Regionale veiligheidscampagne benadrukt noodzaak van
zelfredzaamheid
Persbericht van de Veiligheidsregio
Limburg-Noord
Met een nieuwe, langlopende bewustwordingscampagne wil
Veiligheidsregio Limburg-Noord de inwoners van 21 gemeenten in Noord-
en Midden-Limburg beter bewust maken van de noodzaak van
zelfredzaamheid bij grote calamiteiten. Daarmee is Veiligheidsregio
Limburg-Noord de eerste veiligheidsregio in Nederland die een
regionale invulling geeft aan de landelijke Denk Vooruit-campagne. Dit
initiatief heeft inmiddels landelijk waardering gekregen en wordt
volledig ondersteund door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en het
Nationaal Crisis Centrum (NCC). Dinsdag 31 maart gaf Veiligheidsregio
Limburg-Noord het startschot voor de campagne tijdens een
persconferentie in het crisiscentrum van Brandweer Venlo.
De bewustwordingscampagne vloeit voort uit het Besluit
Informatievoorziening Rampen (BIR), waarin is bepaald dat gemeenten
wettelijk verplicht zijn om eens in de vijf jaar extra aandacht te
besteden aan risicocommunicatie. Met deze campagne richt
Veiligheidsregio Limburg-Noord zich op
alle inwoners, werkenden en recreanten in het gebied Noord- en
Midden-Limburg. Hoofdthemas waarop in de campagne wordt gefocust zijn
drie calamiteiten waarvoor de kans dat ze in deze regio optreden het
grootst is, te weten een ongeluk met gevaarlijke stoffen, extreem weer
en overstromingen.
Ben jij voorbereid op een ramp?
Hoewel de campagne naadloos aansluit op de landelijke Denk
Vooruit-campagne, is er tegelijkertijd een aantal verschillen te
ontdekken. In tegenstelling tot de moedercampagne, zet de regionale
variant niet in op gedragsverandering maar op bewustwording. Bovendien
is de informatie laagdrempelig en wordt de doelgroep in alle
communicatie persoonlijk aangesproken. Uit onderzoek is gebleken dat
mensen zich niet erg druk maken over de kans dat er een grote
calamiteit optreedt in hun omgeving, zegt Chris Trines, adviseur
Communicatie & PR, Brandweer Limburg-Noord. Mensen gaan er te veel
vanuit dat ze ook in geval van een grote calamiteit direct worden
geholpen. Terwijl natuurlijk de kans bestaat dat ze zich bij een
calamiteit eerst een tijd zelf moeten redden. Met deze campagne willen
we iedereen op een persoonlijke manier de noodzaak van zelfredzaamheid
laten inzien. Er komt altijd hulp, maar je moet ook zelf weten welke
acties je moet nemen als er een ramp gebeurt. Ben jij voorbereid op
een ramp? is dan ook het centrale thema in de campagne.
Publicatiedatum: 31-03-2009 Bijgewerkt: 01-04-2009
Gemeente Roermond