ProRail

Persbericht


02-04-2009

Bouw station Kampen Zuid officieel van start

Vijfenzeventig jaar na sluiting van de spoorlijn Hattem-Kampen is op donderdag 2 april het startsein gegeven voor de terugkeer van station Kampen Zuid. Burgemeester J. Oosterhof en wethouder E. Boerman verrichtten deze officiële handeling door samen de eerste steen te leggen. Vanaf december 2012 is Kampen Zuid één van de nieuwe stations langs de Hanzelijn. Via deze spoorlijn wordt de gemeente Kampen aangesloten op het landelijke spoornetwerk.

Het toenmalige station Kampen Zuid was tussen 1 oktober 1913 en 15 mei 1934 het eindpunt van de spoorlijn Hattem-Kampen. Wegens toenemende concurrentie van bus- en vrachtverkeer werd de lijn snel onrendabel en daarom afgestoten. Station Kampen Zuid is kort daarna gesloopt.

De komende drie jaar herrijst station Kampen Zuid binnen de grenzen van de gemeente Kampen. Naar verwachting zullen op het station, een ontwerp van architect Tjerk van de Lune (Studio SK), dagelijks circa 2.800 reizigers in- en uitstappen. Het is één van de twee nieuwe stations die komen langs de Hanzelijn. ProRail bouwt deze nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd een kwartier dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder treinverkeer op de Gooilijn en de Veluwelijn.

Behalve Kampen krijgt ook Dronten een nieuw station en wordt Station Lelystad aangepast en uitgebreid. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.

Start HZL-Kampen-Zuid