PNO media
Persbericht
Hilversum, 1 april 2009
HERSTELPLAN PNO MEDIA NAAR TOEZICHTHOUDER DNB
Pensioenfonds PNO Media, het bedrijfstakpensioenfonds voor de mediasector, is, evenals
vele andere fondsen zwaar geraakt door de crisis op de financiële markten. Het fonds heeft
dan ook op 1 april 2009 een herstelplan ingediend bij De Nederlandsche Bank (DNB). In een
herstelplan legt een fonds vast welke maatregelen moeten leiden tot het gewenste herstel
van de financiële positie van het fonds. Het herstelplan van PNO Media kent een
kortermijnherstel en een langetermijnherstel.
HOOFDPUNTEN HERSTELPLAN
o kortetermijnherstel: PNO Media groeit binnen vijf jaar weer naar de minimaal vereiste
dekkingsgraad van 104,3%
o Tijdens kortermijnherstel:
1. premieverhoging
2. geen toeslagverlening
o langetermijnherstel: PNO Media groeit binnen vijftien jaar weer naar de vereiste
dekkingsgraad van 118,3.
GEEN TOESLAGVERLENING
Zolang de dekkingsgraad van PNO Media onder de 105% ligt, zal geen toeslag worden
verleend. De pensioenuitkeringen en de opgebouwde pensioenen worden hierdoor op het
huidige niveau bevroren. Naar verwachting zal PNO Media de komende vijf jaar geen
toeslag kunnen verlenen. Volgens het herstelplan zal de dekkingsgraad vanaf 2013 weer
boven de 105% staan, waarna de toeslagverlening weer op gang komt. In de komende 15
jaar zal naar verwachting ongeveer de helft van de toeslagambitie worden toegekend.
PREMIEVERHOGING TIJDENS KORTETERMIJNHERSTEL
Gedurende de periode dat PNO Media in kortetermijnherstel verkeert, wordt de premie
verhoogd. De pensioenpremie zal per 1 april 2009 worden verhoogd met 0,5% van de
pensioengrondslag. En nog eens met 1,5% van de pensioengrondslag op 1 januari 2010.
Zodra PNO Media officieel uit kortetermijnherstel is, komen deze verhogingen te
vervallen. Er zijn twee reden dat het fondsbestuur voor deze premieverhoging heeft
gekozen. Ten eerste wil PNO Media de kans verkleinen dat aanvullende maatregelen
moeten worden getroffen als de feitelijke groei van de dekkingsgraad achterblijft bij de
verwachte groei volgens het herstelplan. Ten tweede wil PNO Media zo snel mogelijk
doorgroeien naar een dekkingsgraad van 105%, zodat een begin kan worden gemaakt
met de toeslagverlening.
EVENWICHTIGE BELANGENAFWEGING
Met de herstelmaatregelen is sprake van een solide pakket aan maatregelen, waarbij de
lasten die gepaard gaan met het herstel zo evenwichtig mogelijk verdeeld worden over
de (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden.
HERSTELPERIODE
De dekkingsgraad is de belangrijkste graadmeter voor de financiële positie van een
pensioenfonds. PNO Media had ultimo 2008 een dekkingsgraad van 88,1%. Door het
beleggingsbeleid van PNO Media daalde de dekkingsgraad overigens relatief minder hard
dan bij veel andere grote pensioenfondsen. Met de maatregelen in het herstelplan
verwacht PNO Media:
o binnen vijf jaar door te kunnen groeien naar de minimaal vereiste dekkingsgraad van
104,3% (kortermijnherstel).
o binnen 15 jaar door te kunnen groeien naar de vereiste dekkingsgraad van 118,3%
(langetermijnherstel).
EXTRA MAATREGELEN BIJ ONVOLDOENDE HERSTELKRACHT
Gedurende de looptijd van het herstelplan houdt het bestuur van PNO Media het herstel
scherp in de gaten. Mocht blijken dat het herstel zodanig achterblijft op het geplande
herstel dat niet langer kan worden voldaan aan de vereiste hersteltermijnen, dan zullen
extra maatregelen moeten worden getroffen. Het bestuur heeft geconcludeerd dat het
fonds in zulke gevallen in principe alleen het premie-instrument kan inzetten. Mocht
blijken dat de economische situatie in de sector zodanig is dat geen ruimte bestaat om
dit instrument verder toe te passen, dan verplicht de wet ons mogelijk tot het korten van
de pensioenrechten en pensioenaanspraken.
POSITIEF ADVIES DEELNEMERSRAAD
De deelnemersraad van PNO Media, met daarin vertegenwoordigers van
pensioengerechtigden en (gewezen) deelnemers, heeft een positief advies gegeven over
het herstelpan en de voorgenomen maatregelen.
VOLDOENDE GELD IN KAS
De financiële middelen van PNO Media zijn op dit moment ruim voldoende om de
komende 20 jaar de pensioenen uit te keren. Hiernaast krijgt PNO Media jaarlijks aan
premies ongeveer evenveel binnen als aan uitkeringen wordt uitbetaald.
COMMUNICATIE
PNO Media start een uitgebreid communicatieprogramma om alle belanghebbenden te
informeren over het herstelplan en de financiële situatie van het fonds. Onderdeel
daarvan is een persoonlijke brief die alle deelnemers, aangesloten werkgevers en
pensioengerechtigden zo spoedig mogelijk ontvangen. In deze brief worden de
maatregelen uit het herstelplan toegelicht. Ook verschijnt een nieuwe uitgave van de
Actueel met extra aandacht voor dit onderwerp. In de voorlichtingsgesprekken over onze
pensioenregeling en gepensioneerdenbijeenkomsten is voldoende ruimte voor individuele
vragen over het herstelplan. Op de website www.pnomedia.nl staat de meest actuele
informatie over de financiële positie van PNO Media en over het herstelplan.
VRAGEN
Heeft u vragen over dit bericht, stel deze dan schriftelijk aan Pensioenfonds PNO Media,
afdeling Secretariaat, Postbus 1340, 1200 BH Hilversum of per e-mail aan
secretariaat@pnomedia.nl. U ontvangt van ons zo spoedig mogelijk een reactie op uw
vragen.