ProRail
Persbericht
02-04-2009
Bouw station Kampen Zuid officieel van start
Vijfenzeventig jaar na sluiting van de spoorlijn Hattem-Kampen is op
donderdag 2 april het startsein gegeven voor de terugkeer van station
Kampen Zuid. Burgemeester J. Oosterhof en wethouder E. Boerman
verrichtten deze officiële handeling door samen de eerste steen te
leggen. Vanaf december 2012 is Kampen Zuid één van de nieuwe
stations langs de Hanzelijn. Via deze spoorlijn wordt de gemeente
Kampen aangesloten op het landelijke spoornetwerk.
Het toenmalige station Kampen Zuid was tussen 1 oktober 1913 en 15 mei
1934 het eindpunt van de spoorlijn Hattem-Kampen. Wegens toenemende
concurrentie van bus- en vrachtverkeer werd de lijn snel onrendabel en
daarom afgestoten. Station Kampen Zuid is kort daarna gesloopt.
De komende drie jaar herrijst station Kampen Zuid binnen de grenzen
van de gemeente Kampen. Naar verwachting zullen op het station, een
ontwerp van architect Tjerk van de Lune (Studio SK), dagelijks circa
2.800 reizigers in- en uitstappen. Het is één van de twee nieuwe
stations die komen langs de Hanzelijn. ProRail bouwt deze nieuwe
spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Vanaf december 2012 duurt een
treinreis tussen beide steden dertig minuten. Zodoende komen het
noorden en noordoosten van Nederland in reistijd een kwartier dichter
bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder
treinverkeer op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Behalve Kampen krijgt ook Dronten een nieuw station en wordt Station
Lelystad aangepast en uitgebreid. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.
Start HZL-Kampen-Zuid