European Union



Brussel, 2 april 2009

Mobiel bellen tijdens vluchten voor het eerst mogelijk dankzij EU-basisregels

Steeds meer Europese vliegtuigpassagiers kunnen hun mobiele telefoon gebruiken om tijdens vluchten tekstberichten te verzenden, op internet te surfen of zelfs telefoongesprekken te voeren. Een jaar nadat de Commissie gemeenschappelijke regels voor het veilige gebruik van mobiele telefoons aan boord van vliegtuigen en een eenvoudige machtigingsprocedure voor dergelijke grensoverschrijdende diensten heeft vastgesteld, kan nu op 27 Europese vliegtuigen veilig gebruik worden gemaakt van GSM's tijdens vluchten in het Europese luchtruim. Naar verwachting zal dit aantal tegen eind 2009 verdubbelen.

"Vooral zakenreizigers en jongeren waren vragende partij om mobiele telefoons tijdens vluchten te kunnen gebruiken. Het is ook een interessant bedrijfsmodel voor Europese ondernemingen. Daarom heeft de Commissie een jaar geleden gemeenschappelijke basisregels vastgesteld om bedrijven de mogelijkheid te bieden deze dienst op veilige en eenvoudige wijze aan te bieden in het Europese luchtruim, zonder dat 27 verschillende nationale machtigingsprocedures moeten worden doorlopen", aldus Viviane Reding, de EU-commissaris voor telecommunicatie. "Ik stel tot mijn tevredenheid vast dat de eerste luchtvaartmaatschappijen het gebruik van mobiele telefoons tijdens vluchten mogelijk hebben gemaakt. Om de vlotte verspreiding van deze diensten mogelijk te maken, moet ervoor worden gezorgd dat het gebruik van mobiele telefoons tijdens vluchten niet storend is voor andere passagiers, bijvoorbeeld door stille zones in te richten, zoals in treinen. De operators moeten er ook voor zorgen dat de prijzen redelijk blijven. Als deze voorwaarden worden vervuld, kan het gebruik van mobiele telefoniediensten aan boord van vliegtuigen een concurrentievoordeel zijn voor Europese luchtvaartmaatschappijen op de mondiale markt voor luchtvervoer."

In april 2008 heeft de Commissie regels vastgesteld om de voorwaarden voor mobiele telefoniediensten aan boord van vliegtuigen in de hele EU te harmoniseren (IP/08/537). Dankzij deze regels zijn nu twee operatoren van mobiele communicatiediensten aan boord van vliegtuigen, OnAir (Genève) en AeroMobile (Londen), actief in Europa, op basis van samenwerkingsverbanden met luchtvaartmaatschappijen die dergelijke diensten wensen aan te bieden aan hun passagiers.

Drie Europese luchtvaartmaatschappijen - Ryanair (Ierland), TAP (Portugal) en bmi (Verenigd Koninkrijk) - zijn hun vloot aan het aanpassen aan deze diensten: 27 vliegtuigen zijn al uitgerust, en naar verwachting zal dit aantal tegen eind 2009 verdubbelen. Ook andere luchtvaartmaatschappijen zijn technische tests aan het uitvoeren. Dit is dus een veelbelovende start.

Om ervoor te zorgen dat deze nieuwe diensten door alle consumenten worden aanvaard, zijn de luchtvaartmaatschappijen de voorwaarden voor het gebruik van mobiele telefoons aan boord van vliegtuigen aan het verfijnen. Ze gaan ook na in welke mate deze dienst ingang vindt in de vliegtuigen die al zijn uitgerust. De prijs van de diensten lijkt te beginnen bij ongeveer 1,6 euro per minuut voor gesprekken en ongeveer 0,43 euro voor een tekstbericht, afhankelijk van de grondoperator die door de passagier wordt gebruikt.

De Commissie heeft in 2008 regelgeving vastgesteld die het veilige gebruik van mobiele telefoons aan boord van vliegtuigen in de hele EU mogelijk maakt, en waarbij de omstandigheden worden gecreëerd waarin bedrijven deze diensten kunnen aanbieden op grensoverschrijdende vluchten. Deze regelgeving bestond uit drie stappen:
* garanderen dat het gebruik van mobiele apparatuur aan boord - inclusief de telefoons van de passagiers - geen interferentie veroorzaken met de boordapparatuur en -systemen van het vliegtuig;
* garanderen dat de mobiele apparatuur geen interferentie veroorzaakt met mobiele communicatienetwerken op de grond, maar uitsluitend verbindingen tot stand brengt via het basisstation aan boord van het vliegtuig, dat via satelliet met de grond is verbonden;

* gemeenschappelijke regels en normen opstellen die de werking van het basisstation mogelijk maken terwijl het vliegtuig over verschillende EU-lidstaten vliegt.

Een model voor andere continenten

De Europese aanpak heeft model gestaan voor andere regio's. Diverse luchtvaartmaatschappijen buiten Europa (zoals Qantas, Emirates, Malaysian Airlines, Royal Jordanian, Wataniya, Virgin Australia) zijn deze diensten aan het testen of bieden ze reeds aan (40 vliegtuigen zijn al uitgerust). Ook andere luchtvaartmaatschappijen hebben soortgelijke plannen aangekondigd. Door de wereldwijde verspreiding van de GSM-norm (die door bijna drie miljard mensen wordt gebruikt) is dit een zeer aantrekkelijk bedrijfsmodel; de passagiers kunnen immers hun gewone mobiele telefoon gebruiken.

Achtergrond

Mobiele communicatiediensten aan boord van vliegtuigen zijn pan-Europese telecommunicatiediensten. De Commissie heeft in april 2008 twee maatregelen op dit gebied vastgesteld (IP/08/537):
* een besluit van de Commissie waarin voor de hele EU geharmoniseerde technische parameters worden vastgesteld, die garanderen dat de apparatuur geen interferentie veroorzaakt en die EASA in staat stellen de luchtwaardigheid van apparatuur voor verschillende vliegtuigtypes te certificeren. Dit besluit, dat ervoor zorgt dat in alle luchtvaartuigen hetzelfde type apparatuur wordt gebruikt, is juridisch bindend;

* een aanbeveling van de Commissie voor een geharmoniseerd licentiebeleid met het oog op de wederzijdse erkenning van nationale machtigingen.

Mobiele telefoongesprekken en tekstberichten aan boord van vliegtuigen, ook 'Airline roaming' genoemd, wordt als internationale roaming beschouwd en is dus vergelijkbaar met gronddiensten. De tarieven blijken aanzienlijk lager te zijn dan die voor de vaste telefoondiensten per satelliet die in het verleden werden aangeboden aan boord van vliegtuigen. Mobiele communicatie tijdens vluchten valt buiten het bereik van de maatregelen van de Commissie inzake tarieven voor voice- en dataroaming. Aangezien ze als innoverende diensten op een ontluikende markt worden beschouwd, mogen deze tarieven door de dienstverleners worden vastgesteld. De Commissie volgt de consumentenprijzen en de transparantie ervan echter op de voet.

http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/radio_spectrum/to pics/ecs/mca/index_en.htm

MEMO/08/220

http://www.onair.aero/

http://www.aeromobile.net/