Nederlandsch Octrooibureau

oogziekte Â

Ei van Columbus tegen oogziekte

Hoe eieren de oogziekte LMD kunnen remmen. Dat is het verhaal van het bedrijf Newtricious en de partners waarmee het samenwerkt. Op 6 oktober ontving het bedrijf de jaarlijkse Food Valley Award. Oprichter Jos Nelissen vertelt bevlogen over hoe gedeelde kennis tussen wetenschap en voedselindustrie leidt tot innovatieve producten op de markt.

De ziekte
De oogziekte Leeftijdsgebonden Macula Degeneratie (LMD) komt met het ouder worden. In Nederland hebben 100.000 mensen de diagnose LMD. âEen veelvoud van dat aantal zit in een vroeg stadium van de ziekte en heeft het nog niet in de gatenâ, vertelt Nelissen. âHet begint midden op het netvlies:je krijgt je focus niet meer scherp. Als het achteruit gaat, ontstaat er een soort blinde vlek. Je ziet de wereld steeds waziger.â Samen met het Academisch Ziekenhuis Maastricht, de Universiteit Maastricht en een groot aantal andere partners, heeft Newtricious onderzoek gedaan naar het remmende effect op de oogziekte LMD, door eieren die verrijkt zijn met natuurlijke pigmenten.

De kip en het ei
Uit eerder wetenschappelijk onderzoek is bekend dat bepaalde pigmenten een remmende werking hebben op de oogziekte LMD. Deze stoffen zitten onder meer in groenten zoals broccoli, boerenkool en maïs. Het zijn dezelfde pigmenten die zorgen voor de kleur van het eigeel. âWe wilden onderzoeken of de ziekte te behandelen zou zijn door innovatief te zijn met eierenâ, zegt Nelissen. âWe onderzochten met onze partners hoe we de hoeveelheid van deze stof konden verhogen in de eieren. We verrijkten daarom het kippenvoer met de natuurlijke pigmenten. De kip zorgt ervoor dat deze stoffen gebonden worden aan het vet van de dooier. Die kip heb je dus echt nodig.â

De wetenschapper
Het blijkt dat het eten van deze eieren ervoor zorgt dat het bloed significant meer pigmenten bevat, die ervoor zorgen dat de ziekte tot stilstand komt. Door één ei per dag te eten kan de oogziekte mogelijk worden gestabiliseerd, volgens Newtricious. Om deze bewering verder te onderbouwen, start er begin 2009 een vervolgonderzoek van een jaar met tweehonderd mensen. âNatuurlijk willen we dit op de markt brengen. Maar voor dat kan, moeten we de risicobeperkende claim wetenschappelijk aantonen.â Newtricious kijkt hoe ze dat zo snel mogelijk kan doen binnen de strenge voedings- en gezondheidswetgeving.

De markt
Het is nog maar de vraag hoe het ei in de markt gezet wordt: als medicinaal product of via de retailweg naar de supermarkt. Nelissen vermoedt dat, door de werking, het ei te specifiek is voor de gewone winkel. Newtricious heeft in begin 2008 door de Katholieke Universiteit van Tilburg laten onderzoeken of het product geaccepteerd wordt door mensen bij wie het bekend is dat ze de ziekte LMD hebben. De resultaten waren positief: mensen met LMD consumeerden het ei graag, in de hoop dat het de ziekte stopt. Nelissen: âHet is tamelijk nieuw dat via voeding ziektes preventief aangepakt worden. Het is een stap verder in de trend van aandacht voor gezondheid: een gezond lichaam door gezond voedsel.â

Concepting en de consument
Wat vrij nieuw is bij het ontwikkelen van voedselproducten, is het zogenoemde concepting. Nelissen: âDe gang van wetenschap naar markt is niet altijd even succesvol. Onderweg mislukt veel, waardoor een mooi onderzoek niet in de praktijk benut wordt. Om dat te voorkomen, betrekken we al in een vroeg stadium de consument bij de productontwikkeling. Zo maken we echt iets voor de eindgebruiker.â Door consumenten actief bij het product te betrekken, bijvoorbeeld bij het testen, krijgt Newtricious een beter beeld van de marktbehoeftes. âBij concepting kijken we samen naar heel praktische dingen. Kunnen de eieren bijvoorbeeld het beste per zes of tien stuks worden verkocht?â

De kennis, de kunst en het octrooi
Het intellectuele eigendom van het LMD-ei houdt Newtricious natuurlijk geheim, zowel hoe het gemaakt wordt als in welke producten de eieren verwerkt kunnen worden. âToch is open innovatie hier het sleutelwoordâ, zegt Nelissen. Zonder de nauwe samenwerking en de gedeelde kennis had dit bijzondere ei niet bestaan. âKennis wordt ingebracht en gedeeld in plaats van het voor je te houden. Daarmee til je het project naar een hoger niveau. Door expertise van buiten te halen, profiteren de verschillende organisatie van elkaars kennis. Bovendien geven de twee radicaal verschillende werelden van de wetenschap en de voedingsindustrie een leuke mix. Het is een kunst om via wetenschappelijk onderzoek een product op de markt brengen. Hoe halen we meer rendement uit wetenschappelijk onderzoek? Dat is een mooie uitdaging.â

Newtricious uit Oirlo, in de buurt van Venray, smeedt samenwerkingsverbanden tussen wetenschap, overheid en voedselindustrie. Hierdoor zijn ze betrokken bij verschillende stadia van productontwikkeling, van onderzoek tot supermarkt en alles wat daar tussen in zit. Om de Food Valley Award te krijgen moet een onderneming innovatief, levensvatbaar en maatschappelijk verantwoord zijn. Stichting Food Valley stimuleert de ontwikkeling van agrifood. Ondernemerschap en kennis staan hierbij centraal.