Nederlandsch Octrooibureau

koning klant Â

Duurzaam en gezond voor koning klant

Welke food trends houden de gemoederen van de voedingsindustrie bezig? Gezondheid en duurzaamheid concurreren om de eerste plek. Welke gevolgen hebben deze trends voor de manier waarop bedrijven hun ideeën en producten patenteren? Visie deed navraag bij vijf organisaties die op verschillende manieren betrokken zijn bij het maken van voedselproducten: Heineken, CSM, Unimills, Danone Research en het Top Institute Food and Nutrition.

âDe aandacht voor het milieu is een alles overschrijdende trend bij veel bedrijvenâ, zegt Lex Ronteltap, manager Research & Innovation bij bierproducent Heineken. âJe ziet dat verpakkingen sowieso veel ontwikkelingen doormaken. In plaats van soep in een blik heb je bijvoorbeeld soep in een zak. Maar verpakkingen moeten vooral duurzamer zijn.â Ook Heineken wil zijn CO2-footprint verkleinen. Daarom oriënteert het zich op PETflessen die minder slecht zijn voor het milieu dan glazen flessen. âHet is uitzoeken en afwachten hoe de PET-flessen in verschillende landen uitpakken. Nederlanders beschouwen glas nog als de beste verpakking voor bier en vinden PET minder hoogwaardig. Dat de beleving per land sterk verschilt, bewijst Rusland: hier zijn al sinds vijf jaar meer PETflessen dan glazen flessen in omloop.â

Duurzame processen

Veel bedrijven in de voedselindustrie gaan bewust om met hun energieverbruik. Ze proberen hun processen zo duurzaam mogelijk maken. Afgelopen jaar introduceerde Unimills, een van de grootste leveranciers van plantaardige olie in Europa, bijvoorbeeld enzymtechnologie voor het maken van hardstocks in margarine. âEiwitten voeren dan een bepaalde reactie uit in het productieprocesâ, vertelt Gerhard de Ruiter, Research en Development manager van het innovatiecentrum Europa van Unimills. âDe productie vindt dan onder een lagere temperatuur plaats dan normaal. Omdat we minder hoeven te verwarmen, scheelt dat energie. Bovendien is er minder afvalwater.â

CO2-uitstoot op voedseletiket

âUiteindelijk krijgen alle voedselproducten etiketten waarop de CO2-footprint staat, zoals dat nu al gebeurt met de voedingswaardeâ, verwacht Ronteltap. De klant bepaalt dan of hij zich hier iets van aantrekt en een product wel of niet koopt. Hoe lang het duurt voordat de voedselindustrie meer actie onderneemt om de CO2-uitstoot te ver minderen, hangt ook af van wanneer de overheid de voedselindustrie serieuze maatregelen oplegt. Ronteltap: âDe klimaatverandering staat nu wel hoog op de agenda, maar er is nog een lange weg te gaan.â

De omwenteling

De voedselindustrie neemt ook zeker zijn eigen verantwoordelijkheid om het tij te keren. Aan nieuwe, milieuvriendelijkere productieprocessen hangt nu nog een kostenplaatje. âDit soort processen zijn nog relatief duurâ, zegt De Ruiter. Maar hij en Ronteltap zijn ervan overtuigd dat de voedselindustrie op een punt komt waar het gewicht naar natuurvriendelijkere processen zal kantelen. De Ruiter: âHoe meer het wordt toegepast, hoe goedkoper én hoe verder de techniek zich zal ontwikkelen.â

Gezondheid in ontwikkeling

Naast de trend om duurzame verpakkingen en processen te bedenken, is er veel aandacht voor gezond voedsel. Het mag allemaal wat minder vet en minder zout. Maar het moet wel even lekker blijven. De afgelopen periode heeft Unimills veel nieuwe plantaardige producten ontwikkeld met een lager verzadigd vetgehalte, voor bijvoorbeeld koekjes en ijs. Zo komen er steeds meer producten die rijk zijn aan gezondere onverzadigde vetten. âNeem roomboterâ, zegt De Ruiter. âDat bestaat voor zo'n zeventig procent aan verzadigde vetten. Nieuwe formuleringen op basis van plantaardige vetten zorgen dat bijvoorbeeld bakkerijproducten minder verzadigd vet bevatten.â

Lekker zout

âAls je opeens minder zout of vet aan een product toevoegt, verandert de textuur en de smaakâ zegt Jeanette Verbart, Intellectual Property manager bij CSM, de grootste leverancier van bakkerijproducten. Voedselproducenten proberen dit zo veel mogelijk te ondervangen. âWe eten al gauw te veel zout en vet.â âWe doen daarom veel onderzoek naar het minderen van zout, zonder dat dit ten koste gaat van smaak en structuur.â De Ruiter van Unimills voegt toe dat bedrijven hierbij ook rekening moeten houden met de lijnprocessen van hun klanten, de voedselproducenten: âOns doel is om voor bestaande productielijnen altijd nieuwe en gezonde ingrediënten te ontwikkelen.â

Procesverbetering

Tegelijkertijd willen voedselproducenten door het verbeteren van processen gezondere producten krijgen. Sinds 2002 is bijvoorbeeld bekend dat de schadelijke stof acrylamide ontstaat bij verhitting van eiwitten in bakkerijproducten zoals brood. Deze stof is in grote concentraties mogelijk kankerverwekkend. CSM heeft een product ontwikkeld om deze stof onschadelijk te maken tijdens het bakproces. Ook hierbij houden ze rekening dat de consument deze nieuwe toevoeging niet mag proeven; het product moet even lekker blijven.

