Nederlandsch Octrooibureau
oogziekte Â
Ei van Columbus tegen oogziekte
Hoe eieren de oogziekte LMD kunnen remmen. Dat is het verhaal van het
bedrijf Newtricious en de partners waarmee het samenwerkt. Op 6
oktober ontving het bedrijf de jaarlijkse Food Valley Award. Oprichter
Jos Nelissen vertelt bevlogen over hoe gedeelde kennis tussen
wetenschap en voedselindustrie leidt tot innovatieve producten op de
markt.
De ziekte
De oogziekte Leeftijdsgebonden Macula Degeneratie (LMD) komt met het
ouder worden. In Nederland hebben 100.000 mensen de diagnose LMD. âEen
veelvoud van dat aantal zit in een vroeg stadium van de ziekte en
heeft het nog niet in de gatenâ, vertelt Nelissen. âHet begint midden
op het netvlies:je krijgt je focus niet meer scherp. Als het achteruit
gaat, ontstaat er een soort blinde vlek. Je ziet de wereld steeds
waziger.â Samen met het Academisch Ziekenhuis Maastricht, de
Universiteit Maastricht en een groot aantal andere partners, heeft
Newtricious onderzoek gedaan naar het remmende effect op de oogziekte
LMD, door eieren die verrijkt zijn met natuurlijke pigmenten.
De kip en het ei
Uit eerder wetenschappelijk onderzoek is bekend dat bepaalde pigmenten
een remmende werking hebben op de oogziekte LMD. Deze stoffen zitten
onder meer in groenten zoals broccoli, boerenkool en maïs. Het zijn
dezelfde pigmenten die zorgen voor de kleur van het eigeel. âWe wilden
onderzoeken of de ziekte te behandelen zou zijn door innovatief te
zijn met eierenâ, zegt Nelissen. âWe onderzochten met onze partners
hoe we de hoeveelheid van deze stof konden verhogen in de eieren. We
verrijkten daarom het kippenvoer met de natuurlijke pigmenten. De kip
zorgt ervoor dat deze stoffen gebonden worden aan het vet van de
dooier. Die kip heb je dus echt nodig.â
De wetenschapper
Het blijkt dat het eten van deze eieren ervoor zorgt dat het bloed
significant meer pigmenten bevat, die ervoor zorgen dat de ziekte tot
stilstand komt. Door één ei per dag te eten kan de oogziekte
mogelijk worden gestabiliseerd, volgens Newtricious. Om deze bewering
verder te onderbouwen, start er begin 2009 een vervolgonderzoek van
een jaar met tweehonderd mensen. âNatuurlijk willen we dit op de markt
brengen. Maar voor dat kan, moeten we de risicobeperkende claim
wetenschappelijk aantonen.â Newtricious kijkt hoe ze dat zo snel
mogelijk kan doen binnen de strenge voedings- en gezondheidswetgeving.
De markt
Het is nog maar de vraag hoe het ei in de markt gezet wordt: als
medicinaal product of via de retailweg naar de supermarkt. Nelissen
vermoedt dat, door de werking, het ei te specifiek is voor de gewone
winkel. Newtricious heeft in begin 2008 door de Katholieke
Universiteit van Tilburg laten onderzoeken of het product geaccepteerd
wordt door mensen bij wie het bekend is dat ze de ziekte LMD hebben.
De resultaten waren positief: mensen met LMD consumeerden het ei
graag, in de hoop dat het de ziekte stopt. Nelissen: âHet is tamelijk
nieuw dat via voeding ziektes preventief aangepakt worden. Het is een
stap verder in de trend van aandacht voor gezondheid: een gezond
lichaam door gezond voedsel.â
Concepting en de consument
Wat vrij nieuw is bij het ontwikkelen van voedselproducten, is het
zogenoemde concepting. Nelissen: âDe gang van wetenschap naar markt is
niet altijd even succesvol. Onderweg mislukt veel, waardoor een mooi
onderzoek niet in de praktijk benut wordt. Om dat te voorkomen,
betrekken we al in een vroeg stadium de consument bij de
productontwikkeling. Zo maken we echt iets voor de eindgebruiker.â
Door consumenten actief bij het product te betrekken, bijvoorbeeld bij
het testen, krijgt Newtricious een beter beeld van de marktbehoeftes.
âBij concepting kijken we samen naar heel praktische dingen. Kunnen de
eieren bijvoorbeeld het beste per zes of tien stuks worden verkocht?â
De kennis, de kunst en het octrooi
Het intellectuele eigendom van het LMD-ei houdt Newtricious natuurlijk
geheim, zowel hoe het gemaakt wordt als in welke producten de eieren
verwerkt kunnen worden. âToch is open innovatie hier het
sleutelwoordâ, zegt Nelissen. Zonder de nauwe samenwerking en de
gedeelde kennis had dit bijzondere ei niet bestaan. âKennis wordt
ingebracht en gedeeld in plaats van het voor je te houden. Daarmee til
je het project naar een hoger niveau. Door expertise van buiten te
halen, profiteren de verschillende organisatie van elkaars kennis.
Bovendien geven de twee radicaal verschillende werelden van de
wetenschap en de voedingsindustrie een leuke mix. Het is een kunst om
via wetenschappelijk onderzoek een product op de markt brengen. Hoe
halen we meer rendement uit wetenschappelijk onderzoek? Dat is een
mooie uitdaging.â
Newtricious uit Oirlo, in de buurt van Venray, smeedt
samenwerkingsverbanden tussen wetenschap, overheid en
voedselindustrie. Hierdoor zijn ze betrokken bij verschillende stadia
van productontwikkeling, van onderzoek tot supermarkt en alles wat
daar tussen in zit. Om de Food Valley Award te krijgen moet een
onderneming innovatief, levensvatbaar en maatschappelijk verantwoord
zijn. Stichting Food Valley stimuleert de ontwikkeling van agrifood.
Ondernemerschap en kennis staan hierbij centraal.