Ingezonden persbericht
persbericht
Amsterdam, 2 april 2009
Kuoni en Travelife wereldwijd voor Duurzaam Toerisme
De Kuoni Groep is de eerste touroperator die in samenwerking met
Travelife de uniforme certificering voor wereldwijd duurzaam toerisme
ondersteunt. De Kuoni Groep begint met deze monitor om inzicht te geven
in de wijze waarop haar partners (o.a. accommodatieverschaffers) zich
sociaal en milieutechnisch committeren aan duurzaamheid. Travelife geeft
diverse gradaties duurzaamheidlabels aan deze leveranciers. Kuoni zal
deze gaan gebruiken in de communicatie met reisbureaus en haar klanten.
Met deze samenwerking onderstreept de Kuoni Groep haar betrokkenheid
verder op het gebied van duurzaam toerisme. Kuoni heeft inmiddels zo'n 30
projecten op het gebied van duurzaamheid over de hele wereld
geïmplementeerd, waarbij er vier prioriteiten zijn: 1) verbetering van
werkomstandigheden in de toeristische sector, 2) tegengaan van seksuele
uitbuiting van kinderen, 3) zorgdragen voor de beschikbaarheid van schoon
water op de bestemmingen en 4) het verminderen van het
broeikaseffect.
"Als kwaliteitstouroperator is Kuoni begaan met alle aspecten van het
reizen; niet alleen nu maar zeker ook in de toekomst. Wij zullen ons
sterk maken om de positieve effecten ervan te maximaliseren en de
negatieve effecten te reduceren. De samenwerking met onze partners -
accommodaties in het bijzonder - is hierbij van wezenlijk belang" aldus
Arjan kastelein, manager innovation & corporate responsibility Kuoni
Benelux. In de contracten met haar partners heeft Kuoni inmiddels al
diverse ethische voorwaarden opgenomen die in overeenstemming zijn met de
4 prioriteiten binnen het duurzame beleid van de Kuoni Groep. De
kwaliteit van de producten en de diensten zal hiermee uiteindelijk worden
verbeterd.
Travelife is een gezamenlijk initiatief van een aantal wereldwijd
opererende reisorganisaties met als doel om (componenten van) de reis
systematisch en meetbaar duurzamer te maken. In de eerste stap wordt
partners gevraagd zichzelf te beoordelen op ethische en ecologische
bedrijfsvoering. In een tweede stap worden partners bezocht door een
speciaal opgeleide vertegenwoordiger van één van de reisorganisaties.
Tijdens deze 'audit' wordt een checklijst afgewerkt om vast te stellen of
de accommodatie voldoende doet o.m. tegen seksuele uitbuiting van
kinderen, verbetering van werkomstandigheden en voldoende maatregelen
neemt om het milieu te beschermen. Op deze wijze kan Kuoni mogelijke
problemen of conflicten identificeren en oplossing hiervoor aandragen.
Circa 3.800 accommodaties over de hele wereld hebben zich inmiddels
aangemeld bij Travelife en momenteel hebben 700 accommodaties een 'audit'
gehad.
Na deze 'audit' krijgt de accommodatie een bronzen, zilveren of gouden
label toegewezen, afhankelijk van hoe zij omgaan met en zich houden aan
duurzaam toerisme. Deze informatie kan de accommodatieverschaffer
gebruiken in marketing en andere communicatievormen om zich te
onderscheiden van haar concurrenten. Kuoni wil deze labels gaan gebruiken
op haar website en in haar brochures zodat de klant een weloverwogen en
vooral duurzame keuze kan maken.
Voor meer informatie over Corporate Responsibility bij Kuoni en Travelife
bezoek de website
www.kuoni-group.com/Corporate+Responsibility/ of
www.kuoni.nl en klik "over ons".
---
Einde persbericht
Ingezonden persbericht