02-04-2009
Warenmarkt binnenstad op woensdag langer open
Om de warenmarkt in de Bossche binnenstad verder te verbeteren, geeft
het college van burgemeester en wethouders gehoor aan een verzoek van
de marktkooplieden: de sluitingstijd van de woensdagmarkt verschuift
van 13.30 uur naar 17.00 uur. Dat gebeurt met onmiddellijke ingang, op
woensdag 1 april 2009.
Voor de warenmarkt in de binnenstad betekende de herinrichting van
Markt en Pensmarkt een forse verbetering. Zo zijn het auto- en
busverkeer van het plein verdwenen. Daardoor is het marktveld groter
geworden. Er zijn speciale ankerpunten voor de marktkramen gemaakt en
de aansluiting voor elektriciteit is ondergronds aangebracht.
Wisselwerking
Door de nieuwe opstelling van de marktkramen is de wisselwerking
tussen de warenmarkt en de horeca en de winkels versterkt. De
gangpaden zijn verbreed en in het verlengde gelegd van de straten die
op de Markt uitkomen. Dat nodigt veel meer uit om de warenmarkt te
bezoeken.
De verbetering van de warenmarkt is overigens niet alleen ingegeven
door de wens van het gemeentebestuur. De kooplieden zien het als
bittere noodzaak omdat het marktbezoek de laatste jaren terugloopt. De
nood is vooral hoog voor de woensdagmarkt. Kooplieden haken af omdat
ze niet voldoende omzet halen.
Verbeteringen
Om de warenmarkt te verbeteren, zijn meer veranderingen nodig. Het
college wil de wens van de kooplieden en van ondernemersvereniging
Hartje 's-Hertogenbosch voor een warenmarkt op de koopzondagen
inwilligen. Men legt daartoe aan de gemeenteraad binnenkort een
voorstel voor.
Dat daaraan behoefte is, blijkt uit onderzoek onder bezoekers en
marktondernemers. In het rapport sommen de onderzoekers een groot
aantal acties op om de warenmarkt op te krikken. Zo kunnen de
marktkooplieden de markt meer toesnijden op specifieke doelgroepen. De
uitdaging is de traditionele bezoekers vast te houden (veelal
50-plussers) en nieuwe bezoekersgroepen aan zich te binden zoals
gezinnen met kinderen en jongeren.
De kooplui kunnen meer gebruik maken van pinautomaten, en bijvoorbeeld
van doorzichtige achterzeilen. Ook laagdrempelig entertainment en
inspelen op evenementen in de stad zijn elementen die de warenmarkt
aantrekkelijker kunnen maken. Aandacht moet er verder zijn voor
promotie en marketing.
Gemeente 's-Hertogenbosch