Gezondheidsvoeding

Het gezonder maken van voeding gaat verder dan alleen minder zout en vet toepassen. Er is steeds meer vraag naar gezondheidsvoeding, zoals yoghurtproducten met bacteriën voor een gezonde darmflora. De divisies medische voeding en babyvoeding van Danone werken voor kwetsbaren, zoals zieken en jonge kinderen. Mirjam Govers, directeur communicatie bij Danone Research: âHoe kunnen we hun gezondheid ondersteunen? We onderzoeken bijvoorbeeld hoe we moedermelk zo dicht mogelijk kunnen benaderen. En hoe kunnen we het geheugen verbeteren bij Alzheimer-patiënten?â

Onderzoek, onderzoek, onderzoek

Voedselproducenten kunnen niet zomaar een gezondheidsclaim geven. âDe werking moet goed onderbouwd zijn. Dat moet van de overheid, maar ook de consument wil datâ, vertelt Jan Sikkema, programmadirecteur van Top Institute Food and Nutrition (TI Food and Nutrition) in Wageningen. Het instituut vormt een brug tussen voedselindustrie en wetenschap. Binnen TI Food and Nutrition werken toponderzoekers van verschillende universiteiten en kennisorganisaties aan technologie en kennis. Hiermee kan de industrie nieuwe, gezonde en lekkere voedselproducten ontwikkelen. âWe onderzoeken het positieve effect van voeding op bijvoorbeeld gewicht en hart- en vaatziekten. Waarom werkt iets, en hoe?â Die aspecten die effect hebben op de gezondheid zijn zorgvuldig gepatenteerd.

Vroeg octrooieren zoals bij farma-industrie

Voordat een product met een gezondheidsclaim de markt op kan, is het uitgebreid en langdurend onderzocht. âEr zijn veel mensen, tijd en geld mee gemoeidâ, zegt Sikkema. âDeze investeringen zijn bovendien risicovol, omdat de kans bestaat dat je geen bewijs vindt in je onderzoek.â In deze onderzoeken, die vaak jaren duren, speelt intellectueel eigendom een belangrijke rol. âHet onderzoeken en aantonen van gezondheidseffecten vereist kostbare klinische studiesâ, vertelt Govers van Danone Research. âHet researchtraject beschermen we door al in een vroeg stadium te octrooieren: daarmee verzekeren we onze onderzoeksresultaten.â De voedselindustrie gaat hiermee eigenlijk richting de farmaceutische industrie, waar al in een vroeg stadium, nog tijdens het onderzoek, een basispatent wordt aangevraagd. Verbart van CSM voegt toe dat vroeg patenteren het risico met zich mee brengt dat je veel octrooien aanvraagt, terwijl uiteindelijk niet alle octrooiaanvragen doorzetten.

Kennis delen

Bij de research naar gezondheidsclaims van voeding zijn veel partijen betrokken. De voedingsindustrie werken steeds vaker samen met kennisinstituten. Daardoor zijn er ook meer gezamenlijke octrooiaanvragen. Deze open innovatie is nodig: âEr komt zo veel bij een onderzoek kijken, dat je daarvoor niet alle kennis in huis hebtâ, zegt Verbart van CSM. âJe zult dus expertise van buiten moet opzoeken. Op deze open manier kennis delen, is nieuw voor veel bedrijven. Maar het komt het product én de consument ten goede.â

De klant centraal

In het onderzoek voor nieuwe producten staan dus de leefomgeving, de gezondheid en het gemak van de klant centraal. CSM biedt bijvoorbeeld pakketten aan die het de klant vooral makkelijk maken. âDenk aan het leveren van kanten-klaar mixen voor glazuur of crèmes voor taarten. Hoe kun je een product, dat gemakkelijk is voor de klant, goed houden, zonder dat ingrediënten ongewild met elkaar reageren of gaan klonteren?â Ronteltap van Heineken noemt in dit verband ook de productdifferentiatie: bedrijven stemmen hun producten steeds vaker af op een bepaalde doelgroep of gelegenheid. âDe samenleving verandert: we hebben meer senioren en de samenleving is meer multicultureel dan eerst. Men houdt er rekening mee dat de smaak tijdens een mensenleven verandert. Jongeren houden nu eenmaal van andere dingen dan ouderen.â En dat is de trend van alle tijden: de klant is koning. koekjes en ijs. Zo komen er steeds meer producten die rijk zijn aan gezondere onverzadigde vetten. âNeem roomboterâ, zegt De Ruiter. âDat bestaat voor zo'n zeventig procent aan verzadigde vetten. Nieuwe formuleringen op basis van plantaardige vetten zorgen dat bijvoorbeeld bakkerijproducten minder verzadigd vet bevatten.â