Gemeente 's-Hertogenbosch

02-04-2009
Warenmarkt binnenstad op woensdag langer open

Om de warenmarkt in de Bossche binnenstad verder te verbeteren, geeft het college van burgemeester en wethouders gehoor aan een verzoek van de marktkooplieden: de sluitingstijd van de woensdagmarkt verschuift van 13.30 uur naar 17.00 uur. Dat gebeurt met onmiddellijke ingang, op woensdag 1 april 2009.

Voor de warenmarkt in de binnenstad betekende de herinrichting van Markt en Pensmarkt een forse verbetering. Zo zijn het auto- en busverkeer van het plein verdwenen. Daardoor is het marktveld groter geworden. Er zijn speciale ankerpunten voor de marktkramen gemaakt en de aansluiting voor elektriciteit is ondergronds aangebracht.

Wisselwerking
Door de nieuwe opstelling van de marktkramen is de wisselwerking tussen de warenmarkt en de horeca en de winkels versterkt. De gangpaden zijn verbreed en in het verlengde gelegd van de straten die op de Markt uitkomen. Dat nodigt veel meer uit om de warenmarkt te bezoeken.
De verbetering van de warenmarkt is overigens niet alleen ingegeven door de wens van het gemeentebestuur. De kooplieden zien het als bittere noodzaak omdat het marktbezoek de laatste jaren terugloopt. De nood is vooral hoog voor de woensdagmarkt. Kooplieden haken af omdat ze niet voldoende omzet halen.

Verbeteringen
Om de warenmarkt te verbeteren, zijn meer veranderingen nodig. Het college wil de wens van de kooplieden en van ondernemersvereniging Hartje 's-Hertogenbosch voor een warenmarkt op de koopzondagen inwilligen. Men legt daartoe aan de gemeenteraad binnenkort een voorstel voor.

Dat daaraan behoefte is, blijkt uit onderzoek onder bezoekers en marktondernemers. In het rapport sommen de onderzoekers een groot aantal acties op om de warenmarkt op te krikken. Zo kunnen de marktkooplieden de markt meer toesnijden op specifieke doelgroepen. De uitdaging is de traditionele bezoekers vast te houden (veelal 50-plussers) en nieuwe bezoekersgroepen aan zich te binden zoals gezinnen met kinderen en jongeren.
De kooplui kunnen meer gebruik maken van pinautomaten, en bijvoorbeeld van doorzichtige achterzeilen. Ook laagdrempelig entertainment en inspelen op evenementen in de stad zijn elementen die de warenmarkt aantrekkelijker kunnen maken. Aandacht moet er verder zijn voor promotie en marketing.