Brussel, 2 april 2009
Mobiel bellen tijdens vluchten voor het eerst mogelijk dankzij
EU-basisregels
Steeds meer Europese vliegtuigpassagiers kunnen hun mobiele telefoon
gebruiken om tijdens vluchten tekstberichten te verzenden, op internet te
surfen of zelfs telefoongesprekken te voeren. Een jaar nadat de Commissie
gemeenschappelijke regels voor het veilige gebruik van mobiele telefoons aan
boord van vliegtuigen en een eenvoudige machtigingsprocedure voor dergelijke
grensoverschrijdende diensten heeft vastgesteld, kan nu op 27 Europese
vliegtuigen veilig gebruik worden gemaakt van GSM's tijdens vluchten in het
Europese luchtruim. Naar verwachting zal dit aantal tegen eind 2009
verdubbelen.
"Vooral zakenreizigers en jongeren waren vragende partij om mobiele
telefoons tijdens vluchten te kunnen gebruiken. Het is ook een
interessant bedrijfsmodel voor Europese ondernemingen. Daarom heeft de
Commissie een jaar geleden gemeenschappelijke basisregels vastgesteld
om bedrijven de mogelijkheid te bieden deze dienst op veilige en
eenvoudige wijze aan te bieden in het Europese luchtruim, zonder dat
27 verschillende nationale machtigingsprocedures moeten worden
doorlopen", aldus Viviane Reding, de EU-commissaris voor
telecommunicatie. "Ik stel tot mijn tevredenheid vast dat de eerste
luchtvaartmaatschappijen het gebruik van mobiele telefoons tijdens
vluchten mogelijk hebben gemaakt. Om de vlotte verspreiding van deze
diensten mogelijk te maken, moet ervoor worden gezorgd dat het gebruik
van mobiele telefoons tijdens vluchten niet storend is voor andere
passagiers, bijvoorbeeld door stille zones in te richten, zoals in
treinen. De operators moeten er ook voor zorgen dat de prijzen
redelijk blijven. Als deze voorwaarden worden vervuld, kan het gebruik
van mobiele telefoniediensten aan boord van vliegtuigen een
concurrentievoordeel zijn voor Europese luchtvaartmaatschappijen op de
mondiale markt voor luchtvervoer."
In april 2008 heeft de Commissie regels vastgesteld om de voorwaarden
voor mobiele telefoniediensten aan boord van vliegtuigen in de hele EU
te harmoniseren (IP/08/537). Dankzij deze regels zijn nu twee
operatoren van mobiele communicatiediensten aan boord van vliegtuigen,
OnAir (Genève) en AeroMobile (Londen), actief in Europa, op basis van
samenwerkingsverbanden met luchtvaartmaatschappijen die dergelijke
diensten wensen aan te bieden aan hun passagiers.
Drie Europese luchtvaartmaatschappijen - Ryanair (Ierland), TAP
(Portugal) en bmi (Verenigd Koninkrijk) - zijn hun vloot aan het
aanpassen aan deze diensten: 27 vliegtuigen zijn al uitgerust, en naar
verwachting zal dit aantal tegen eind 2009 verdubbelen. Ook andere
luchtvaartmaatschappijen zijn technische tests aan het uitvoeren. Dit
is dus een veelbelovende start.
Om ervoor te zorgen dat deze nieuwe diensten door alle consumenten
worden aanvaard, zijn de luchtvaartmaatschappijen de voorwaarden voor
het gebruik van mobiele telefoons aan boord van vliegtuigen aan het
verfijnen. Ze gaan ook na in welke mate deze dienst ingang vindt in de
vliegtuigen die al zijn uitgerust. De prijs van de diensten lijkt te
beginnen bij ongeveer 1,6 euro per minuut voor gesprekken en ongeveer
0,43 euro voor een tekstbericht, afhankelijk van de grondoperator die
door de passagier wordt gebruikt.
De Commissie heeft in 2008 regelgeving vastgesteld die het veilige
gebruik van mobiele telefoons aan boord van vliegtuigen in de hele EU
mogelijk maakt, en waarbij de omstandigheden worden gecreëerd waarin
bedrijven deze diensten kunnen aanbieden op grensoverschrijdende
vluchten. Deze regelgeving bestond uit drie stappen:
* garanderen dat het gebruik van mobiele apparatuur aan boord -
inclusief de telefoons van de passagiers - geen interferentie
veroorzaken met de boordapparatuur en -systemen van het vliegtuig;
* garanderen dat de mobiele apparatuur geen interferentie
veroorzaakt met mobiele communicatienetwerken op de grond, maar
uitsluitend verbindingen tot stand brengt via het basisstation aan
boord van het vliegtuig, dat via satelliet met de grond is
verbonden;
* gemeenschappelijke regels en normen opstellen die de werking van
het basisstation mogelijk maken terwijl het vliegtuig over
verschillende EU-lidstaten vliegt.
Een model voor andere continenten
De Europese aanpak heeft model gestaan voor andere regio's. Diverse
luchtvaartmaatschappijen buiten Europa (zoals Qantas, Emirates,
Malaysian Airlines, Royal Jordanian, Wataniya, Virgin Australia) zijn
deze diensten aan het testen of bieden ze reeds aan (40 vliegtuigen
zijn al uitgerust). Ook andere luchtvaartmaatschappijen hebben
soortgelijke plannen aangekondigd. Door de wereldwijde verspreiding
van de GSM-norm (die door bijna drie miljard mensen wordt gebruikt) is
dit een zeer aantrekkelijk bedrijfsmodel; de passagiers kunnen immers
hun gewone mobiele telefoon gebruiken.
Achtergrond
Mobiele communicatiediensten aan boord van vliegtuigen zijn
pan-Europese telecommunicatiediensten. De Commissie heeft in april
2008 twee maatregelen op dit gebied vastgesteld (IP/08/537):
* een besluit van de Commissie waarin voor de hele EU
geharmoniseerde technische parameters worden vastgesteld, die
garanderen dat de apparatuur geen interferentie veroorzaakt en die
EASA in staat stellen de luchtwaardigheid van apparatuur voor
verschillende vliegtuigtypes te certificeren. Dit besluit, dat
ervoor zorgt dat in alle luchtvaartuigen hetzelfde type apparatuur
wordt gebruikt, is juridisch bindend;
* een aanbeveling van de Commissie voor een geharmoniseerd
licentiebeleid met het oog op de wederzijdse erkenning van
nationale machtigingen.
Mobiele telefoongesprekken en tekstberichten aan boord van
vliegtuigen, ook 'Airline roaming' genoemd, wordt als internationale
roaming beschouwd en is dus vergelijkbaar met gronddiensten. De
tarieven blijken aanzienlijk lager te zijn dan die voor de vaste
telefoondiensten per satelliet die in het verleden werden aangeboden
aan boord van vliegtuigen. Mobiele communicatie tijdens vluchten valt
buiten het bereik van de maatregelen van de Commissie inzake tarieven
voor voice- en dataroaming. Aangezien ze als innoverende diensten op
een ontluikende markt worden beschouwd, mogen deze tarieven door de
dienstverleners worden vastgesteld. De Commissie volgt de
consumentenprijzen en de transparantie ervan echter op de voet.
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/radio_spectrum/to
pics/ecs/mca/index_en.htm
MEMO/08/220
http://www.onair.aero/
http://www.aeromobile.net/
European Union