaalinvesteringen en een afnemende vraag vanwege de stagnerende wereldeconomie en wereldwijde kredietproblemen.
Competitive advantage
"In deze moeilijke economische tijden is het belangrijker dan ooit om onze klanten oplossingen met een duidelijke meerwaarde te bieden. Met onze huidige strategie - de juiste investeringen die inspelen op de marktbehoeften, streven naar steeds betere kwaliteit en grotere operationele efficiëntie - steunen we onze klanten in hun strijd om competitief te blijven" zegt Dennis Jönsson, CEO van Tetra Pak.
Investeren en uitbreiden
In 2008 investeerde Tetra Pak onder meer in een state-of-the-art fabriek voor verpakkingsmateriaal in Pakistan en in productieverhogende installaties in Italië en Brazilië. Om het portfolio van productielijnen voor kaas en melkpoeder uit te breiden, kocht Tetra Pak twee gespecialiseerde voedingsverwerkende bedrijven: Downer MBL Pty Ltd en Downer MBL, van het in Australië gevestigde Downer EDI (ASX:DOW).
Productinnovaties
Volgens de Tetra Pak-strategie van kostenefficiënte innovatie lanceerde het bedrijf in 2008 twee nieuwe baanbrekende producten:
- De Tetra Pak iLine(TM): een nieuwe generatie aseptische karton verpakkingslijnen met uitzonderlijke prestaties dankzij een optimale lijnintegratie en beter gebruik van automatiseringstechnologie. Bij de juiste opstelling is de Tetra Pak iLine(TM) het meest krachtige en operationeel efficiënte systeem voor klanten om hun capaciteit te verhogen en hun operationele kosten tot 40% te drukken. Deze productlijn bevat de Tetra Pak® A3/CompactFlex iLine, de Tetra Pak® A3/Flex iLine en de Tetra Pak® A3/Speed iLine.
- De Tetra Lactenso(TM)` Aseptic, een nieuwe generatie aseptische productielijnen die aangepast kan worden aan de wensen van de melkproducenten. Deze installaties bieden hen een superieure en constante productkwaliteit en kunnen tegelijkertijd de operationele kosten tot 20% verlagen en de milieu-impact verkleinen. Tetra Lactenso Aseptic solutions bevat zowel nieuwe technologieën - zoals Energy Hibernation en IntelliCIP - als verbeterde, reeds bestaande installaties - zoals de Tetra Therm Aseptic Flex voor indirecte UHT behandeling en de Tetra Alsafe aseptic buffer tank.
Tetra Pak lanceerde tevens de Tetra Top® HAAD (high acid ambient distribution) verpakkingen voor niet-koolzuurhoudende dranken en de Tetra Gemina(TM) Aseptic, 's werelds eerste aseptische verpakking met 'dakje' en schroefdop voor zowel sappen als melkproducten.
Recordaantallen
In 2008 leverde Tetra Pak het recordaantal van 141 miljard verpakkingen aan de belangrijkste voedings- en drankproducenten in de wereld, goed voor 70,6 miljard liter melk, sap, vruchten of andere producten voor consumenten. Dit betekent een stijging van 3% tegenover de hoeveelheid dranken die in 2007 in Tetra Pak verpakkingen werden geconsumeerd.
"Ondanks de huidige ecomische situatie hebben we vertrouwen in de toekomst van de voedingssectoren waarmee wij werken", zegt Jönsson, erop wijzend dat de consumptie van basisvoedingsmiddelen zoals melk en sap blijft groeien.
Het bedrijf heeft in 2008 ook 503 bijkomende verpakkingsmachines geleverd, 1.838 processing units en 1.372 distributiematerialen. Tetra Pak beschikt wereldwijd over 16 opleidingscentra voor technische vorming, 41 centra voor technische dienstverlening en 12 centra voor onderzoek en ontwikkeling, met het oog op continue productinnovatie en een uitmuntende klantenservice.
Over Tetra Pak
Tetra Pak is wereldmarktleider op het gebied van de verwerking en verpakking van voedingsmiddelen. In nauwe samenwerking met klanten en leveranciers leveren zij producten die veilig en innovatief zijn en het milieu zo min mogelijk belasten. Daarmee komen zij iedere dag tegemoet aan de behoeften van honderden miljoenen mensen over de hele wereld. Met meer dan 20.000 medewerkers en activiteiten in meer dan 150 landen, geloven zij sterk in verantwoord industrieel leiderschap en een duurzame werkwijze. Het motto, "PROTECTS WHAT'S GOOD(TM)" weerspiegelt de visie om voedsel, waar dan ook, op veilige en verantwoorde wijze beschikbaar te stellen.
---
Noot voor redacties: