Ministerie van Economische Zaken


Antwoorden op de vragen van de leden Gesthuizen (SP) en Vos (PvdA) over
verkooptechnieken van Pretium Telecom

2 april 2009 | kamerstuk | Telecom en consument


Bijgaand zend ik u de beantwoording van de vragen van de leden
Gesthuizen (SP) en Vos (PvdA) over verkooptechnieken van het bedrijf
Pretium Telecom, nr. 2009Z05864, ingezonden 30 maart 2009.


> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA 's-GRAVENHAGE
Datum 2 april 2009

Betreft Antwoorden op de vragen van de leden Gesthuizen (SP) en Vos (PvdA)
over verkooptechnieken van Pretium Telecom

Pagina 1 van 3
Directoraat-Generaal
Economische Politiek
Directie Europa, Mededinging
en Consumenten
Bezuidenhoutseweg 30
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
T 070-3798911 (algemeen)
www.ez.nl

Behandeld door
J.L. de Ridder
T 070 379 67 80
F 070 379 60 94
j.l.deridder@minez.nl

Ons kenmerk
EP/EMC / 9062742

Bijlage(n)
---

Bijgaand zend ik u de beantwoording van de vragen van de leden Gesthuizen (SP)
en Vos (PvdA) over verkooptechnieken van het bedrijf Pretium Telecom, nr.
2009Z05864, ingezonden 30 maart 2009.
---

Kent u de bijgevoegde opname van een telefoongesprek tussen een verkoopster
van Pretium Telecom en een attente consument?1
Antwoord
Ik heb kennisgenomen van het geluidsfragment dat u mij ter beschikking heeft
gesteld. In het kader van hoor en wederhoor heb ik Pretium Telecom, bij monde
van haar advocaat, de vraag voorgelegd of zij kan bevestigen dat dit gesprek is
gevoerd door een medewerkster van Pretium Telecom.
Pretium Telecom heeft mij gisteravond, 31 maart jl. schriftelijk laten weten, dat
"(....) dit niet een telefoongesprek geweest is dat in opdracht van Pretium
Telecom is gevoerd. De beller handelt in ieder geval tijdens het telefoongesprek
volledig in strijd met het call script en de instructies van Pretium Telecom. Daarbij
is het Pretium Telecom op dit moment nog niet duidelijk wie de beller is en op
wiens initiatief wordt gebeld. Uiteraard wil Pretium Telecom dit geval grondig
onderzoeken en zal zij hier ook de benodigde tijd in steken".
In het licht van deze reactie vind ik het niet in de rede liggen nader in te gaan op
de door u gestelde vragen 2 tot en met 10. Wel kan ik u meedelen dat het besluit
van de Consumentenautoriteit van 4 december 2008 onverkort van kracht is,
inclusief de drie lasten onder dwangsom die in dit besluit zijn neergelegd. Ik heb
de Consumentenautoriteit gevraagd mij voor 1 mei a.s. te informeren of Pretium
Telecom de in het besluit geformuleerde lasten nakomt.
De schriftelijke reactie van Pretium Telecom zend ik u hierbij als bijlage bij deze
brief.
1 Bijlage ondershands aan bewindspersoon toegezonden

Pagina 2 van 3

Directoraat-Generaal
Economische Politiek
Directie Europa, Mededinging
en Consumenten

Ons Kenmerk
EP/EMC / 9062742

---

Wat is uw mening over de mededeling van de verkoopster dat Pretium Telecom
het administratieve gedeelte van KPN overneemt?
---

Wat is uw mening over de mededeling van de verkoopster dat Pretium Telecom
niet op tv is geweest en dat dit een geheel andere firma moet zijn geweest?
---

Wat is uw mening over de mededeling van de verkoopster dat zij niet bekend is
met de Consumentenbond?
---

Wat is uw mening over de mededeling van de verkoopster dat zij de tarieven voor
de consument mag verlagen, nog voordat zij vermeld heeft dat zij niet namens
KPN belt?
---

Wat is uw mening over de mededeling van de verkoopster, dat zij verplicht is
telefonisch de gegevens van KPN-klanten te controleren, nog steeds voordat zij
vermeld heeft dat zij niet namens KPN belt?
---

Wat is uw mening over het feit dat de verkoopster pas vermeldt dat zij van
Pretium Telecom is, nadat de consument expliciet gevraagd heeft of de
desbetreffende verkoopster namens KPN belt?
8.
Hoe schat u het waarheidsgehalte van de opmerking van de verkoopster van
Pretium Telecom in dat zij belt, omdat haar bedrijf - Pretium Telecom - vele
klachten heeft gekregen over de tarieven van een concurrent, namelijk KPN? Acht
u dit waarschijnlijk?
---

Wat is uw mening over de mededeling van de verkoopster van Pretium dat zij
toestemming heeft gekregen van de telecomtoezichthouder om voor de
consument zijn tarieven te verlagen?
10
Wat is uw algehele mening over dit verkoopgesprek? Deelt u de mening van de
indieners dat het een prestatie van formaat is om zoveel halve waarheden en hele
leugens in een gesprek van nog geen drie minuten te vertellen? Deelt u tevens de
mening dat - zonder iets af te doen aan deze prestatie - verkooptactieken als
deze kunnen leiden tot grote groepen consumenten die tegen hun wil overstappen
van telecomaanbieder?
Antwoord 2 t/m 10
Zoals ik in het antwoord op vraag 1 heb aangegeven vind ik het niet in de rede
liggen de vragen 2 tot en met 10 te beantwoorden, omdat niet is vast te stellen of

Pagina 3 van 3

Directoraat-Generaal
Economische Politiek
Directie Europa, Mededinging
en Consumenten

Ons Kenmerk
EP/EMC / 9062742

hier sprake is van een daadwerkelijk door of in opdracht van Pretium Telecom
gevoerd gesprek.
---

Wat bent u voornemens hieraan te doen? Deelt u de mening van de indieners dat
- gezien de datum van het gesprek - een vernietigend rapport van de
Consumentenautoriteit klaarblijkelijk voor sommige bedrijven onvoldoende
motivatie is om de bedrijfsvoering te veranderen? Zo ja, wat vindt u van de
suggestie van de indieners om bedrijven die meermaals de regels aangaande
telefonische verkoop aan hun laars lappen, in het vervolg nog slechts via
schriftelijke ondertekening van een contract, overeenkomsten te laten sluiten?
Antwoord
Vooralsnog wacht ik het oordeel van de Consumentenautoriteit af, of Pretium
Telecom zich houdt aan de lasten onder dwangsom die zij heeft opgelegd
gekregen. Indien dit niet het geval blijkt te zijn, zal de Consumentenautoriteit
ongetwijfeld passende maatregelen treffen. Ik heb daarom geen voornemens de
Wet Verkoop op afstand dusdanig aan te passen dat bedrijven die zich meermaals
niet aan de wet houden, verplicht worden met schriftelijk ondertekende
contracten te werken.
Voorts wijs ik er op dat in veruit de meeste gevallen waarin de
Consumentenautoriteit optreedt, bedrijven hun gedrag in positieve zin aanpassen.
Nog deze maand zal ik u de Terugblik op het jaar 2008 van de
Consumentenautoriteit sturen. Hierin zal onder meer verslag worden gedaan van
de ruim 200 onderzoeken die in 2008 door de Consumentenautoriteit zijn verricht
en succesvol zijn afgerond.
12
Bent u bereid deze vragen voor het Algemeen Overleg over Pretium Telecom op 2
april aanstaande te beantwoorden?
Antwoord
Ja

(w.g.) drs. F. Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken