ChristenUnie
Bijdrage Ernst Cramer aan het AO moties en toezeggingen V&W
Bijdrage Ernst Cramer aan het AO moties en toezeggingen V&W
donderdag 02 april 2009 15:00
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Het aantal moties dat ik
heb ingediend over wegen is beperkt. De moties die ik hierover heb
ingediend, zijn wel stevig. Ik noem als voorbeeld de motie over
mobiliteitsmanagement en het inpassingsniveau van wegen. Ik heb er
alle vertrouwen in dat het kabinet op deze stevige moties over wegen
snel zal reageren.
Andere moties gaan echter over het ov. Op 12 maart heeft
de minister overlegd met NS en met zijn Belgische collega over de
Beneluxtrein. Gisteren heeft hij met zijn Belgische ambtsgenoot
gesproken over het doortrekken van de intercity tussen Brussel en
Essen naar Roosendaal. Dit is mogelijk een alternatief voor de
Beneluxtrein. Kan en wil de minister ons het resultaat van die
gesprekken al meedelen? Zijn HSA en de NMBS al uit de discussie over
de samenwerkingsovereenkomst? Die overeenkomst is van belang voor een
groot aantal partijen langs dat spoor.
Aan de vitaliteit van de spoorsector moet ik wat grotere
woorden besteden. Mijn geduld begint op te raken op dit punt. Tijdens
de behandeling van de begroting heb ik bij motie gevraagd om een
taskforce. De Kamer heeft die motie breed gesteund. De taskforce is er
echter nog steeds niet. Waarom voert de minister de motie niet uit? Ik
heb vragen gesteld over de trage aanbesteding bij ProRail, waardoor
mensen ontslagen dreigen te worden. Het beantwoorden van deze vraag
heeft de minister uitgesteld in verband met de onderhandelingen over
de kredietcrisis. De antwoorden heb ik echter nog steeds niet. Waarom
komen de aanbestedingen zo traag op de markt? Kan ProRail dit allemaal
wel aan? Of volgen er straks juridische procedures waardoor werken die
niet zijn aanbesteed nóg meer vertraging oplopen? Is er überhaupt wel
sprake van een markt? Immers, er zijn slechts enkele marktpartijen en
één aanbieder. Dat kan een risico vormen. Sluit het beleid van ProRail
hier voldoende op aan? De eerste ontslagen zijn al aangekondigd. Lees
hiervoor het artikel in Cobouw. VolkerRail gaat 150 mensen ontslaan.
Uit de sector hoor ik dat mogelijkerwijs meer partij volgen. Wat vindt
de minister hiervan, in het licht van het beleid om mensen zo veel
mogelijk aan het werk te houden? Wanneer grijpt hij eindelijk in bij
ProRail? Het gaat allang niet meer over werk dat onnodig in de nacht
en in het weekend wordt gedaan, maar over de toekomst van een sector
die hard nodig is voor de uitvoering van de ambities van het kabinet.
Dat lijkt mij genoeg reden om dit fundamenteel te bezien en een brede
taksforce op te starten. Dit moet vandaag nog gebeuren. De taskforce
moet wat mij betreft door de minister worden geleid. Het onderhoud
loopt achter. Er is geld voor beschikbaar. Dit moet op de markt worden
uitgezet. Een en ander duldt geen uitstel meer.
Ik kom op de reistijd, in het bijzonder die tussen
Groningen en Maastricht. De motie-Roemer over het versnellen van de
reis tussen Groningen en Maastricht gaat niet alleen over de Maaslijn,
maar over verbetering van de hele keten. Zij gaat dus ook over de
aansluitingen naar Nijmegen en Zwolle en de flessenhals bij Deventer.
De reis per intercity duurt sinds de invoering van de nieuwe
dienstregeling tien minuten langer. Dat sluit niet aan bij de
motie-Hofstra en bij mijn motie over de overbelastverklaringen die
ProRail moet oppakken. Het sluit ook niet aan bij de motie-Anker over
de kwaliteit van het treinproduct. In verband met de laatstgenoemde
motie verwijst de minister naar het Programma Hoogfrequent
Spoorvervoer. De reistijd is echter geen onderdeel van dat programma.
Zijn de bewindslieden bereid om beleid uit te zetten waarmee continu
wordt gestreefd naar het verkorten van de reistijd?
Over ERTMS en 160 kilometer per uur hebben wij in de
afgelopen periode enkele debatten gevoerd. Op mijn motie over een
betere dienstregeling op de trajecten Zwolle-Almelo en Den
Haag-Eindhoven komen wij volgende week terug. De fractie van de
ChristenUnie hecht eraan om bij de volgende punten stil te staan,
waarover wij ongetwijfeld in de komende periode debatten zullen
voeren. Zij hebben ook betrekking op de moties waarover wij vandaag
spreken. De technische briefing die wij deze week over ERTMS hebben
gehad, stemde mij niet vrolijk. De Kamer heeft nog steeds geen
strategische analyse ontvangen. Wat daarvoor moet doorgaan, is veel te
summier. Ik beschouw mijn motie op dit punt dus, zoals gezegd, als
niet uitgevoerd. Ook de planning van het proces is erg ruim. Het gaat
allemaal erg traag. De stand van zaken op het traject
Amsterdam-Utrecht heeft de Kamer nog niet ontvangen. Verder hoop ik
zeer spoedig iets te horen over de aanpak van de 160 kilometer per uur
op het spoor. Er zijn Kamervragen ingediend over de spoorlijn
Breda-Utrecht. Op dat punt is deze week een nieuwe ronde ingezet, met
de prachtige titel: "U moet nu B zeggen". Zij zeiden dat zij B zeiden,
maar dat was het antwoord op de vraag van de minister. Wij hebben de
minister nu gevraagd om opnieuw B te zeggen. Ik hoop dat hij kan
toezeggen dat het totale pakket antwoorden op vragen die bij het MIRT
zijn ingediend, snel naar de Kamer kan komen.
Uiteindelijk heeft mijn fractie toch nog een puntje
gevonden dat niet gaat over het ov, maar over wegen. Ook dat stemt
niet vrolijk. Het gaat namelijk over Anders Betalen voor Mobiliteit.
Daarover liggen ook Kameruitspraken. Er lijkt nu al vertraging te
ontstaan bij de uitwerking van de exploitatiekosten. Men stelt dat de
Kamer hierover in het tweede kwartaal van 2009 informatie krijgt. Dat
is erg ruim. Mijns inziens moeten wij meer haast maken met de
invoering. Kan de minister een meer exacte datum noemen?