Ingezonden persbericht


persbericht

Amsterdam, 2 april 2009

Kuoni en Travelife wereldwijd voor Duurzaam Toerisme

De Kuoni Groep is de eerste touroperator die in samenwerking met Travelife de uniforme certificering voor wereldwijd duurzaam toerisme ondersteunt. De Kuoni Groep begint met deze monitor om inzicht te geven in de wijze waarop haar partners (o.a. accommodatieverschaffers) zich sociaal en milieutechnisch committeren aan duurzaamheid. Travelife geeft diverse gradaties duurzaamheidlabels aan deze leveranciers. Kuoni zal deze gaan gebruiken in de communicatie met reisbureaus en haar klanten. Met deze samenwerking onderstreept de Kuoni Groep haar betrokkenheid verder op het gebied van duurzaam toerisme. Kuoni heeft inmiddels zo'n 30 projecten op het gebied van duurzaamheid over de hele wereld geïmplementeerd, waarbij er vier prioriteiten zijn: 1) verbetering van werkomstandigheden in de toeristische sector, 2) tegengaan van seksuele uitbuiting van kinderen, 3) zorgdragen voor de beschikbaarheid van schoon water op de bestemmingen en 4) het verminderen van het broeikaseffect.

"Als kwaliteitstouroperator is Kuoni begaan met alle aspecten van het reizen; niet alleen nu maar zeker ook in de toekomst. Wij zullen ons sterk maken om de positieve effecten ervan te maximaliseren en de negatieve effecten te reduceren. De samenwerking met onze partners - accommodaties in het bijzonder - is hierbij van wezenlijk belang" aldus Arjan kastelein, manager innovation & corporate responsibility Kuoni Benelux. In de contracten met haar partners heeft Kuoni inmiddels al diverse ethische voorwaarden opgenomen die in overeenstemming zijn met de 4 prioriteiten binnen het duurzame beleid van de Kuoni Groep. De kwaliteit van de producten en de diensten zal hiermee uiteindelijk worden verbeterd.

Travelife is een gezamenlijk initiatief van een aantal wereldwijd opererende reisorganisaties met als doel om (componenten van) de reis systematisch en meetbaar duurzamer te maken. In de eerste stap wordt partners gevraagd zichzelf te beoordelen op ethische en ecologische bedrijfsvoering. In een tweede stap worden partners bezocht door een speciaal opgeleide vertegenwoordiger van één van de reisorganisaties. Tijdens deze 'audit' wordt een checklijst afgewerkt om vast te stellen of de accommodatie voldoende doet o.m. tegen seksuele uitbuiting van kinderen, verbetering van werkomstandigheden en voldoende maatregelen neemt om het milieu te beschermen. Op deze wijze kan Kuoni mogelijke problemen of conflicten identificeren en oplossing hiervoor aandragen. Circa 3.800 accommodaties over de hele wereld hebben zich inmiddels aangemeld bij Travelife en momenteel hebben 700 accommodaties een 'audit' gehad.

Na deze 'audit' krijgt de accommodatie een bronzen, zilveren of gouden label toegewezen, afhankelijk van hoe zij omgaan met en zich houden aan duurzaam toerisme. Deze informatie kan de accommodatieverschaffer gebruiken in marketing en andere communicatievormen om zich te onderscheiden van haar concurrenten. Kuoni wil deze labels gaan gebruiken op haar website en in haar brochures zodat de klant een weloverwogen en vooral duurzame keuze kan maken.

Voor meer informatie over Corporate Responsibility bij Kuoni en Travelife bezoek de website

www.kuoni-group.com/Corporate+Responsibility/ of
www.kuoni.nl en klik "over ons".


---

Einde persbericht



Ingezonden persbericht