Uitspraken van de Raad van State over de spoorlijn Budel-Weert
31 maart 2009 - kamerstuk
Kamerbrief met antwoorden op Kamervragen over werkzaamheden aan de
spoorlijn Budel-Weert. De onderhoudswerkzaamheden en het gebruik zijn
zo met elkaar verbonden dat ze als één project worden gezien.
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
onderwerp bijlagen
D i enst Regelingen
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u, mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat, de antwoorden op
vragen van het lid Lempens (SP) over de vernietiging door de Raad van State van mijn
besluit om werkzaamheden aan het baanvak Budel-Weert toe te staan.
1
Heeft u kennisgenomen van de uitspraken van de Raad van State inzake werkzaamheden
aan het baanvak Weert-Budel? 1)
Ja.
2
Hoe oordeelt u over de mening van de Raad van State dat u een toets had moeten doen op
grond van de Natuurbeschermingswet? Kunt u uw antwoord toelichten?
Ik deel deze mening en heb ook een toets gedaan op grond van de
Natuurbeschermingswet. Hierbij heb ik geconcludeerd dat de onderhoudswerkzaamheden
de natuurlijke kenmerken van het betrokken natuurgebied niet aantasten. Voor wat
betreft het gebruik heb ik uit eerdere uitspraken van de Raad van State gemeend op te
kunnen maken dat bij bestaande infrastructuur het gebruik als autonome ontwikkeling
niet kan worden aangemerkt als project, en daarom niet onderzocht hoeft te worden. De
Raad van State heeft gezien de concrete feiten en omstandigheden van dit specifieke
geval, waarbij vast is komen te staan dat de spoorlijn vanaf 2005 niet meer als zodanig in
gebruik was en de werkzaamheden noodzakelijk waren om de spoorlijn opnieuw in
gebruik te kunnen nemen, geoordeeld dat de onderhoudswerkzaamheden en het gebruik
zodanig met elkaar zijn verbonden dat deze als één project dienen te worden aangemerkt.
3
Had u niet kunnen voorzien dat, doordat het spoor niet werd gebruikt, het opknappen van
de spoorlijn niet wordt gezien als noodzakelijk in verband met autonome ontwikkelingen,
maar als het mogelijk maken van nieuw gebruik? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom
heeft u dan gehandeld zoals u heeft gehandeld?
Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
Dienst Regelingen
Recht & Rechtsbescherming
Laan van NOI 131
Postadres: Postbus 20401
2500 EK Den Haag
Telefoon: 070-3785439
Fax: 070-3786128
Web: www.minlnv.nl/loket
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage
26 februari 2009 2009Z03520 DRR&R/2009/2117 31 maart 2009
Kamervragen over de uitspraken van de
Raad van State inzake de spoorlijn Budel-
Weert
-
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
31 maart 2009 DRR&R/2009/2117 2
Nee, het gaat om reeds bestaande infrastructuur, waaraan onderhoud diende te worden
gepleegd. De spoorlijn Budel-Weert is reeds vanaf 1879 in gebruik en behoort tot het
hoofdspoorwegennet. Het onderhoud was voornamelijk nodig vanwege het bereiken van
het einde van de technische levensduur van de houten dwarsliggers en richtte zich
uitsluitend op het weer in oorspronkelijke staat brengen van het baanvak. Tot en met 2004
is dit baanvak regelmatig bereden. Dat de spoorlijn ten tijde van de onderhavige aanvraag
in onbruik was geraakt, is veroorzaakt door juridische procedures tegen een besluit van
een andere overheid, waardoor de onderhoudswerkzaamheden niet volgens planning in
2005 zijn uitgevoerd.
4
Gaat u nu eerst onderzoek doen naar het realistisch te verwachten gebruik van het
baanvak en de gevolgen die het gebruik heeft voor de Weerter- en Budelerbergen? Kunt u
uw antwoord toelichten?
Het is allereerst aan ProRail een aanvraag in te dienen voor het gebruik van het baanvak.
Uit deze aanvraag moet het voorgenomen gebruik blijken, hetgeen de basis zal vormen
voor de beoordeling van de gevolgen voor de Weerter- en Budelerbergen.
5+6
Gaat u ProRail verzoeken om het gebruik van het baanvak te weigeren op basis van de
Natuurbeschermingswet? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet? Indien ProRail
gebruik niet weigert, bent u dan bereid handhavend op te treden? Zo ja, op welke manier
en op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
Na voltooiing van het onderhoud heeft er -naast een enkele werktrein- in 2007 vanaf
maart één goederentrein per week op het traject Budel-Weert gereden, en in februari 2008
nog één goederentrein. Sindsdien hebben er geen goederentreinen gebruik meer
gemaakt van de spoorlijn. ProRail heeft momenteel ook geen aanvragen voor gebruik van
het baanvak liggen. De vraag of er, gezien de uitspraak van de Raad van State op het
traject mag worden gereden, is op dit moment dan ook niet actueel.
7
Welke gevolgen heeft deze uitspraak voor andere bescherming op grond van de
Natuurbeschermingswet rond infrastructuur? Kunt u uw antwoord toelichten en tevens
duidelijk maken voor welke gebieden, trajecten of projecten dit gevolgen kan hebben en
wat deze gevolgen exact zullen zijn?
Gevolg is dat bij werkzaamheden aan infrastructuur die, zoals in dit geval, in onbruik is
geraakt door de afwezigheid van verkeer, onderhoud en gebruik zodanig aan elkaar zijn
verbonden dat deze als één project voor de beoordeling van de vergunningplicht
krachtens de Natuurbeschermingswet moeten worden aangemerkt. Het betreft derhalve
een uitzonderlijke situatie.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
31 maart 2009 DRR&R/2009/2117 3
8
Welke gevolgen heeft deze uitspraak voor het verdere traject richting heringebruikname
van het historisch tracé van de IJzeren Rijn? Kunt u uw antwoord toelichten?
Zoals de Minister van Verkeer en Waterstaat reeds aan de Tweede Kamer heeft laten
weten, is de spoorlijn Budel-Weert na afronding van de onderhoudswerkzaamheden niet
geschikt voor IJzeren Rijndoelstellingen. Deze werkzaamheden staan geheel los van de
planvorming voor het reactiveren van de IJzeren Rijn.
9
Welke lessen trekt u uit deze terechtwijzing van de Raad van State, gaat u bij volgende
gelegenheden zorgvuldiger uw afwegingen maken?
Zoals hiervoor weergegeven betreft dit vanwege de concrete feiten en specifieke
omstandigheden een bijzondere situatie. Ik ben van mening dat ik een zorgvuldige
afweging heb gemaakt. Ik acht het nuttig dat door deze uitspraak van de Raad van State
de jurisprudentie op het punt van autonome ontwikkeling van het verkeer op bestaande
infrastructuur is verduidelijkt.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
1) zaaknummers 200800675/1/R2 en 200800511/1
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit