PERSBERICHT
Stadspartij Leefbaar Utrecht
2 april 2009
Leefbaar Utrecht: "Actieplan Luchtkwaliteit is overbodig"
Uitvoering van het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht (ALU) betekent een forse verslechtering van de luchtkwaliteit en is slecht voor de volksgezondheid. Veel maatregelen zijn gericht op het faciliteren van de auto in een groeiende stad. Met een andere stedelijke groeiambitie zijn ingrijpende maatregelen als een Spoorlaan en knips volstrekt overbodig. Dat is in het kort de conclusie die Stadspartij Leefbaar Utrecht trekt na lezing van het Actieplan Luchtkwaliteit, waar inmiddels drie wethouders over zijn gestruikeld.
Leefbaar Utrecht maakt in het ALU onderscheid tussen (1) de maatregelen die werkelijk noodzakelijk zijn om in 2015 te voldoen aan de Europese eisen met betrekking tot de luchtkwaliteit, en (2) de maatregelen die het Utrechtse college 'extra' toegevoegd heeft. Tot die extra maatregelen behoren onder andere de afsluiting van de Thomas a Kempisweg, de aanleg van de Spoorlaan, de tunnel onder de St. Josephlaan - Marnixlaan en de daarvoor benodigde sloop van woningen.
Fractievoorzitter Vincent Oldenborg: "Dat extra pakket maatregelen heeft alles te maken met de wens van het uitgedunde college de stad ongeremd te laten groeien: van 300.000 inwoners nu naar 390.000 in 2025. Voor de huidige stad met de huidige bouwopgave zijn deze ingrepen helemaal niet nodig."
Knips à slechtere luchtkwaliteit!
Belangrijkste element van het echte ALU is het opknippen van de stad in sectoren, die alleen nog via de verdeelring in verbinding staan. Dit sectorenmodel leidt ertoe dat er veel meer autokilometers verreden zullen worden. De bereikbaarheid verslechtert hierdoor aanzienlijk en de luchtkwaliteit gaat op veel plekken in de stad fors achteruit.
Geen doorbraak in het fietsbeleid
In het ALU wordt op verschillende plekken - steeds met andere woorden - het bevorderen van het fietsgebruik in woord beleden, maar echte oplossingen staan er nauwelijks in. Fietsers zijn gebaat bij snelle en comfortabele verbindingen, maar er wordt slechts één ongelijkvloerse kruising aangelegd. Vincent Oldenborg: "Het blijft bij een beetje asfalteren van bestaande paden en wat knutselen aan de stoplichten, op zich nuttig als het dan ook op een verstandige manier gebeurt, een paar leenfietsen hier en daar, maar er is absoluut geen sprake van een doorbraak in het gemeentelijk fietsbeleid."
OV-model blijft hopeloos verouderd
Datzelfde geldt voor het Openbaar Vervoer. Het stermodel, waarbij het uitgangspunt blijft om zo veel mogelijk lijnen via het centrum te laten lopen, is in het ALU opnieuw heilig verklaard. En daarmee kom je als OV-reiziger nog altijd op plaatsen waar je niet hoeft te zijn. Op het Centraal Station bijvoorbeeld, waar alle buslijnen samenkomen. Stadspartij Leefbaar Utrecht wil het streekvervoer opvangen in een aantal kleine vervoersknooppunten aan de rand van de stad, zodat reizigers daar kunnen overstappen en er veel minder (half)lege bussen door de stad rijden.
Auto krijgt ruim baan, volksgezondheid gaat achteruit
Het College komt op deze manier niet verder met het terugdringen van de auto. Het zal er voor de meeste Utrechters op neerkomen dat de luchtkwaliteit in hun leefomgeving verder verslechterd. De gezondheid van de Utrechters wordt door dit college opgeofferd aan het papieren doel van het halen van de Europese norm voor de luchtkwaliteit.
Het is de vraag of de uitkomsten van de diverse modelberekeningen in het ALU realistisch zijn. Stadspartij Leefbaar Utrecht kan bijvoorbeeld geen enkele logisch reden bedenken waarom een knip op de Thomas a Kempisweg zou leiden tot 8000 extra autobewegingen per dag op de Daalsesingel, een straat die door de maatregelen in het ALU dood gaat lopen op Hoog Catharijne. Zo zijn er meer onverklaarbare uitkomsten in de gepresenteerde tabellen.
Gemeente moet luchtkwaliteit zelf meten
En waar het fout gaat met de opgegeven verkeersintensiteiten gaat het ook fout met de te verwachten resultaten voor de luchtkwaliteit. De uitslagen van de eerste metingen (uitgevoerd in opdracht van het Wijk C Komitee en de SP) laten zien dat er voldoende reden is voor ernstige twijfel aan de gemeentelijke rekenmodellen. Het is tijd dat de gemeente de rekenmodellen toetst aan eigen meetgegevens, zodat de huidige situatie beter in kaart gebracht kan worden en de effecten van eventuele maatregelen nauwkeuriger ingeschat kunnen worden.
Grenzen aan de groei!
Voor Stadspartij Leefbaar Utrecht is er maar één echte oplossing en dat is het weren van de auto uit de stad. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door het vergroten van de milieuzone naar het hele gebied binnen de ring, de aanleg van tolpoorten rond de stad (zoals in Londen) om de instroom van auto's te reguleren, en vanzelfsprekend voluit in te zetten op een echt fijnmazig OV- en fietsnet.
Stadspartij Leefbaar Utrecht wil een brede maatschappelijke discussie in de stad over het nut en de noodzaak van de groei van deze stad. Vincent Oldenborg: "Groei van het aantal inwoners (met 30% tot 390.000 in 2025) leidt niet alleen tot meer woningen, maar ook tot meer vervoersbewegingen, want die mensen moeten ook werken, naar school, boodschappen doen en recreëren."
Het is juist die groei die er toe leidt dat de luchtkwaliteit ook na 2015 steeds slechter zal worden. Stadspartij Leefbaar Utrecht wil het groen en de leefbaarheid van de stad graag behouden. Vincent Oldenborg: "Het is hoog tijd voor een pas op de plaats, de grenzen van de groei zijn wat ons betreft nu al bereikt!"
---- einde persbericht ----
Leefbaar Utrecht